ایران گردی

گنبد سلطانیه؛ جاذبه ای بی همتا در زنجان

تودی تریپ: زنجان شهری پر از دیدنی های شگفت انگیز و تاریخی است که متاسفانه در بین عموم مردم و گردشگران چندان شناخته شده نیست.

این شهر جذاب در شمال غربی ایران قرار دارد و بهترین مکان برای کسانی است که می خواهند جاذبه های بکر و دیدنی را ببینند. گنبد سلطانیه در زنجان است و طبق تحقیقات انجام شده پس از کلیسای سانتا ماریا ایتالیا و مسجد ایاصوفیه ترکیه به عنوان سومین گنبد معروف جهان شناخته می شود و همچنین به عنوان بزرگ ترین گنبد آجری تاریخی در کشور شناخته می شود. ایران. برای آشنایی بیشتر با این جاذبه های بی نظیر در مقاله بعدی با ما همراه باشید.

گنبد سلطانیه کجاست؟

سطانیه زنجان یکی از منحصر به فردترین جاذبه های این شهر به شمار می رود و طبق بررسی های انجام شده از نظر ارتفاع، پس از کلیسای سانتا ماریا در ایتالیا و مسجد ایاصوفیه در ترکیه، این گنبد به عنوان سومین گنبد در تاریخ شناخته می شود. جهان و همچنین گنبد سلطانیه زنجان به عنوان بزرگترین گنبد تاریخی ایران و بزرگترین گنبد آجری جهان به ثبت رسیده است.

این گنبد زیبا و منحصر به فرد ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. جالب است بدانید که گنبد سلطانیه الهام گرفته از معماران در ساخت کلیسای سانتا ماریا دل فیوره در ایتالیا (کلیسای جامع فلورانس) و تاج محل در هند است.

از دیگر ویژگی‌های این بنا که اهمیت بسیار زیادی دارد، وزن 1600 تنی آن است که به مدت 700 سال پابرجا بوده و تنها 8 سانتی‌متر فرو رفته است.

گنبد سلطانیه;  جاذبه ای بی نظیر در زنجان

گنبد سلطانیه در بزرگراه قزوین زنجان و در فاصله کمی از شهر زنجان و در مرکز شهر سلطانیه قرار دارد. این بنای تاریخی در 44 کیلومتری (40 دقیقه) شهر زنجان است. فاصله گنبد سلطانیه تا تهران حدود 295 کیلومتر (سه ساعت و 10 دقیقه) است.

این جاذبه بی نظیر تا فرودگاه زنجان 63 کیلومتر (یک ساعت)، تا ایستگاه راه آهن زنجان 43 کیلومتر (40 دقیقه) و تا ایستگاه اتوبوس زنجان 44 کیلومتر (43 دقیقه) فاصله دارد.

برای دسترسی به گنبد سلطانیه از شهر زنجان کافی است از طریق بزرگراه 22 بهمن به میدان بسیج رسیده و از خروجی سوم وارد جاده ابهر – زنجان شوید. در طول جاده حدود 33 کیلومتر رانندگی کنید تا به سه راه سلطانیه برسید.

از خروجی سمت چپ خارج شده و در مسیر 47 ادامه دهید تا به میدان جهانبازان برسید. در امتداد میدان به سمت چپ حرکت کنید تا به میدان امام خمینی برسید. سپس وارد خیابان پیروزی شوید و پس از عبور از دو سر بن بست و یک خیابان اصلی به سمت راست بروید تا به خیابان هنگام برسید.

بلافاصله به سمت راست حرکت کرده و وارد خیابان دکتر بهشتی شوید. اولین خیابان سمت چپ شما را به گنبد سلطانیه می رساند.

اگر قصد سفر با قطار را دارید، می توانید در ایستگاه راه آهن سلطانیه از قطار پیاده شوید و با تاکسی به گنبد سلطانیه بروید. فاصله گنبد سلطانیه تا ایستگاه راه آهن این شهر حدود 10 کیلومتر (15 دقیقه با ماشین) می باشد.

گنبد سلطانیه;  جاذبه ای بی نظیر در زنجان

مصالح گنبد سلطانیه

بدون شک مهمترین دلیلی که در طول سالیان متمادی این بنا را از پنجه های ویرانگر زمان و بلایای طبیعی حفظ کرده است معماری منحصر به فرد و خاص آن است.

گنبد سلطانیه زنجان با اینکه وزنی در حدود 1600 تن دارد، پس از 700 سال تنها 8 سانتی متر ته نشین شده است. این یک شاهکار در معماری ایرانی اسلامی به شمار می رود.

لازم به ذکر است که سبک معماری این بنا یادآور معماری زیبای سلجوقی است، بنابراین طرح هشت ضلعی طبقات دوم و سوم در دل پلان مستطیل شکل طبقه اول قرار گرفته است.

بدنه اصلی گنبد سلطانیه آجری است و در طراحی و تزیین گنبد زیبای آن از کاشی کاری های زیبا با نقوش فیروزه ای استفاده شده است.

این بنا در فضای داخلی خود از قسمت‌های مختلفی مانند سرداب، سرداب و گنبد تشکیل شده است که هر کدام به شکلی خاص و منحصربه‌فرد با کمک کتیبه‌هایی با نقوش زیبا و آیاتی از قرآن طراحی شده‌اند.

شکل خاص ساختمان و معماری منحصر به فرد آن دلایلی است که برخی از محققان برجسته جهان آن را تحسین کرده اند. آرتور پوپ که یکی از مشهورترین کاشفان آمریکایی است، گنبد سلطانیه زنجان را اینگونه توصیف می کند:

این یک ساختمان محکم است که در آن تک تک اجزای به کار رفته در آن در جای مناسب خود قرار می گیرد تا چنین شاهکاری زیبا خلق شود.

گنبد سلطانیه;  جاذبه ای بی نظیر در زنجان

پوپ حتی معتقد است که ساخت تاج محل نیز از الگوی معماری این ساختمان شگفت انگیز و دیدنی الهام گرفته شده است.

تزیینات گنبد سلطانیه نشان می دهد که معمار به هنر توجه خاصی داشته است. تزییناتی که سه سال به طول انجامید.

در گنبد سلطانیه سه مفهوم مهم با استفاده از خطوط تزیینی به بیننده ارائه می شود: کلمه الله به عنوان علت غایی هستی، کلمه محمد به عنوان بانی مکتب و کلمه علی. «به عنوان مظهر تعالی عدل الهی.

هنرمندان برای تزئین گنبد سلطانیه از خطوط بنایی استفاده کردند. کلمات الله، محمد و علی را با ترکیب کاشی علوان (هفت رنگ) و رنگ سرد در جاهایی از این بنا حتی در بدنه مناره ها به کار برده اند.

دیوارهای ایوان های داخلی نیز با کلمات الله، محمد و علی تزئین شده است. کلمات ساخته شده با ترکیب کاشی و آجر آبی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا