ایران گردی

ییلاق سی دشت؛ جاذبه‌ای منحصر به فرد در رودبار

تودی تریپ: ییلاق سی دشت رودبار منطقه ای با آب و هوای بسیار مطبوع و یکی از جاهای دیدنی گیلان به شمار می رود که در میان کوه های مرتفع پوشیده از جنگل های سرسبز پنهان شده است. با حرکت از رستم آباد به سمت توتکابن و سی دشت از جاده ای بین شالیزارها و تپه های سرسبز عبور می کنید.

در بهار و اوایل ژوئن، عطر توت فرنگی محلی کل منطقه را پر می کند. مردم سی دشت همه ساله در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد توت فرنگی خود را می چینند.

مردم سی دشت همه ساله در همین تاریخ میزبان جشنواره توت فرنگی هستند. اما این جشنواره در دو سال گذشته به دلیل وضعیت کرونا برگزار نشده است. این جشنواره گردشگران زیادی را از سراسر جهان جذب می کند که توت فرنگی ارگانیک می خرند.

توت فرنگی محصول اصلی منطقه سی دشت است و هر ساله حدود 40 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه کوهستانی سی دشت به کشت توت فرنگی اختصاص می یابد. در این جشنواره مردم سی دشت از توت فرنگی محصولات مختلف دیگری مانند مربا و … تهیه می کنند.

یلک سی دشت;  جاذبه ای بی نظیر در رودبار

آشنایی با ییلاق سی دشت

رفتیم گیلان، آن سرزمین همیشه سبز. پس از عبور از رودبار به سمت توتکابن رفتیم تا به سیدشت یلک برسیم. منطقه ای سرسبز و خوش آب و هوا که در مسیر کوه درفک با چشم اندازی فوق العاده قرار گرفته است.

این مکان علاوه بر آب و هوای خوب سیدشت محل پرورش توت فرنگی نیز محسوب می شود و هر ساله در خرداد ماه جشنواره توت فرنگی در این منطقه برگزار می شود که باعث شد هر ساله گردشگران زیادی برای شرکت در این جشنواره و خرید تازه های محلی به ییلاق سیدشت بروند. توت فرنگی.

توت فرنگی های کشت شده در این مزرعه ارگانیک و طبیعی هستند و طعم منحصر به فرد آن باعث شده است تا محصولی محبوب در منطقه باشد. علاوه بر این در فصل بهار دشت های این منطقه مملو از گل های بابونه می شود که توجه گردشگران را به خود جلب می کند و فضای بسیار مناسبی را برای عکاسی و گشت و گذار ایجاد می کند.

نشستن جایی است که با کمترین هزینه می توانید روی یک سفر کوتاه حساب کنید تا طراوت و شادابی جسم و روح خود را بازیابید و همچنین خستگی روزانه را رها کنید و برای شروعی جدید بیش از گذشته آماده باشید.

یلک سی دشت;  جاذبه ای بی نظیر در رودبار

می توانید در سیدشت کمپ بزنید و لحظات نابی را برای خود بسازید. اگر میل به کوهنوردی دارید، صبح زود از خواب بیدار شوید و به درفک بروید. خرید سوغاتی و چشیدن طعم های مختلف توت فرنگی، فندق، گردو و آلو را از این روستا فراموش نکنید.

اگر می خواهید به ارتفاعات این منطقه بروید، توصیه می کنیم از یک راهنمای محلی کمک بگیرید. گذر از مسیری زیبا و شگفت انگیز، تنفس هوای تازه، استراحت در دشتی بکر، آرامش و خلوت سی دشت همگی جاذبه هایی هستند که شما را به این منطقه می کشاند.

غار دربند ریشی

یکی از معروف ترین جاذبه های این منطقه غار دربند رشی است که در قسمت جنوبی روستای رشی در بخش رحمت آباد و بلوکات و در ارتفاع ۷۵۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این غار یکی از مهم ترین آثار تاریخی رودبار به شمار می رود و تنها غار باستان شناسی از دوران پارینه سنگی است. مسیر دسترسی به غار باستانی ریشی تمیز و زیبا است و منظره ای که از بالا خواهید دید ساعت ها شما را گم می کند.

یلک سی دشت;  جاذبه ای بی نظیر در رودبار

برای رسیدن به غار باید حدود 20 دقیقه با شیب متوسط ​​پیاده روی کنید و در نهایت به این غار قدیمی می رسید که شامل دو غار به نام های کویلگر (غار بزرگتر) و غار جوکویله (غار کوچکتر) می شود.

برای بازدید نیازی به تجهیزات خاصی ندارید، اما کفش مناسب بپوشید و فراموش نکنید که عصا، کلاه ایمنی یا چراغ قوه همراه داشته باشید. غار دربند راشی در سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مسیر سی دشت رودبار

اگر از رشت شروع کنید، پس از گذر از امامزاده ابراهیم و گذر از رستم آباد، پس از دیدن خروجی رستم آباد و توتکابن، از اتوبان رشت – قزوین خارج شده و به سمت توتکابن می روید. در راه از شهر توتکابن عبور می کنید.

در ورودی این شهرک چندین سوپرمارکت و یک پمپ بنزین وجود دارد که می توانید شرایط و لوازم مورد نیاز سفر خود را از آنجا تهیه کنید. در ادامه از دو راه شیرکوه عبور خواهید کرد. مسیر خود را در جاده زیبای روستایی از طریق روستاهای انارکل، چیلبر، برسر و دشتویل ادامه خواهید داد.

یلک سی دشت;  جاذبه ای بی نظیر در رودبار

علاوه بر مناظر روستاها، تپه ها و کوه های جنگلی، در بهار و تابستان می توانید مزارع برنج را در سمت راست جاده ببینید. درست قبل از روستای راجون در همین جاده در سمت چپ خروجی روستای دفراز را می بینید و وارد جاده ای نسبتاً شیب دار به سمت دفراز می شوید. در مسیر از روستای سرسبز پلنگدره و ورودی غار تاریخی دربند ریشی عبور کرده و در نهایت به روستای سرسبز سی دشت می رسید.

آدرس: گیلان، رودبار، توتکابن، دفراز، سی دشت

اگر از تهران سفر می کنید، در جاده قزوین – رشت، پس از عبور از شهرهای منجیل و رودبار، در خروجی توتکابن از بزرگراه خارج شده و مسیر را به سمت توتکابن تغییر دهید. فاصله سی دشت تا تهران 300 کیلومتر است و حدود سه ساعت و نیم طول می کشد تا این مسافت را با سرعت متوسط ​​طی کنید.

سی دشت یکی از ییلاقات و یک مقصد عالی برای سفر تابستانی است. ممکن است دلتان برای گرمای تابستان تنگ شود و بخواهید کمی هوای تازه داشته باشید. بی شک ویلا سی دشت می تواند یکی از بهترین انتخاب ها باشد.

گل های رنگارنگ در بهار و پاییزهای رنگارنگ این دشت چشمگیر است.

یلک سی دشت;  جاذبه ای بی نظیر در رودبار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا