ایران گردی

گورستانی دیدنی در سیراف / گورستان صخره‌ای بوشهر

تودی تریپ: حتما نام عسلویه را شنیده اید و تا حدودی فعالیت های اقتصادی و نفتی در آن را می شناسید. درست است، واقعی؟ در این مکان معروف و مرکز مهم اقتصادی کشور بندری به نام سیراف وجود دارد. این بندر در گذشته های دور یکی از آبادترین نقاط بوده و مردمانی ثروتمند و مرفه داشته است. آثار تاریخی ارزشمندی در این مکان وجود دارد که باید دید و شناخت. یکی از این بناهای دیدنی، قبرستان صخره ای سیراف است. قبرستانی که قدمت آن به سالیان دور می رسد.

قبرستان صخره ای و دیدنی سیراف

گورستان صخره ای سیراف در استان بوشهر و شهرستان کنگان قرار دارد. این مکان در نزدیکی آبگیر دره لیر در جنوب ایران قرار دارد. اگر به شمال ایران و ماسوله سفر کرده باشید حتما پلکان خانه های آن را دیده اید. پشت بام یک خانه حیاط خانه دیگری است. سیراف نیز شهری باستانی در بوشهر است که ساختاری مشابه بناهای آن دارد.

سیراف در گذشته یک بندر مهم و محل زندگی حدود 300000 نفر بود. ساختار قبرستان صخره‌ای سیراف و ماجراجویی‌هایی که از سر گذرانده، آن را به یکی از مهم‌ترین نقاط دیدنی اطراف بوشهر تبدیل کرده است.

گورستان دیدنی در سیراف / قبرستان صخره ای بوشهر

بیایید سریعاً به این سؤال پاسخ دهیم: «قبرستان صخره‌ای سیراف متعلق به کدام دوره است؟»

گورستان صخره ای در واقع یکی از مکان های دیدنی سیراف است. در میان آثار باستانی سیراف، این مقبره صخره ای از اهمیت زیادی برخوردار است. ساختار آن در اصل شامل گودال های جمع آوری آب باران بود. اما بعدها با شیوع طاعون و مبتلا شدن افراد زیادی به آن، از این گودال ها به عنوان قبر استفاده می شد.

زلزله های مهیب نتوانسته این گورستان را ویران کند. هر قبر 2 متر طول، نیم متر عرض و 60 سانتی متر ارتفاع دارد. قبرها به ترتیب خاصی در سمت غرب چیده شده اند. در سال 1392 در مهرام نیز این مکان در زمره آثار ملی ایران قرار گرفت.

جاهای دیدنی جنوب ایران کم نیست. سیراف یکی از نقاط جذاب بوشهر است. گورستان صخره ای سیراف به قبرستان تمدن ها نیز معروف است. چرا؟ دلیل این نامگذاری دفن افراد مذاهب مختلف در کنار یکدیگر است. در این گورستان مرسوم است که مردگان را فقط در چاله های کنده شده قرار می دهند و روی آنها خاک نمی ریزند.

گورستان دیدنی در سیراف / قبرستان صخره ای بوشهر

گورستان سیراف از زلزله های شدید جان سالم به در برده است و بنای جالب آن در کنار جنبه های فرهنگی و تاریخی بسیار ارزشمند تلقی می شود. اگر به سیراف سفر کردید، هنگام بازدید از قبرستان سیراف بوشهر، حتما به دیدنی های اطراف آن سر بزنید. بندر سیراف، دره لیر سیراف و گشت و گذار در بوشهر را فراموش نکنید.

بندر سیراف بوشهر

بندر سیراف یا بندر طاهری در استان بوشهر قرار دارد. بندر سیراف با چشم اندازی فوق العاده در شکاف باریکی بین کوه و دریا، دیدنی است. این بندر زادگاه ناخداهای معروفی چون سلیمان صیرفی و سندباد بحری در دوران باستان است.

بندر سیراف (سیراب یا سیراف) بین بندر کنگان و بندر عسلویه قرار دارد. سیراف شهری باستانی در بخش مرکزی شهرستان کنگان و استان بوشهر در جنوب ایران است. به گفته مورخان و جغرافی دانان هیچ بندری در کل خلیج فارس موقعیت طبیعی سیراف را نداشت.

بندر طاهری جدا از موقعیت استراتژیک و نقشی که در گذشته در مبادلات اقتصادی داشته، یکی از قدیمی ترین بنادر ایران بوده و یکی از نقاط دیدنی بوشهر به شمار می رود.

گورستان دیدنی در سیراف / قبرستان صخره ای بوشهر

همانطور که متوجه شدید بندر سیراف یکی از مناطق بوشهر است و این استان روزهای بسیار گرمی در بهار و تابستان دارد. به همین دلیل اگر قصد سفر به سیراف را دارید یکی از روزهای نیمه دوم سال را انتخاب کنید.

بندر طاهری در این دوره از روم و یونان گرفته تا آفریقا و چین پر رونق ترین بندر ایران بود. این روابط در دوره ساسانیان و همچنین در دوره اسلامی وجود داشته است. شهر باستانی سیراف از نظر معماری ما را به یاد روستای ماسوله می اندازد.

بندر سیراف در سده های چهارم و پنجم هجری در خلیج فارس به اوج شکوفایی خود رسید. مردم بندر سیراف از طریق خلیج فارس به کشورهای مختلف متصل بودند. مردم این بندر با بنادر کانتون چین، بمبئی هند، تانزانیا آفریقا، بصره، بحرین، صحار و دمام ارتباط تجاری و فرهنگی داشتند.

در سال 1966 هیئت مشترک ایران و انگلیس به مدت 7 سال در سیراف فعالیت های باستان شناسی انجام دادند. کشف سفال هایی با نقش و نگارهای مختلف و پارچه ها و زیور آلات مختلف از این منطقه حکایت از وجود این پیوندهای تجاری دارد.

گورستان دیدنی در سیراف / قبرستان صخره ای بوشهر

همچنین معماری‌های گچی و اتاق‌های تزیین شده و ساختمان‌های ۲ و ۳ طبقه همگی از آثار تمدنی بازمانده از بندر طاهری هستند که مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته‌اند.

جمعیت بندر سیراف در گذشته حدود 300 هزار نفر بوده است. در این بندر مدارا و آزادی مذهبی وجود داشت. چون بندر بین المللی محسوب می شود. مردمی از ادیان مختلف در آن زندگی می کردند. مثلا زرتشتی، یهودی، مسیحی. ملیت های مختلفی مانند یونانی، رومی و چینی در این بندر زندگی می کردند.

سیراف در قرن سیزدهم محل تعامل افکار بود. اندیشمندان صیرفی بسیاری از علمای خارجی را به این شهر دعوت کردند. مورخانی چون اصطخری، ابن خلدون، ابن حوکل و مقدسی از زیبایی، ثروت فراوان، دریانوردان معروف و بنای سیراف یاد می کنند.

بندر تاریخی سیراف سرآغاز راه ابریشم بوده که خود نمایانگر تاریخ و تمدن کهن این شهر است. اگر به تاریخ علاقه دارید، کتاب سکه های سیراف اثر مرتضی قاسم باغلو را بخوانید. نویسنده در این کتاب به تفصیل درباره تاریخ بندر سیراف و روابط تجاری بین المللی آن صحبت کرده است.

گورستان دیدنی در سیراف / قبرستان صخره ای بوشهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا