ایران گردی

گنبد نمکی جاشک؛ پدیده‌ای فوق‌العاده در بوشهر

تودی تریپ: سفر به بوشهر در حاشیه خلیج فارس پر از هیجان است و تجربه ای متفاوت از طبیعت را به شما هدیه می دهد. یکی از جاذبه های طبیعی این استان گنبد نمکی یاشک است که یکی از بزرگ ترین، فعال ترین و زیباترین در نوع خود در جهان است. تاریخ تشکیل آن به 600 میلیون سال پیش برمی گردد و در سال 1385 به عنوان یکی از ذخایر فسیلی ملی ایران به ثبت رسید.

درباره پدیده گنبد نمکی یاشک

پدیده منحصر به فرد گنبد نمکی خاورمیانه عنوان بزرگترین گنبد نمکی خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. در سفر به جاسک، علاوه بر گنبد نمکی، می توانید از یخچال های طبیعی یا نمکدان، آبشارهای نمکی، غارهای نمکی، نمک های رنگی، چشمه های نمک و دره گل کلم دیدن کنید.

گنبد نمکی یاشک;  پدیده ای شگفت انگیز در بوشهر

ظاهر عجیب این گنبد باعث شده تا افسانه های زیادی در بین مردم منطقه در مورد آن نقل شود. البته پدیده طبیعی در وسط گنبد به دلیل فرسایش است که به آن دودکش جن می گویند.

وقتی کوه نمکی یاشک در افق ظاهر می شود اولین چیزی که به ذهنتان می رسد این است که این کوه در هوای گرم پوشیده از برف است، اما اگر دقت کنید متوجه می شوید که این رنگ متعلق به نمک خوراکی است.

در اطراف گنبد درخشان، توده‌هایی از نمک از شیب زمین به سمت پایین حرکت کرده و پدیده‌هایی شبیه یخچال‌های طبیعی به وجود آورده‌اند که باعث شد نام یخچال‌های نمکی را انتخاب کنند.

گنبد نمکی یاشک;  پدیده ای شگفت انگیز در بوشهر

یکی دیگر از شگفتی های گنبد نمکی یاشاک وجود آبشار است. در اکثر ایده هایی که در مورد آبشارها داریم، آنها در وسط جنگل و در یک منطقه سرسبز قرار دارند، اما آبشار شگفت انگیز در منطقه نقض این استدلال خواهد بود.

این آبشارها مسیر طبیعی جریان آب گنبد بوده و در فصول خشک به دلیل تبخیر کامل آب، بلورهای ضخیم و زیبای نمک در طول جریان به خصوص در مسیر آبشارها ایجاد می شود و از آن یک منظره فوق العاده از آبریز نمک این پدیده معمولاً از اواسط بهار تا تابستان و پاییز مشاهده می شود.

بازدید از گنبد نمکی یاشک

از آنجایی که گنبد نمکی یاشک در منطقه گرمسیری واقع شده است، رفتن به آنجا در فصول گرم سال توصیه نمی شود. اما نیمه دوم پاییز تا پایان زمستان فرصت خوبی برای بازدید از این منطقه است.

گنبد نمکی جاشک در بخش کاکی و بردخون در حد فاصل بخش دشتی و دیر در استان بوشهر و در ۱۴۴ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر قرار دارد. گنبد نمکی در دل کوه یاشک و در انتهای شمالی آن قرار دارد و بلندترین قسمت کوه را در بر می گیرد.

گنبد نمکی یاشک;  پدیده ای شگفت انگیز در بوشهر

این منطقه از شمال شرقی به جنوب غربی و از غرب با روستای گنهک از توابع شهرستان دشتی (در فاصله 55 کیلومتری شهرستان هرموی و 15 کیلومتری شهر کاکی)، از جنوب با روستای جاشک از توابع شهرستان دیر (در فاصله 60 کیلومتری شهر دیر و 24 کیلومتری شهر بردون)، از شرق با روستای کردلان و از شمال شرقی با روستای درویشی همسایه است.

آدرس: استان بوشهر، 144 کیلومتری شهر بوشهر، بین شهرهای دیر و هرموج.

دسترسی: در جاده بوشهر – بندرعباس وارد شوید و در جاده خورموج به بندر دیر باشید. بین روستای گنخک شهرستان دشتی و جاشک در شهرستان دیر جاده ای خاکی وجود دارد که به معدن نمک قدیمی که زمانی در این منطقه فعال بوده وصل می شود. در ابتدای این مسیر حفاظ اکولوژیکی آن تعبیه شده است که با ورود به آن و ادامه مسیر می توانید از سمت غربی وارد یاشاک شوید.

برای دسترسی از شرق به یشک در همین جاده اصلی بعد از پل روستای کردلان از شهر دشتی وارد جاده خاکی می شوید که به دامنه گنداب نمکی می رسد.

گنبد نمکی یاشک;  پدیده ای شگفت انگیز در بوشهر

هرگز کریستال ها و کریستال های نمک را بیرون نیاورید و به خانه ببرید. این نشان دهنده مرگ این اثر خواهد بود.

مراقب پستی و بلندی ها باشید و با احتیاط حرکت کنید تا دچار مشکل نشوید.

برای لذت بیشتر و گم نشدن در این منطقه وسیع، ترجیحاً با راهنمای محلی از گنبد نمکی جاشک دیدن کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا