ایران گردی

گنج افسانه‌ای کاپیتان کید؛ شکارچی دزدی که دزد دریایی شد

سلام جدید – خدمات توریستی: وقتی دزدان دریایی درگیر هستند، افسانه ها و گنج های افسانه ای نیز درگیر هستند. شاید فکر کنید تمام داستان های گنج و ثروت دزدان دریایی دروغ است، اما اینطور نیست و برخی از دزدان دریایی مشهور تاریخ دارای ثروت فراوان و گنجینه های افسانه ای بودند.

یکی از معروف ترین دزدان دریایی که نام و گنجینه اش با افسانه همراه است، «کاپیتان کید» است. ویلیام کید (حدود 1654 – 23 مه 1701)، معروف به کاپیتان کید، یک مزدور اسکاتلندی بود که کار خود را با دزدان دریایی شروع کرد.

روایت های متناقضی از سال های اولیه او وجود دارد، اما او احتمالاً در داندی به دنیا آمده و بعداً در نیویورک ساکن شده است. تا سال 1690، کید به یک دریانورد تجاری موفق تبدیل شده بود که مسئولیت حفاظت از منافع انگلیس در آمریکای شمالی و هند غربی را بر عهده داشت.

در سال 1695، کید از ارل بلومونت، فرماندار نیویورک، خلیج ماساچوست و نیوهمپشایر، مأموریت سلطنتی دریافت کرد تا دزدان دریایی و کشتی های فرانسوی دشمن را در اقیانوس هند شکار کند. فرمان به او داده شد و سال بعد با کشتی جدیدی به نام «گالی ماجراجویی» به دریا رفت.

کاپیتان کید

ظاهرا کید در ماموریت خود چندان موفق نبود، بسیاری از خدمه خود را از دست داد و با تهدید شورش و در نهایت تبدیل شدن به یک دزد دریایی مواجه شد. در سال 1698، کیدا بزرگترین صید و هدف خود، کشتی 400 تنی Keida Merchant را که توسط بازرگانان ارمنی اجاره شده بود و کاپیتان آن یک انگلیسی بود، دستگیر کرد.

فضای سیاسی در انگلستان علیه او بود و او را به عنوان دزد دریایی محکوم کردند. ترتیب دستگیری کید پس از بازگشت به بوستون را می دهد و او برای محاکمه به لندن فرستاده می شود. او سرانجام در سال 1701 مجرم شناخته شد و به دار آویخته شد.

داستان کودکانه در مورد اعدام

در سپتامبر 1696، کید لنگر را وزن کرد و مسیر خود را برای دماغه امید خوب در آفریقای جنوبی تعیین کرد. یک سوم خدمه او در کومور به دلیل اپیدمی وبا جان خود را از دست دادند، کشتی جدید به شدت نشت کرد و او نتوانست دزدان دریایی را که انتظار داشت در ماداگاسکار ملاقات کند، پیدا کند.

از آنجایی که سرمایه‌گذاری بلندپروازانه‌اش با شکست مواجه شد، کید از گذراندن زندگی ناامید شد. با این حال، هنگامی که این فرصت به او داده شد، نتوانست به چندین کشتی از جمله یک کشتی هلندی و یک شخص خصوصی در نیویورک حمله کند. هر دو از دسترس او خارج بودند. به دلیل بحران‌های زیاد، دفعه بعد که کشتی کید در ساحل پهلو گرفت، برخی از خدمه کید فرار کردند و هر کسی که باقی ماند همچنان تهدید به شورش کرد.

کید سرانجام در 30 اکتبر 1697 یکی از خدمه خود را کشت. ویلیام مور توپچی کید روی عرشه بود که یک کشتی هلندی ظاهر شد. مور از کید خواست تا به یک کشتی هلندی حمله کند، که از آنجایی که بریتانیا در جنگ با انگلیس نبود، دزدی دریایی محسوب می شود. کید نپذیرفت و مور را سگی پست خواند. مور پاسخ داد: “اگر من سگ بدی هستم، تقصیر توست!” من و تو بسیاری دیگر را به تباهی کشانده ایم.

قانون دریاسالاری انگلیس در قرن هفدهم به کاپیتان ها آزادی عمل زیادی در استفاده از خشونت علیه خدمه داد، اما کشتن آنها مجاز نبود. کید به جراح کشتی خود گفت که مور “دوستان خوبی در انگلیس دارد که می توانند او را به دردسر بیندازند”.

اعدام وحشیانه کاپیتان کید

پیش بینی کید درست بود. او سرانجام در 23 می 1701 در یک اعدام در ملاء عام در Wapping Wharf لندن به دار آویخته شد. دو بار قرار بود به دار آویخته شود. در اولین تلاش، طناب جلاد پاره شد و کید زنده ماند. اگرچه برخی از جمعیت خواستار آزادی کید شدند و ادعا کردند که شکستن طناب نشانه ای از جانب خداست، اما کید دقایقی بعد دوباره به دار آویخته شد و درگذشت. جسد او به مدت سه سال به عنوان یادبود بر فراز رودخانه تیمز در نقطه تیلبری آویزان بود. کید هرگز اتهام دزدان دریایی بودن را قبول نکرد.

گنج افسانه ای کاپیتان کید

افسانه گنج های کید بی شمار است! گفته می شود کید گنجی را در رودخانه راوی نیوجرسی در استاتن آیلند دفن کرده است. شایعه پیچیده دیگر این است که کاپیتان کید گنج کوچکی را در جزیره گاردینر در سواحل شرقی لانگ آیلند، نیویورک، در مکانی به نام میدان درخت گیلاس دفن کرده است.

ظاهرا فرماندار بلومونت، فرماندار وقت نیویورک، آن را پیدا کرد و به انگلستان فرستاد تا به عنوان مدرکی علیه کید در محاکمه او استفاده شود.

گنج افسانه ای کاپیتان کید;  شکارچی که دزد دریایی شد

زمانی در سال 1690، کید از جزیره بلاک دیدن کرد، جایی که خانم مرسی (سندز) ریموند، دختر ملوان جیمز ساندز به او آذوقه داد. می گویند قبل از رفتن کید از خانم ریموند خواست که پیش بندش را بپوشد و او آن را با طلا و سنگ های قیمتی به عنوان تشکر از مهمان نوازی اش پر کرد. پس از مرگ شوهرش جاشوا ریموند، مرسی خانواده خود را از نیو لندن، کانکتیکات (بعداً مونت ویل) به شمال نقل مکان کرد، جایی که زمین های زیادی خرید.

در اوایل سال 1875، در گراند منان در خلیج فاندی، در ضلع غربی جزیره برای یافتن گنجی که گمان می‌رود توسط کید دفن شده بود، جستجو شد. برای نزدیک به 200 سال، این منطقه دور افتاده جزیره مانیکو یا پول خوار نامیده می شد.

در سال 1983، کورک گراهام و ریچارد نایت به دنبال گنج مدفون کاپیتان کید در جزیره ویتنامی فو کوآ می گردند. نایت و گراهام به دلیل ورود غیرقانونی به ویتنام دستگیر و محکوم شدند و هر کدام 10000 دلار جریمه شدند. آنها قبل از پرداخت جریمه به مدت 11 ماه در زندان بودند.

در طول سال‌ها، لاشه‌های بسیاری از کشتی‌های مختلف پیدا شده است که انتظار می‌رفت بخشی از گنج کاپیتان کید باشند، اما نبودند. حتی شمش های نقره ای که به عنوان بخشی از گنج کاپیتان کید به رئیس جمهور ماداگاسکار داده شد، 95 درصد سرب بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا