ایران گردی

گورستان سفید چاه کجاست؟

به گزارش تودی تریپ، آنطور که الی گشت می نویسد، این گورستان با تاریخ کهن و ویژگی های منحصر به فرد خود رازهای بسیاری را در خود پنهان می کند.

گشت و گذار در روستای سفید چا

برای رسیدن به این گورستان مرموز باید به روستای سفید چاه در شهر گلوگاه سفر کنید. پس از عبور از مسیرهای سبز و عبور از روستای نیالا به تقاطع کیاسر و سفید چاه می رسید. با رفتن به جاده سفید چاه در ابتدای روستا منظره قبرستان را خواهید دید.

با گذشت زمان با White Well

گورستان سفید چاه یکی از نخستین گورستان‌های مسلمانان ایران است که قدمت آن به دوره تیموریان می‌رسد. در مورد این گورستان افسانه ها و روایات زیادی نقل شده است. مردم محلی بر این باورند که اجساد در این خاک سفید نمی پوسند و این سوال اسرار بسیاری ایجاد می کند.

گورستانی پر از رمز و راز

سنگ قبرهای قدیمی این گورستان دارای نقش و نگارهایی است که اطلاعاتی از شغل و زندگی متوفی را نشان می دهد. همچنین اجساد تعدادی از بزرگان و سادات از جمله فرزندان امام موسی بن جعفر و حاکم شمال مالک بدلا در این قبرستان مدفون است. قدمت ضریح چوبی امامزاده در این قبرستان نیز به ۸۴۰ سال پیش باز می گردد.

راز جاودانگی در زمین سفید

یکی از رازهای بزرگ چاه سفید نبود اجساد پوسیده در آن است. خاک این گورستان دارای سنگ آهک فراوانی است و همین عامل باعث کندی تجزیه اجساد می شود. استفاده از سنگ های لخد مخصوص که از سنگ های کوه های اطراف ساخته می شود نیز در حفظ سلامت اجساد موثر است.

سنگ قبرهایی با تاریخچه از گذشته

سنگ قبرهای سفید چا به دو صورت محرابی و جعبه ای است که قدمت آن ها به ایران باستان می رسد. نقاشی های لجن، هندسی و نمادین روی این سنگ ها حامل پیام هایی از گذشته است. سنگ قبرهای محراب متعلق به قرن نهم هجری قمری با طاق های توکار، حاشیه های تزئینی و نقوش نمادین از جمله ویژگی های منحصر به فرد این گورستان است.

سفید چاه، دروازه ای به تاریخ

گورستان سفید چاه با قدمتی طولانی رازهای بسیاری را در خود پنهان کرده است. خاک سفید، سنگ قبرهای تاریخی و داستان های مرموز این گورستان را به مکانی جذاب برای گردشگران و علاقه مندان به تاریخ تبدیل کرده است. سفر به سفید چاه سفری به اعماق تاریخ و رمز و راز خواهد بود.

نکاتی برای بازدید از گورستان چاه سفید:

  • بهترین زمان برای بازدید از این قبرستان بهار و تابستان است.
  • می توانید با ماشین شخصی یا تورهای توریستی به قبرستان برسید.
  • از آسیب رساندن به سرستون ها و محیط در هنگام بازدید خودداری کنید.
  • با احترام به فرهنگ و آداب و رسوم محلی سفری فراموش نشدنی را برای خود و دیگران رقم بزنید.

سفید چاه منتظر شماست تا با آغوش باز شما را به سفری شگفت انگیز به دل تاریخ و رمز و راز دعوت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا