ایران گردی

گیشتک مهرستان کجاست؟

تودی تریپا _ خدمات توریستی: یکی از مناطق زیبای شهرستان مهرستان، گیشتک است که دارای مناظر طبیعی و دیدنی از جمله چشمه ها، آبشارهای طبیعی و مناظر سرسبز است.

منطقه گیشتک برای کوهنوردی مناسب است و دارای مناظر سبز جذاب و زیبایی است.

درباره مهرستان

مهرستان با نام سابق زابلی یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان ایران است.

طبق آمار سال 2010، این شهر 6101 کیلومتر مربع مساحت و 62756 نفر جمعیت دارد.

مهرستان در طول جغرافیایی 42.61 و عرض جغرافیایی 27.27، 98 کیلومتری سراوان، 60 کیلومتری سیب و سوران، 120 کیلومتری ایرانشهر، 120 کیلومتری سرباز و 145 کیلومتری هش واقع شده است. از طریق شهر سرباز به بندر چابهار متصل می شود.

شهرستان مهرستان یکی از چهارده شهرستان استان سیستان و بلوچستان است که به عنوان شهرستانی تازه تاسیس در دی ماه ۱۳۸۶ به سه شهرستان مهرستان و سیب، سوران و سراوان، دو بخش مرکزی و اشار تقسیم شد.

زبان و گویش در مهرستان غالباً لهجه ای بلوچ از انواع ایرانشهری، سربری، لشاری و مرزی است. در این شهر فارسی نیز صحبت می شود. البته برخی از ساکنان اصلی مهرستان، یعنی. طوایف آزادی و عربابی لهجه قوی خود را دارند.

نام قدیم استان مهرستان مهگس بوده و کلمه «مهگس» واژه ای قدیمی پهلوی است که از دو جزء «مه» به معنای بزرگ و «گاز» به معنای شهر و مکان تشکیل شده است. امروزه از واژه گاز در ادبیات بلوچی استفاده می شود.

موسیقی مهرستان سالهاست که مایه شادی و نشاط مردم این خطه بوده است. سازه‌هایی چون تسیچک، رباب، بانجو، تمبورک و دهلک، گستره‌ای در خور توجه به موسیقی این منطقه بخشیده است. دهل و سرنا از دیگر سازهای رایج است که مخصوصاً در کدیرآباد محل جشن بوده است. از انواع موسیقی شهرستان می توان به موسیقی مجلسی اشاره کرد.

گیشتک مهرستان کجاست؟

تنوع و تعدد بازی های سنتی در مهرستان زیاد است. برخی از این بازی ها عبارتند از: نه دارو، سه دارو، تلهکی، هپت سنگ، مجول، چوک، تالی، کپک، چم چراغی، دوبل.

پوشش زنان و مردان بلوچ بسیار ساده و در عین حال زیبا و متناسب با منطقه بلوچستان است. عموماً پوشش مردان بلوچ از پیراهن بلند و شلوار گشاد و چین دار با دستار یا لنگی دور سر تشکیل شده است.

پوشش زنان بلوچ تقریباً مشابه لباس مردان است، با این تفاوت که قسمت‌هایی از آستین‌ها، سر پارچه و جلو و جلوی پیراهن با تکه‌های پارچه‌ای از زیباترین رنگ‌های بومی و محلی تزیین شده است. نقش، رنگ و نقش این تزیینات صنایع دستی در مناطق مختلف بلوچستان اندکی متفاوت است.

اما امروزه جوانان پیراهن های کوتاه تر و شلوارهای تنگ تر می پوشند.

آشنایی با گیشتک مهرستان

گیشتک و دیگر اماکن و جاذبه های گردشگری مهرستان در استان سیستان و بلوچستان با مناظر طبیعی، دیدنی و جذاب آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران است. این منطقه از چشمه‌ها، مناظر زیبا و نخلستان‌های طبیعی و درختان سرسبز در بخش شمالی رشته کوه‌های بیرک قرار دارد.

مرتفع ترین نقطه این شهرستان رشته کوه بیرک است که از مرکز زابلی شروع شده و پس از عبور از شهر هش و اتصال به کوه های تفتان، زاهدان و بیرجند به کوه های بینالود در استان پیوند می خورد. خراسان.

قله این کوه با ارتفاع 2750 متر پس از تفتان در استان سیستان و بلوچستان دومین قله مرتفع استان است که دارای آب و هوای مطبوع و معتدل است.

کوه بیرک علاوه بر کاربری های مهم و استراتژیک، دارای مناظر بسیار زیبایی است و با گونه های درختی و گیاهان دارویی فراوانی مانند آزگوند، کالپورا، گواتک، مور، توتری، آویشن که بسیاری از مردم و ساکنان منطقه از آن لذت می برند. در سال های پرباران برای جمع آوری این گیاهان و سایر رزین های دارویی و همچنین قارچ های بومی به این منطقه می آیند.

کوه بیرک به دلیل وجود گونه های جانوری مانند یوزپلنگ پلنگ، قوچ و بز، گرگ، کفتار و پرندگان کمیاب مانند کبک، ساکت، بزکوهی نیز ذکر شده است.

گیشتک مهرستان کجاست؟

موقعیت مکانی گیشتک مهرستان

گیشتک در 13 کیلومتری شمال کوه بیرک در مسیر جاده سراوان – مهرستان و 7 کیلومتری کلک و رزی قرار دارد.

گیشتک مهرستان با نخلستان های سرسبز و چشمه های فراوان یکی از زیباترین مناطق شهرستان مهرستان است.

منطقه گیشتک برای کوهنوردی مناسب است و دارای مناظر سرسبز و جذاب و زیبایی است و دیگر اماکن و جاذبه های گردشگری مهرستان در استان سیستان و بلوچستان با مناظر طبیعی، دیدنی و جذاب آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران است.

این منطقه از چشمه‌ها، مناظر زیبا و نخلستان‌های طبیعی و درختان سرسبز در شمال کوه‌های بیرک قرار دارد.

مرتفع ترین نقطه این شهرستان رشته کوه بیرک است که از مرکز زابلی شروع شده و پس از عبور از شهر هش و اتصال به کوه های تفتان، زاهدان و بیرجند به کوه های بینالود در استان پیوند می خورد. خراسان.

قله این کوه با ارتفاع 2750 متر بعد از تفتان در استان سیستان و بلوچستان دومین قله مرتفع استان است که دارای آب و هوای مطبوع و معتدل است.

گیشتک مهرستان کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا