ایران گردی

۱۲ بخش جالب در موزه سینما ایران

تودی تریپ: موزه سینما در خرداد ۱۳۷۷ با همت زنده یادان عباس کیارستمی، عزت الله تعظمی و هنرمندان دیگری چون بهزاد رحیمیان، عزیزالله ساعتی در خیابان لاله زار تهران با هدف ثبت، نگهداری و حفظ میراث سینمای ایران آغاز به کار کرد.

چند سال بعد در شهریور 1380 موزه سینما با حضور سید محمد خاتمی رئیس جمهور وقت به محل فعلی خود یعنی باغ فردوس تهران منتقل شد و آثار موجود در آن در ساختمان قدیمی این باغ به نمایش گذاشته شد.

در حال حاضر این موزه دارای 9 سالن با موضوعات متفاوت از سینما است.

گنجینه عظیمی از تصاویر سینمای ایران، تجهیزات سینمایی، جوایز ارزنده بین المللی، وسایل شخصی هنرمندان بزرگ، آثار مرتبط با سینمای کودک و سینمای دفاع مقدس در این سالن ها به نمایش گذاشته شده است.

آشنایی با موزه سینمای ایران

عمارت باغ فردوس در قسمت جنوبی باغ قرار دارد. گچ بری هنرمندانه به کار رفته در بنا و ستون هایی که به زیبایی با گچ تزیین شده اند از قسمت های زیبای این بنا است.

این عمارت در طول تاریخ چندین بار دست به دست شده و قسمت های دیگری نیز به آن اضافه شده است. سرانجام در زمان رضاشاه این املاک به دولت واگذار شد و دبیرستان شاپور تجریش در آنجا تأسیس شد.

12 بخش جالب در موزه سینمای ایران

ساختمان باغ در اواخر رژیم پهلوی به مرکز و نمایشگاه فرهنگی و هنری تبدیل شد و پس از انقلاب این بنا به وزارت فرهنگ و رهبری اسلامی واگذار شد.

اما آنچه اکنون از باغ فردوس می دانیم از سال 1380 با کمک وزارت فرهنگ و رهبری اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، شهرداری تهران و بنیاد فارابی تأسیس شده است. در آن سال با حضور سید محمد خاتمی، رئیس جمهور وقت، موزه سینما در بخشی از باغ فردوس افتتاح شد.

در این موزه تجهیزات قدیمی مربوط به سینما، جوایز کسب شده توسط سینماگران ایرانی، عکس و عروسک از برنامه ها و فیلم های خاطره انگیز به نمایش گذاشته شده است.

موزه سینما متشکل از هفت سالن است که جدیدترین فیلم های سینمای ایران و جهان را به نمایش می گذارد. این سینماها همچنین یکی از مکان‌های اصلی افرادی است که اهل هنر و تجربه سینما هستند.

امکانات رفاهی مختلفی نیز در این مجموعه فراهم شده است که از آن جمله می توان به فروشگاه های محصولات فرهنگی، صنایع دستی و کافه ها اشاره کرد.

مجموعه باغ فردوس و موزه سینما در شمال شهر تهران و در خیابان ولی عصر (نرسیده به میدان تجریش) واقع شده است. این مجموعه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قسمت های جالب موزه سینما

  • سالن برای مبتدیان: در این سالن همانطور که از نامش پیداست اولین تجهیزات سینمای ایران را خواهید دید. همچنین تصاویری از اولین کارگردانان ایرانی تاریخ سینما را مشاهده خواهید کرد.
  • سالن صداگذاری و دوبله موزه سینما: این سالن دارای سازها و تجهیزات قدیمی مربوط به هنر و صنعت دوبله و صدابرداری در ایران است. ابزارهای قدیمی ضبط صدا توسط علی کسمایی پدر دوبله ایران را در این قسمت مشاهده می کنید. علاوه بر این، برخی از شاهکارهای دوبله کشورمان نیز در این بخش نمایش داده شده است.
  • سالن “معاصران”: در این تالار بیش از 700 عکس پرتره از مشهورترین سینماگران ایران اعم از بازیگران، کارگردانان، آهنگسازان، صدابرداران و… وجود دارد. همچنین در این بخش تعدادی طراحی صحنه و لباس حرفه ای در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است. از قسمت های خاص و دیدنی این تالار می توان به غرفه های اختصاصی عزت الله تسامزی، ساموئل خاچیکیان، پوران درکسنده، رخشان بنی اعتماد، داریوش مهرجویی و چند بازیگر سرشناس دیگر کشورمان اشاره کرد.

12 بخش جالب در موزه سینمای ایران

  • تالار جوایز بین المللی باغ فردوس: این سالن حاوی بهترین و ارزشمندترین جوایز تاریخ سینمای ایران است که از معتبرترین جشنواره های بین المللی فیلم و سینما از جمله کن، برلین، ونیز و … دریافت شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است. نخل طلای کن، شیر ونیز، خرس برلین و دیگر جوایز جهانی سینمای ایران نیز در این بخش به نمایش گذاشته شده است. در قسمت دیگری از این انجمن می توانید پوستر فیلم های ایرانی برنده جوایز جشنواره های بین المللی را مشاهده کنید.
  • تالار موزه سینما: سوغاتی های دهه 30 و 40 سینمای ایران و پوسترهای پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران در این گالری جمع آوری و به نمایش گذاشته شده است.
  • تالار علی خاتمی: از تالار می توانید وارد قسمت اصلی املاک فردوس یا کاخ سلطنتی شوید. تالار علی خاتمی در این قسمت از موزه سینمای ایران قرار دارد. خاتمی یکی از تاثیرگذارترین چهره های سینمای ایران است. با ورود به این سالن مجسمه علی حاتمی و عزت الله تزمامی را پشت میز تدوین خواهید دید. همچنین یادگارهای علی خاتمی نیز در این تالار نگهداری می شود.
  • تالار مشاهیر سینمای ایران: در این بخش از موزه سینما تصاویری از برجسته ترین و مشهورترین هنرمندان سینمای ایران از جمله داریوش مهرجویی، خسرو شکیبایی و … به نمایش گذاشته شده است.
  • تالار خانه فرهاد: در این قسمت از موزه تعدادی از وسایل شخصی، کتاب و آلات موسیقی فرهاد مهراد، خواننده شیک و نوازنده ماهر دوره مدرن به نمایش گذاشته شده است. آهنگ های او نیز در این سالن پخش می شود و فضای دلنشینی را برای بازدیدکنندگان ایجاد می کند. پوران گلفام همسر فرهاد مهراد به درخواست هواداران این خواننده وسایل خود را در باغ موزه سینمای ایران جا گذاشت.
  • نمایشگاه سینمای کودک و نوجوان: در این انجمن تصاویر مربوط به عوامل و بازیگران فعال در سینمای کودک را خواهید دید. این عکس ها شما را به دوران کودکی تان می برد.
  • نمایشگاه سینمای دفاع مقدس: در این بخش تصاویری از فیلم ها، بازیگران، کارگردانان و دست اندرکاران فیلم های دفاع مقدس قرار داده شده است.
  • تئاتر: در این قسمت از موزه تلاش شده است تا فضای سینمای کشور در دهه های 30 و 40 شبیه سازی شود. تماشای اولین تصاویر سینمای ایران از روی صندلی های چوبی سینما مایاک و اقامت در این فضای قدیمی تجربه ای بی نظیر را برای شما رقم خواهد زد.
  • باغ سینما فردوس: موزه بزرگ و بزرگ سینما باغ یا موزه سینما دارای 3 سالن برای نمایش فیلم است. این سالن ها با نام های تالار فردوس، سالن سینماتوگراف و تالار تمدن اکثر فیلم های جدید سینمای ایران را اکران می کنند.

12 بخش جالب در موزه سینمای ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا