ایران گردی

گنبد نمکی جاشک در کجا قرار دارد؟

تودی تریپ: سفر به بوشهر در حاشیه خلیج فارس پر از هیجان است و تجربه ای متفاوت از طبیعت را به شما هدیه می دهد.

یکی از جاذبه های طبیعی این استان گنبد نمکی یاشک است که یکی از بزرگ ترین، فعال ترین و زیباترین در نوع خود در جهان است.

تاریخ تشکیل آن به 600 میلیون سال پیش برمی گردد و در سال 1385 به عنوان یکی از ذخایر فسیلی ملی ایران به ثبت رسید.

زیبایی خیره کننده آن به دلیل نمک خوراکی است که جلوه ای خیره کننده به آن می دهد.

پدیده منحصر به فرد گنبد نمکی خاورمیانه عنوان بزرگترین گنبد نمکی خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

در سفر به یاشاک علاوه بر گنبد نمکی، می توانید از یخچال های طبیعی یا نمکدان، آبشارهای نمکی، غارهای نمکی، نمک های رنگی، چشمه های نمک و دره گل کلام دیدن کنید.

گنبد نمکی یاشک کجاست؟

استان بوشهر در 64 کیلومتری جنوب شهر هرموج مرکز شهرستان دشتی و 144 کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان قرار دارد که گنبد نمکی یاشک در آن قرار دارد.

مساحت گنبد حدود سه هزار و 666 هکتار است. ارتفاع این گنبد نمکی 1490 متر و حداقل ارتفاع از سطح دریا 70 متر است.

گنبد نمکی یاشک کجاست؟

شکل گیری این گنبد منحصر به فرد از شمال غربی به جنوب شرقی است و از غرب به روستای گنهک و روستای یشک و از شرق از روستای باگان تا روستای درویشی امتداد دارد. این کوه 12 کیلومتر طول و 4.5 کیلومتر عرض دارد.

موقعیت خاص گنبد دلیل شوری آب رودخانه و تنها عامل نامطلوب برای منطقه است.

راه دسترسی به گنبد در ضلع غربی آن از فاصله سه کیلومتری روستای گنخک از طریق جاده خاکی معدن نمک قدیم که در منطقه فعال است و فاصله جاده اصلی تا پارکینگ شش است. کیلومتر

این کوه متعلق به دوره اول زمین شناسی است و به دلیل صعب العبور بودن منطقه دسترسی داخلی به مسیرها وجود ندارد.

تلاش می شود تا حد امکان برنامه های مناسبی برای استفاده گروه های مختلف از جمله کاشفان، کوهنوردان، مستندسازان، طبیعت گرایان و دیگر علاقه مندان سازماندهی شود.

گنبد نمکی بوشهر

گنبد نمکی جاشک یا دشتی جاذبه‌ای طبیعی و فوق‌العاده به وسعت ۳۶۶۶ هکتار است که لقب بزرگ‌ترین گنبد نمکی خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

از جاده کنگان – بوشهر، امتداد طولانی این پدیده مانند کوه های پوشیده از برف در یک دشت به نظر می رسد و هر چشمی را به خود جلب می کند.

لازم به ذکر است که این گنبد نمکی یکی از فعال ترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران به شمار می رود و با قدمتی 600 میلیون ساله به عنوان سرمایه ملی بسیار حائز اهمیت است.

گنبد نمکی یاشک کجاست؟

گنبد نمکی یاشک یکی از جاذبه های ژئوتوریستی کشورمان به شمار می رود. نوعی گردشگری که مبتنی بر بازدید از پدیده های زمین شناسی و یادگیری چگونگی شکل گیری آنهاست.

با توجه به اهمیت گنبد نمکی یشک، این اثر از بهمن ماه ۱۳۸۵ به عنوان اثر طبیعی ملی فسیلی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

نام این اثر به عنوان هشتاد و هشتمین اثر طبیعی توسط سازمان میراث فرهنگی در 30 بهمن 1387 در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید.

بد نیست بدانید که در ایران در گستره وسیعی از زاگرس و مرکز ایران گنبدهای نمکی وجود دارد و نزدیک به ۱۱۴ گنبد نمکی در مناطق جنوبی ایران و استان‌های هرمزگان و بوشهر شناسایی شده است.

پرونده ثبت گنبد نمکی جاشک به همراه سایر گنبدهای نمکی در استان های فارس، هرمزگان، قم و زنجان به یونسکو ارائه شده و در انتظار ثبت جهانی است.

همه ما نمک را ماده سفید رنگی می‌دانیم که در همه آشپزخانه‌ها یافت می‌شود. اما جالب است بدانید که نمک طرح دار نیز در طبیعت وجود دارد!

گنبد نمکی یاشک حاوی مواد معدنی و کریستال‌های فراوانی است که به دلیل وجود عناصر خاص رنگ‌های مختلف قرمز، قهوه‌ای، زرد، سیاه و نارنجی را به خود اختصاص داده و تصویری دیدنی به وجود آورده است.

گنبد نمکی یاشک کجاست؟

رنگ هایی که در جاهایی روی گنبد دیده می شود به دلیل مخلوط شدن مواد با نمک و آب است. مقدار زیادی گوگرد به نمک ها رنگ زرد طلایی می دهد، وجود پتاسیم رنگ نارنجی می دهد، همچنین آهن رنگ قرمز و قهوه ای و کربن یا زغال سنگ سیاه می دهد.

ترکیب این مواد معدنی نیز مناظر خاصی را در منطقه ایجاد می کند.

از جمله این ترکیبات می توان به ترکیب گوگرد و آهن اشاره کرد که به آن پیریت یا طلای کاذب (طلای احمق) می گویند. این ترکیب دارای روکش فلزی براق است و در سطح گنبد به وفور قابل مشاهده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا