ایران گردی

گنج نمرود؛ با ارزش‌ترین گنجینه عراق و نفرین ملکه

سلام جدید – خدمات توریستی: عراق ما را به یاد سیاست، جنگ و تنش می اندازد. اگر تاریخی هست، عراق یادآور تاریخ تشیع و روزهای تلخ امامان شیعه به ویژه امام علی و امام حسین است. اما عراق نیمه پنهان دیگری دارد و آن تاریخ کهن و غنی است که به قبل از اسلام بازمی گردد.

سومر، اکد و آشور سه تمدن باستانی بودند که در عراق مستقر بودند. سومر اولین تمدن شهری بین النهرین بود، آکد یکی از اولین امپراتوری های جهان بود و آشور حکومتی جنگجو بود که بسیاری از حکومت ها مانند ایلامی ها را نابود کرد.

گنجینه نمرود که با نام گنج نمرود نیز شناخته می شود، مجموعه ای از آثار با ارزش است که در اواخر دهه 1980 کشف شد. این گنج در شهر باستانی آشوری نمرود در عراق کشف شد. عراق در آن زمان بخشی از امپراتوری های هخامنشی، سلوکی، اشکانی، ساسانی و روم بود. پس از اسلام، عراق با انتقال پایتخت به بغداد در زمان عباسیان و تبدیل آن به مروارید شهرهای جهان، اهمیت استراتژیک پیدا کرد.

این بار از قلب تاریخ عراق بازدید می کنیم و در مورد گنجینه ای باستانی صحبت می کنیم. گنج نمی میرد. مرود یکی از شهرهای بزرگ آشوریان بود، حکومتی که از قرن دهم قبل از میلاد تا سال 612 قبل از میلاد بر بین النهرین تسلط داشت و زمانی که توسط مادها شکست خورد.

در کتاب مقدس آنها به عنوان حاکمان شرور با نام های عاشقانه مانند Tiglath Pilser III ظاهر می شوند. بخش مهمی از گنجینه نمرود در مقبره ملکه های آشوری مدفون در شهر نمرود. به همین دلیل برخی این گنج را با گنج ملکه ها اشتباه می گیرند.

شهر نمرود؛ شهری هزار ساله

شهر نمرود (یا نمرود) توسط شاه آشور شلمانسر اول ساخته شد و این شهر حدود هزار سال وجود داشت. این شهر در قرن سیزدهم قبل از میلاد پایتخت شد، اما مدتی راکد ماند تا اینکه آشور-نصیر-پال دوم، پادشاه آشور، دوباره متوجه آن شد و آن را پایتخت خود قرار داد، بنابراین شهر مذکور شهرت زیادی به دست آورد.

گنج نمرود;  با ارزش ترین گنج عراق و نفرین ملکه

نمرود تا 706 ق.م این شهر پایتخت آشور باقی ماند و در این تاریخ سارگون دوم پادشاه آشور پایتخت را به ناحیه شاروقین (خرس آباد کنونی) منتقل کرد. جایی که برخی از مهم ترین آثار تمدن آشوری در آن یافت شده است.

کشف مجدد نمرود و مجسمه های آن یکی از رویدادهای بزرگ باستان شناسی قرن نوزدهم بود و از آن زمان این مکان با تمام بقایای شهر نمرود از جمله زیگورات آن به عنوان یکی از مهم ترین مکان های عراق شناخته شد. در سال 2015 توسط داعش با مواد منفجره روی بولدوزر با خاک یکسان و منهدم شد!

گنج نمرود;  با ارزش ترین گنج عراق و نفرین ملکه

کشف گنج نمرود

این گنجینه توسط باستان شناسان عراقی در سال 1988 کشف شد. این آثار در مقبره های سلطنتی در نزدیکی موصل در شمال عراق یافت شدند. کشف گنج نمرود یکی از مهم ترین اکتشافات باستان شناسی به شمار می رود که با کشف مقبره توت عنخ آمون در مصر مقایسه شده است.

گنج نمرود;  با ارزش ترین گنج عراق و نفرین ملکه

از زمان سقوط رژیم صدام حسین، غارت گنجینه های عراق به ویژه در بغداد صورت گرفته است و بسیاری بیم آن را داشتند که این مجموعه، همراه با اقلام بی شمار دیگری از موزه ملی عراق و سایر نقاط کشور، برای همیشه از بین برود. .

اما خوشبختانه در اوایل ژوئن 2003، جیسون ویلیامز، فیلمساز و گروه فیلمبرداری نشنال جئوگرافیک توانستند گنجینه نمرود و سایر اقلام ارزشمند میراث تاریخی عراق را پیدا کرده و به خزانه بانک مرکزی عراق بازگردانند. در سال 1990 به

گنج نمرود;  با ارزش ترین گنج عراق و نفرین ملکه

گنجینه های نمرود چیست؟

گنجینه نمرود شامل 613 سنگ قیمتی، جواهرات طلا و زیور آلات مختلف است. در میان آثار باستانی چهار کاسه طلای باشکوه وجود داشت که بر روی هر کدام نام ملکه های مختلف نوشته شده بود. این آثار باستانی نمایی از عظمت عصر آشوری را نشان می دهد. البته 613 قطعه تمام قطعاتی است که در سال 2003 در خزانه بانک مرکزی عراق پیدا شد. بسیاری بر این باورند که بخش های مهمی از گنجینه نمرود قبل از ورود به خزانه بانک مرکزی به سرقت رفته است زیرا به صورت کاملاً نامنظم در اطراف خزانه نگهداری می شد. سایت کشف و موصل

به عنوان مثال، در سال 2008، یک جفت گوشواره طلای عجیب و غریب در کریستی به قیمت 65000 دلار فروخته شد. مقامات عراقی سبک گوشواره ها را تشخیص دادند و در حراج مداخله کردند و ادعا کردند که گوشواره احتمالاً از یکی از مقبره های نمرود آمده است. گمان می رود این اقلام در دهه 1990 به سرقت رفته و قبل از شروع حراج توقیف شده باشند.

ملکه های نمرود

بر اساس گزارش مجله مطالعات خاور نزدیک، اشیاء زیادی در اطراف مجموعه ای از اجساد یافت شد که در زیر کاخ در تابوت های برنزی، سنگی و گلی دفن شده بودند. یکی از زنانی که در این مکان یافت شد ملکه حما بود که با تاجی باشکوه که با ورق طلای عظیم، میوه و جن های بالدار تزئین شده بود، کشف شد.

دو جسد دیگر همراه با یک تاج طلایی به خاک سپرده شدند که یکی از آنها به راحتی به عنوان ملکه یابا شناخته شد. کتیبه های به جا مانده در مقبره ها و همچنین مهرهای طلای جامد به محققان کمک کرده است حداقل برخی از زنان سلطنتی را شناسایی کنند.

گنج نمرود;  با ارزش ترین گنج عراق و نفرین ملکه

همانطور که گفته شد، یکی از مقبره ها متعلق به ملکه یابا، همسر تیگلات پیلسر سوم بود که از 744 تا 727 قبل از میلاد حکومت می کرد. مقبره دیگری متعلق به آتالیا، همسر سارگون بود. سومین جام حکاکی شده نام بونیتو، همسر شلمانسر را داشت.

نفرین ملکه یابا

یکی از شگفت انگیزترین یافته های مقبره نمرود مجموعه ای از لوح های نفرین است. به گفته باستان شناسان، مانند مقبره های فراعنه در مصر، محل دفن ملکه یابا با سحر و جادو محافظت می شد که به دزدان یا هرکس دیگری که سعی در برهم زدن آرامش ملکه داشت هشدار می داد. علاوه بر این، مانند مصر باستان، باستان شناسان شواهدی یافته اند که نشان می دهد این هشدارها نادیده گرفته شده اند. به عنوان مثال، علیرغم ممنوعیت شدید نفرین از دفن جسد دیگر در کنار ملکه، چند سال بعد جسد دوم در آنجا به خاک سپرده شد.

گنج نمرود;  با ارزش ترین گنج عراق و نفرین ملکه

در لعن یابا که در قبر دوم به مرمر حک شده آمده است: «هر که در آینده، چه ملکه ای که بر تخت بنشیند و چه بانوی قصر که صیغه مورد علاقه پادشاه است، مرا از قبر بیرون خواهد آورد یا دیگری. در غیر این صورت او را نزد من می گذارد، یا با نیت شیطانی به جواهراتم دست می زند، یا مهر این قبر را می شکند و روحش را در حومه روستا می چرخاند.

(به گفته محمود حسین، نویسنده «نمرود: آرامگاه ملکه ها»)

معنای گنج نمی میرد

کشف گنجینه نمرود کمک زیادی به درک ما از تمدن آشور کرد. این آثار اطلاعاتی در مورد هنر، فرهنگ و تاریخ آشوری ها ارائه می دهند. اگرچه این گنج اندکی پس از کشف از دید عموم ناپدید شد، اما اهمیت آن همچنان مورخان و باستان شناسان در سراسر جهان را مجذوب خود می کند.

گنجینه نمرود گواهی بر عظمت عصر آشور است. این همچنان با اهمیت تاریخی خود و داستان هایی که در مورد ملکه هایی که زمانی بر این تمدن باستانی حکومت می کردند، ما را مجذوب خود می کند. بخش هایی از این گنجینه در موزه هایی مانند موزه بریتانیا در لندن و موزه لوور پاریس نگهداری می شود.

پروژه نجات نمرود; اکتشافات جدید در راه است

پس از خروج تروریست های داعش از شهر نمرود در نوامبر 2016، مدتی طول کشید تا باستان شناسان به آنجا برگردند. در ابتدا سایت باستان شناسی از فاصله ایمن با فناوری پهپاد رصد شد. مقامات می ترسیدند که جنگجویان داعش تله یا بمبی در این منطقه کار گذاشته باشند، به خصوص که در آن زمان هنوز در نزدیکی موصل فعال بودند. تخریب گسترده شهر به وضوح قابل مشاهده بود و یونسکو تخریب این مکان توسط داعش را جنایت جنگی اعلام کرد.

در بهار 2017 طرحی بین المللی برای نجات و احیای این شهر باستانی پیشنهاد شد. پروژه نجات نمرود به باستان شناسان عراقی این فرصت را داد تا مهارت های مورد نیاز برای بازسازی و فهرست نویسی محوطه پر از آوار و بازیابی برخی از آسیب ها را بیاموزند. وزارت امور خارجه ایالات متحده، همراه با موسسه اسمیتسونیان، 400,000 دلار برای کمک به بازسازی و همکاری با بخش آثار باستانی محلی عراق پیشنهاد کردند.

گنج نمرود;  با ارزش ترین گنج عراق و نفرین ملکه

امروز، آینده برای نمرود بسیار روشن تر به نظر می رسد و کار تحقیقاتی در کاخ از سر گرفته شده است. در سال 2020، هنرمندی به نام مایکل راکوویتز توسط موزه ویلان نیویورک مأموریت یافت تا به باستان شناسان کمک کند تا ظاهر کاخ را در دوران باستان بازسازی کنند.

در همین حال، در عراق، باستان شناسان برای کاوش مجدد محل نمرود بازگشته اند. علیرغم صدمات ناشی از چندین دهه جنگ و غارت، این شهر همچنان به باستان شناسان سخت کوش پاداش می دهد و مکان هایی مانند معبد شگفت انگیز ایشتار اکنون بازسازی شده است.

کاخ نمرود هرگز به طور کامل حفاری نشده است، و این امید را ایجاد می کند که بسیاری از این مجموعه دست نخورده در زیر شن ها باقی بماند. در سال 2022، یک درب با کتیبه ای به خط میخی توسط تیم جدیدی از باستان شناسان به عنوان بخشی از اولین کاوش های بزرگ در شهر از زمان اشغال آن توسط جنگجویان دولت اسلامی یا داعش کشف شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا