ایران گردی

۲ تاج مهم بریتانیا و الماس عجیب کوه نور

سلام جدید – خدمات گردشگری: در قلب خزانه سلطنتی بریتانیا یک جفت تاج وجود دارد که هر کدام دارای سابقه ای به مدت چندین قرن سلطنت هستند. تاج پادشاه و تاج سنت ادوارد نمادهای جواهری سلطنت بریتانیا هستند.

دو تاج سنت ادوارد و تاج امپراتوری نمادهای زنده تاریخ، سنت و هویت ملت هستند. این تاج ها ماهیت چند وجهی سلطنت بریتانیا را به تصویر می کشند.

ما با هم این دو تاج و یک الماس مهم را در نظر می گیریم. الماس کو نور.

تاج سنت ادوارد، 1661

تاج سنت ادوارد نمادین ترین و قابل احترام ترین تاج در بین تاج های بریتانیا است. این بنا که در سال 1661 برای تاجگذاری چارلز دوم ساخته شد، نام خود را از سنت ادوارد گرفته است که به دلیل تقوا و نقشش در تأسیس کلیسای وست مینستر مشهور بود. این پیوند مقدس هاله ای الهی به تاج می بخشد و آن را فراتر از زینت سلطنتی می رساند.

اهمیت تاج سنت ادوارد در مراسم تاج گذاری به اوج خود می رسد. به طور سنتی، پادشاه با این نماد باشکوه قدرت و حق الهی مسح و تاج گذاری می شود. وقار و عظمت آیین تاجگذاری بر تداوم تاریخی سلطنت و پیوند آن با سنت چند صد ساله تأکید می کند.

فراتر از جذابیت زیبایی شناختی، تاج سنت ادوارد دارای نمادهای عمیق است. این نشان دهنده تداوم سلطنت است و حکومت فعلی را به سلسله ای از حاکمان مرتبط می کند که قدمت آن به قرون وسطی باز می گردد. شکوه سلطنتی تاج نشان دهنده عظمت سلطنت است، در حالی که مفاهیم مذهبی نقش پادشاه را به عنوان یک شخصیت مقدس با حکم الهی برای حکومت نشان می دهد.

طراحی تاج گواهی بر مهارت سازندگان آن است. تاج سنت ادوارد، ساخته شده از طلای جامد، با سنگ های قیمتی فراوانی از جمله الماس، یاقوت، یاقوت کبود و زمرد تزئین شده است. قوس‌های تاج با مخمل بنفش روشن پوشانده شده‌اند که به عظمت و سلطنت می‌افزایند. یک صلیب مالتی در بالا، با یک آمتیست بزرگ، درخشش نهایی را به این شاهکار صنایع دستی سلطنتی اضافه می کند.

تاج سنت ادوارد

تاج سنت ادوارد

نکات مهم در مورد تاج سنت ادوارد

جعبه طلای جامد باشکوه 2.23 کیلوگرم (نزدیک به 5 پوند) وزن دارد و با سنگ های نیمه قیمتی پوشانده شده است.

تاج سنت ادوارد برای تاجگذاری چارلز دوم ساخته شد تا جایگزین تاج قرون وسطایی شود که در سال 1649 پس از اعدام شاه چارلز اول توسط نمایندگان پارلمان ذوب شد.

تاج سنت ادوارد آخرین بار در سال 2023 برای تاجگذاری چارلز سوم استفاده شد

تاج سلطنتی، 1937

تاج سلطنتی، 1937

تاج سلطنتی روی تابوت ملکه الیزابت

تاج امپراتوری تاجی است که پادشاه هنگام خروج از کلیسای وست مینستر پس از تاجگذاری خود بر سر می گذارد. همچنین در سایر مناسبت های دولتی، از جمله افتتاحیه سالانه ایالتی پارلمان، استفاده می شود.

تاج سلطنتی، که در سال 1937 برای تاجگذاری پادشاه جورج ششم ایجاد شد، یک شاهکار هنری و طراحی است. این تاج که از طلای جامد ساخته شده است، با مجموعه ای خیره کننده از سنگ های قیمتی، از جمله الماس، یاقوت کبود، زمرد و یاقوت تزئین شده است.

علاوه بر ظاهر آراسته، تاج دولتی امپراتوری نمادی از قدرت حاکمیتی است. هنگامی که یک پادشاه جدید بر تخت می‌نشیند، تاج یک عنصر حیاتی در مراسم تاجگذاری است که نشان‌دهنده انتقال قدرت و وظیفه مقدس حاکم است. جواهرات تعبیه شده در تاج معنایی نمادین دارند و هر جواهری به روایت سلطنت، سنت و هویت ملی کمک می کند.

پوشیدن تاج سلطنتی یک ژست نمادین است که با چالش های خود همراه است. با وزن تقریبی 2.3 پوند، تاج یک وزن فیزیکی است که به عنوان یادآوری مسئولیت های خانواده سلطنتی عمل می کند. کنار هم قرار گرفتن وزن آن با زیبایی سلطنتی آن لایه ای از پیچیدگی را به نمادهای تعبیه شده در این قطعه نمادین از رگالیا اضافه می کند.

تاج امپراتوری توسط جواهرات معروف بریتانیایی Garrard & Partners ساخته شده است. Garrard & Partners سابقه طولانی در جواهرات سلطنتی دارد و از اوایل قرن نوزدهم مسئولیت جواهرات رسمی سلطنت بریتانیا را بر عهده داشته است. این شرکت مسئولیت تولید و نگهداری بسیاری از قطعات مهم رگالیای سلطنتی، از جمله دیادم، تاج و سایر اقلام تشریفاتی را بر عهده داشت. تاج سلطنتی، با طراحی پیچیده و مجموعه ای خیره کننده از جواهرات، شاهکار Garrard & Partners است.

نکات مهم در مورد تاج سلطنتی

این تاج از طلا ساخته شده و با 2868 الماس، 17 یاقوت کبود، 11 زمرد، 269 مروارید و 4 یاقوت ست شده است.

تاج شامل برخی از معروف ترین جواهرات بریتانیا، از جمله یاقوت شاهزاده سیاه، یاقوت کبود استوارت و الماس کولینان است.

یاقوت کبود سنت ادوارد، که در مرکز بلندترین صلیب قرار دارد، ظاهراً در مقبره شاه ادوارد پیدا شد.

تاج سلطنتی برای تاجگذاری پادشاه جورج ششم در سال 1937 ساخته شد و جایگزین تاج ساخته شده برای ملکه ویکتوریا در سال 1838 شد.

الماس کو نور

الماس کوه نور یکی از معروف ترین الماس های جهان است. الماسی که احتمالاً از معادن گلکوندا در مرکز جنوب هند کشف شده است، تاریخ پرتلاطمی داشته است.

این الماس یک جفت از الماس های معروف دریای نور است که هر دو قدیمی ترین جواهرات شناخته شده در جهان هستند. این الماس بزرگ که نماد پیروزی است سال هاست بین حاکمان هند، مغولستان، افغانستان، ایران و بریتانیا مبادله می شود.

الماس کوه نور که بر تخت طاووس بود، در جریان جنگ ایران و هند توسط نادرشاه از هند به ایران آورده شد و پس از مرگ نادرشاه از سلطنت خلع شد و ایران را ترک کرد. پس از الحاق پنجاب در سال 1849، در طول 11 سال سلطنت امپراتوری سیک مهاراجا دولیپ سینگ، که تحت نفوذ سایه حکومت می کرد. متحد شرکت گلاب سینگ، اولین مهاراجه جامو و کشمیر، که قبلاً صاحب سنگ بود، توسط شرکت هند شرقی به ملکه ویکتوریا داده شد.

2 تاج مهم بریتانیای کبیر و الماس عجیب کوه نور

الماس کو نور

شرکت هند شرقی این جواهر را در سال 1849 به عنوان شرط معاهده لاهور از مهاراجا دولیپ سینگ گرفت. این پایان جنگ های انگلیس و سیک در پنجاب، در شمال هند امروزی و شرق پاکستان بود. در قرارداد مقرر شده بود که این جواهر به ملکه ویکتوریا تحویل داده شود.

الماس کوه نور 105.6 قیراط وزن دارد. زمانی بسیار بزرگتر بود، اما در سال 1852 بازسازی شد تا شکوه خود را بهبود بخشد و مطابق با سلیقه مدرن اروپایی باشد. بسیاری از افسانه ها معتقدند که الماس خوش شانسی یا بدشانسی می آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا