ایران گردی

گورستان جن چابهار؛ ترسناک‌ترین قبرستان ایران + فیلم

سلام جدید – خدمات توریستی: گورستان ژن در روستای تیس در جنوب شرقی ایران در شهرستان چابهار. بر روی تپه ای مشرف به روستای تس و در دامنه کوه پیلبند بر روی بستری صخره ای واقع شده است. با تمام داستان های مرموز و ترسناک درباره این گورستان، جالب ترین نکته این است که بدانید قبرستان فعلی مورد استفاده مردم این منطقه و روستا در کنار این گورستان معروف ارواح قرار دارد.

جای تعجب است که همین ساکنان شایعه پراکنی، مردگان خود را در مجاورت این قبرستان عجیب و در نزدیکی قبرستان دیگری دفن می کنند، اما قبرهای این گورستان در خاک نرم حفر شده است. در قبرستان جن در روستای تیس که حدود دو هزار و سیصد سال قدمت دارد و سال هاست هنوز مکانی پر از رمز و راز و ترس برای ساکنان و گردشگران است.

قبرستان جن که در میان مردم بلوچ به «جن صنعت» معروف است، یکی از رازهای پنهان این منطقه است. در کتابهای مربوط به فتوحات اسکندر مقدونی نام این منطقه به تیس معروف است که به مرور زمان از نظر لغوی به تیس تبدیل شد.

مورخان دوره اسلامی از این منطقه به بندر تزیا یا تسی یاد می کنند که مرکز تجارت شکر ایالت های مکران و گندم سیستان بوده است. گورستانی اسرارآمیز و ترسناک، گورهای حفر شده در بستر سنگی کوه، داستان راز پنهان این منطقه است. امروزه حتی با توسعه ابزار و تجهیزات معدن، حفاری چنین قبرهایی در دل سنگ کاری بسیار دشوار است.

جالب اینجاست که در دل این قبرستان صدها قبر حفر شده در دل سنگ ها دیده می شود. هزاران سال پیش چه موجوداتی و با چه ابزاری توانستند چنین قبرهایی بسازند و برای چه سنگ و سنگی انتخاب کردند؟ بر این اساس مردم منطقه کندن این گورها را کاری حیرت انگیز و فوق بشری می دانند و هزاران سال است که آن را به شیاطین نسبت می دهند.

این گورستان بر روی تپه ای مشرف به روستای تیس و در دامنه کوه پیلبند بر بستری صخره ای واقع شده است. با تمام داستان های مرموز و ترسناکی که در مورد این گورستان وجود دارد، جالب ترین چیزی که باید بدانید این است که قبرستان فعلی بومیان در کنار همین قبرستان قرار دارد، اما قبرهای این گورستان بر روی خاک نرم حفر شده است.

3 گزینه دیگر برای قبرستان Djinn

همچنین احتمالاتی در رابطه با قبرستان جنینان وجود دارد. احتمالاتی که هیچ قطعیتی در آن وجود ندارد و تنها متخصصان تاریخ، جغرافیا و زمین شناسی می توانند با تحقیقات پایه به سوالات موجود پاسخ دقیق بدهند. شما می توانید در مورد گزینه های موجود در اینجا بخوانید.

1. برخی معتقدند تدفین در ایران باستان این گونه بوده است. از آنجا که سنگ های قبرستان جنینان تیس شبیه سنگ قبرهایی که در گذشته متداول بودند، نیست. مقبره مقبره های قدیمی که احتمالا امروزه با فرسایش مواجه شده و به این صورت شده است.

مثلاً در بندر باستانی سیراف که در ساحل خلیج فارس ساخته شده است، دره ای به نام «لیل» وجود دارد که بر بدنه آن مقبره هایی در دل کوه حفر شده و به دلیل کشف استخوان ها. در آنها می توان تایید کرد که این مقبره مقبره است. علاوه بر این، در کنار آنها و در کوه سوراخ های مستطیل شکل زیادی وجود دارد که یادآور گورستان است. اما استخوان هایی نیز در این سوراخ ها یافت شد.

به طور کلی مقبره های مقابر مربوط به دوران مادها و هخامنشیان است و با این تفاسیر احتمال اینکه گورستان جنین تیس نمونه ای از همین گورستان های دوران باستان باشد بسیار زیاد است.

2. بر اساس اعتقاد برخی سرخدارها، احتمال می رود حفاران این گورستان برای محافظت از اموات و اموات خود از گزند حیوانات زیرزمینی و خواران، درد کندن سنگ را بر خود کم کرده باشند، به طوری که با با ساختن این مدل قبرها احترام بیشتری برای مردگان خود قائل می شدند

3. برخی معتقدند که این سنگ ها و سطوح قبرستان جانیان محل جمع آوری آب در زمان های قدیم بوده است. مثلاً در همین دره لیل و در کنار قبرهای سنگی مذکور، چاه های آب متعددی به عمق 100 متر حفر شده که وجود آنها مشکوک است.

به گفته کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، آنچه امروز در ارتفاعات بر دامنه کوه‌های شمالی سیراف می‌بینیم و دانشمندان و محققان آن را گورهای سنگی می‌نامند، در اصل برای ایجاد قبر و تدفین برای مرده بودند، اما حوضچه های جمع آوری آب باران بودند. حتی این احتمال در رابطه با سطوح سنگی قبرستان جنینان قابل توجیه است.

آدرس قبرستان جن

5 کیلومتری بندر چابهار روستای تیس قبرستان جن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا