ایران گردی

ییلاق بی‌همتای تهران / فشم؛ ییلاقی خوش آب و هوا

تودی تریپ: فشم یکی از زیباترین شهرهای کوچک واقع در شمال شرقی پایتخت و یکی از دیدنی های تهران است که به زیبایی و آب و هوای خوب شهرت دارد. یکی از دلایل محبوبیت فشم نزدیک بودن آن به پایتخت است و به همین دلیل بسیاری از پایتخت نشینان تعطیلات خود را در این شهر زیبا می گذرانند.

گشت و گذار در ویلای بی نظیر فشم

فشم در واقع یکی از مناطق خوش آب و هوای شهرستان شمیرانات است که در شمال شهر تهران قرار دارد. شهر فشم به نام «اوشون فشم میگون» نیز شناخته می شود اما بیشتر با نام «اشون فشم» شناخته می شود.

این شهر از دو منطقه روستایی و شهری تشکیل شده است که هر دو دارای طبیعتی بکر و سرسبز هستند.

بخش روستایی منطقه فشم محل سکونت ساکنین محلی فشم است که خوشبختانه این بخش پس از گذشت سالیان متمادی بافت قدیمی و روستایی خود را حفظ کرده است. اما در منطقه شهری وضعیت کمی متفاوت است، در منطقه شهری فشم می توان ویلاهای نجیب ثروتمندان پایتخت را دید.

ویلای بی بدیل تهران / فشم;  کلبه تابستانی خوب

بنابراین برخلاف مناطق روستایی، بیشتر جمعیت شهری فشم را افراد غیر بومی تشکیل می دهند. جمعیت اوشون فشم در سرشماری سال 1392 ایران 7994 نفر شامل 4153 مرد و 3841 زن در 2509 خانوار بوده است.

رودخانه فشم قطعا یکی از محبوب ترین و معروف ترین نقاط دیدنی فشم است که خود باعث رونق کسب و کار بسیاری از ساکنان فشم شده است. این رودخانه در واقع رودخانه جاجرود است که از ارتفاعات رشته کوه البرز سرچشمه می گیرد و در نهایت پس از طی مسافتی طولانی با رودخانه کرج یکی می شود.

رودخانه فشم نزدیک به چهل کیلومتر طول دارد که متأسفانه در سال های اخیر با احداث ساختمان های متعدد در اطراف این رودخانه، منظره آن را به کلی تغییر داده است.

یکی از دلایل اهمیت فراوان رودخانه فشم این است که از گذشته تاکنون آب شرب منطقه فشم و بخش هایی از شمال تهران از این رودخانه زیبا تامین می شده است. بنابراین باید در حفاظت از این سرمایه طبیعی کوشا بود.

متأسفانه عدم نظارت کافی بر ساخت و ساز در اطراف رودخانه فشم باعث شده است که بسیاری از افراد سودجو از شرایط منحصر به فرد این منطقه سوء استفاده کرده و با تخطی از حریم رودخانه، رستوران، هتل و مناطق تجاری درست در رودخانه فشم بسازند.

ویلای بی بدیل تهران / فشم;  کلبه تابستانی خوب

لازم به ذکر است شما عزیزان می توانید با عدم استقبال از رستوران ها و هتل های ساخته شده در رودخانه مخالفت خود را با این معضل مهم و فزاینده اعلام نمایید.

بازدید از ویلای تابستانی دلپذیر فشم

فشم در ناحیه دره ای واقع شده و اطراف آن پوشیده از کوه است. رودخانه ای از آب شدن برف این کوه ها جاری می شود که از فشم می گذرد و بر زیبایی و طراوت این روستا می افزاید.

این رودخانه که رودخانه فشم نامیده می شود در واقع شاخه ای از جاجرود است که در نهایت با رودخانه کرج یکی می شود. چرا که هرجا آب باشد، گیاه و درخت نیز هست و روستای فشم به دلیل عبور این رودخانه از دل آن مملو از سرسبزی و گل و گیاه و درختانی است که چشم هر بیننده ای را از طراوت سیراب می کند.

فشم پر از درختان گیلاس و باغ های گیلاس است. و همین مشکل باعث می شود که چهره روستا در فصل بهار پوشیده از گل های زیبای سفید و صورتی این درختان باشد.

ویلای بی بدیل تهران / فشم;  کلبه تابستانی خوب

در طول تابستان، گیلاس و گیلاس فروشان را در همه جای فشم خواهید دید که میوه های تازه چیده شده این درختان را به گردشگران می فروشند.

علاوه بر این دو میوه، درختان دیگری مانند گردو، توت، زردآلو و سیب نیز در فشم فراوان است. علاوه بر درختان میوه، اگر به دل کوه ها و دشت های فشم بروید، انواع گیاهان وحشی و کوهستانی مانند قارچ، ریواس و سبزیجات کوهی را می توانید پیدا کنید.

فشم چهار فصل دارد. یعنی هیچ فصلی از سال نیست که فشم بدون مسافر و گردشگر باشد. در فصل بهار باغ های پر گل و رودخانه روان فشم آن را بی نظیر می کند و در تابستان هوای خنک و سرسبزی درختان و میوه های لذیذ مسافران بسیاری را به سوی خود می کشاند.

علاوه بر این فشم یکی از زیباترین پاییزها را دارد زیرا تنوع درختان فشم رنگ برگ درختان در پاییز را بسیار متنوع کرده است و اگر در پاییز به فشم سفر کنید شاهد هزار رنگ پاییز خواهید بود.

ویلای بی بدیل تهران / فشم;  کلبه تابستانی خوب

زمستان در فشم نیز طرفداران خود را دارد و مجاورت پیست اسکی دیزین و شمشک باعث می شود این منطقه زیبا حتی در زمستان نیز خالی از مسافر نباشد.

برای رفتن به فشم باید شمال شرق تهران را ترک کنید. بزرگراه بابایی شما را به جاده ای به نام جاده لشگرک می رساند.

این جاده را ادامه دهید تا به میدان لشگرک برسید. همچنین می توانید از بزرگراه ارتش استفاده کنید و به میدان لشگرک برسید. از این میدان جاده ای به لواسان و جاده ای دیگر به اوشان فشم می رسد.

وارد جاده اوشان – فشم شوید و پس از عبور از زربند و اوشان به فشم برسید. فاصله تهران تا فشم حدود 50 کیلومتر است و برای رسیدن به آن باید یک ساعت رانندگی کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا