ایران گردی

گنبد چشم‌نواز و تماشایی کبود مراغه

تودی تریپ: گنبد کبود یکی از بناهای دوره سلجوقی در شهرستان مراغه و از دیدنی های استان آذربایجان شرقی است. تزئینات به کار رفته در آن در مقایسه با سایر بناهای سلجوقی و ایلخانی نادر است. این گنبد که به آرامگاه مادر هلاکو خان ​​معروف است بین سال های ۵۸۲ تا ۶۵۶ هجری قمری ساخته شده است. گنبد کبود در 24 دی ماه 1310 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

آشنایی با گنبد آبی دیدنی مراغه

گنبد کبود مراغه یکی از بناهای دوره سلجوقی در شهرستان مراغه است. این گنبد به آرامگاه مادر هلاکو خان ​​معروف است. بین سالهای 582 تا 656 هجری قمری ساخته شده است. گنبد کبود در 24 آذر 1310 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. در چند متری این گنبد، برج تاریخی معروف به برج مدور قرار دارد که از یک سازه استوانه‌ای شکل ساخته شده است، البته از نگاه بیننده معمولی، زیبایی گنبد آبی بسیار زیاد است بیشتر از برج گرد تزئینات به کار رفته در آن بسیار موثر است. از نظر بازسازی نیز گنبد کبود در شرایط بهتری قرار دارد.

گنبد آبی چشم نواز و دیدنی مراغه

تزئینات به کار رفته در این بنا در مقایسه با سایر بناهای دوره سلجوقی و خان ​​های مغول کمیاب است. در مورد زمان ساخت گنبد کبود نظرات دیگری نیز وجود دارد و برخی تاریخ ساخت برج را قبل از هلاکوهان ذکر می کنند که گنبد کبود به عنوان برج آرامگاهی ساخته شده است. به همین دلیل این گنبد به قبر مادر هلاکوهان نیز معروف است. کلماتی مانند «الله»، «والحمد» و غیره. عناصر تزیینی است که به اشکال مختلف خط کوفی و ​​با روش استمپی بر روی دیوارهای زیرزمین برج نقش بسته است.

تزیین بدنه بیرونی گنبد کبود به صورت پر و اشکال هندسی و سه ردیف موکرانی ساده است. دیوارهای داخلی آن به رنگ فیروزه ای رنگ آمیزی شده بود که به مرور زمان از بین رفت و تنها قسمت کوچکی از آن باقی ماند.

معماری و مرمت گنبد کبود مراغه

گنبد کبود ده ضلعی است و دارای گنبدی مخروطی شکل است که به مرور زمان از بین رفته است. این گنبد از دو قسمت سرداب و گنبد کبود تشکیل شده است و ترکیب کلی آن شبیه به دیگر مقبره های مراغه است و شامل شبستانی بلند بر پایه سنگی است که سردابی در آن قرار دارد.

گنبد آبی چشم نواز و دیدنی مراغه

در ساخت این بنا از آجر قرمز و کاشی فیروزه ای استفاده شده و در قسمت های مختلف آن سنگ های سفید رنگ دیده می شود.

در مورد معمار گنبد آبی اطلاعات زیادی در دست نیست. این برج دارای ساختاری 10 ضلعی است و اضلاع آن دارای طاق‌ها و حاشیه‌های تاج‌دار است و در طرفین آن پایه‌های ستون مانند دیده می‌شود. این پایه ها مانند سطح بیرونی طاق ها با ترکیبی از آجر و سرامیک و کاشی فیروزه ای در طرحی هندسی به شیوه ای منحصربفرد تزیین شده اند. این ساختمان پر از تزئینات است. همانطور که “آرنولد تالبوت ویلسون” در سفرنامه خود نوشت:

تزئینات گنبد کبود بیش از حد است و معنای تزئین در اینجا مهمتر از سبک ساختمان است.

در سال های اخیر تلاش های زیادی برای بازسازی محوطه این بنا صورت گرفته است. اما بیشتر آنها عقیم هستند. بازسازی این بنا در سال 1395 هجری شمسی آغاز شد. اما مرمت آن به دلایل مختلف تکمیل نشده است و به همین دلیل بازدیدکنندگان نمی توانند از فضای داخلی این بنا دیدن کنند.

گنبد آبی چشم نواز و دیدنی مراغه

به دلیل قرار گرفتن گنبد کبود و برج مدور در مرکز مراغه، بناهای مختلفی آن را پوشانده و از نقاط مختلف شهر، دید چندانی به آن ها وجود ندارد و در واقع این دو اثر تاریخی در یک محوطه حفاظت شده قرار دارند. محل. تفاوت معماری و زیبایی گنبد گبود و برج گرد اطلاعات زیادی را آشکار می کند. بر اساس کتیبه مدور برج که به زبان کوفی نوشته شده است، این برج در سال 563 ساخته شده و تنها چند سال پس از آن اثر دیگری به نام گنبد کبود در کنار آن ساخته شده است. سبک معماری و تزئینات به کار رفته در آنها بسیار متفاوت است و بر این اساس در طول دوره زمانی مذکور تغییرات زیادی در سبک معماری ایجاد شده است.

از گنبد آبی دیدن کنید

گردشگران برای بازدید از این بنای تاریخی نیاز به خرید بلیط دارند و در فاصله کمی از این گنبد مرکز خرید و رستوران وجود دارد که گردشگران برای دریافت خدمات اجتماعی و مکانی برای استراحت موقت مشکلی نخواهند داشت.

گنبد آبی چشم نواز و دیدنی مراغه

متاسفانه تابلوهای راهنمایی مناسبی برای گنبد کبود وجود ندارد و برای رسیدن به خیابان فرعی این گنبد باید از اهالی مهمان نواز ماراژ کمک بخواهید.

دسترسی به این ساختمان از یک خیابان باریک امکان پذیر است و گاهی یافتن جای پارک مناسب کمی سخت به نظر می رسد.

در حال حاضر (1400 هجری قمری) بازدید از گنبد کبود به دلیل مرمت آن امکان پذیر نیست و اطراف برج حصارکشی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا