ایران گردی

گشتی در تنگه شوتاریکو پارسیان

تودی تریپا _ خدمات توریستی: مقصد امروز ما هرمزگان در ساحل نیلگون خلیج فارس است که یکی از کوهستانی ترین و ناهموارترین استان های جنوبی کشور است.

از هرمزگان به سمت شهر پارسیان (گاوبندی) و از پارسیان به روستای چک چک می رویم و مسیر تنگه شوتریکو را در پیش می گیریم. شوتاریکو به معنای شب تاریک است زیرا برای ورود به آن باید از غاری در تاریکی مطلق عبور کنید.

مسیر رسیدن به تپه دارای دره ای است که در انتها به یک جاده دو طرفه می رسید که در سمت راست شما را به تنگه شوتریکو و در سمت چپ به تنگه آب دبه می رساند.

جاده داخلی شوتاریکو دارای پیچ های فراوان، راهروهای ساخته شده و حوضچه های آب زلال است، در نظر داشته باشید که این منطقه نسبتا ناشناخته است، پس برای دسترسی به آن حتما از یک راهنمای محلی مجرب کمک بگیرید.

آشنایی با تنگه ایرانی شوتاریکو

این مکان یک تنگه معمولی در غاری در دل کوه نیست. جدا از اینکه خود تنگه مکانی جادویی و غافلگیرکننده است، مسیری که باید به آنجا برسید نیز دلپذیر است و حال و هوای خاصی را به ارمغان می آورد.

از دره ای که می گذرید تا کوه ها و صخره های عجیب این منطقه، هر کدام شما را به وجد می آورند.

غارهایی که به دلیل صخره های عجیب شکل های جالبی دارند. صخره های مرتفعی که به هم نزدیک می شوند تا همه جا تاریک شود و مسیر پوشیده شود.

گشت و گذار در تنگه ایرانی شوتریکو

با ورود به تنگه شوتاریکو نسیم تازه و خنک صورتتان را نوازش می دهد.

در داخل تنگه نیز بسیار دیدنی است. مثلاً گودال هایی هستند که پر از آب هستند و به دلیل نور، آب به رنگ فیروزه ای نمایان می شود. بسیار زیباست!

گودال هایی که در آن آب فیروزه ای است و در جاهایی نور راه پیدا می کند و در آن می تابد! هرچه از زیبایی این تنگه بگوییم کافی نیست.

آیا می توان انعکاس این نور زیبا از آب را بر روی دیواره های غار دید و تعجب نکرد!

در کنار همه این زیبایی ها گیاهانی نیز وجود دارند که زیبایی آنجا را دو چندان کرده اند. آرامش عجیبی که در این تنگه احساس می کنید در هیچ جای دیگری یافت نمی شود.

این مکان برای علاقه مندان به دره نوردی و طبیعت گردی ایده آل است. این منطقه به دلیل شکل های عجیب کوه ها و غارهای مختلف موجود در آن، توجه بسیاری از دوستداران طبیعت را به خود جلب می کند.

مسیرهای پر پیچ و خمی که برای رسیدن به این تنگه طی می کنید را هرگز فراموش نخواهید کرد. با دیدن آب در تنگه، ممکن است بخواهید در آن شیرجه بزنید و کمی شنا کنید.

در این مکان نیز اشیاء منحصر به فرد و شگفت انگیزی برای عکاسی پیدا خواهید کرد! چه یک عکاس حرفه ای باشید و چه بخواهید سلفی بگیرید، این منطقه مطمئناً شما را با سوژه های خود شگفت زده خواهد کرد.

گشت و گذار در تنگه ایرانی شوتریکو

دیدنی های تنگه ایرانی شوتریکو

کوه های این روستا دارای دو قسمت است که قسمت اول آن تنگه شوتریکو و قسمت دیگر چشمه و آبشاری معروف به آبدبا یا تنگه اودبا است که هر کدام مسیری متفاوت دارند. در سمت چپ دوراهی عبده قرار دارد که با 20 تا 30 دقیقه پیاده روی می توان به آن رسید.

توصیه ما این است که ابتدا به تنگه شوتاریکو بروید که سخت تر و طولانی تر است.

در جاده ابدبه سوراخ هایی در کوه وجود دارد که مسیری برای انتقال آب از دل این کوه ها به مناطق پرجمعیت بوده است. این جاده ها هم اکنون عبور کرده و همچنان آب مورد نیاز روستاییان را تامین می کند.

شهرت آبدبا یا اودبا عمدتاً به دلیل وجود آبشار کوچک و درختان نخل زیبا است و مسیر رسیدن به آن از تنگه شوتریکو کوتاه تر و آسان تر است.

شاید جالب باشد بدانید که بسیاری از گیاهان این منطقه خواص دارویی دارند و بومیان منطقه از آنها استفاده می کنند.

همچنین میزان آب این آبشار به میزان بارندگی منطقه بستگی دارد و حجم آن در عرض یک هفته تغییر زیادی می کند.

فراموش نکنید که دوربین خود را برای ثبت این مناظر دیدنی و بی نظیر همراه داشته باشید.

تنگه شو تاریکو یکی از دیدنی‌ترین و عجیب‌ترین دره‌های استان هرمزگان است که در مجاورت شهرستان پارسیان و از سمت جنوب در میان کوه‌های مرتفع این منطقه قرار دارد.

تنگه شو تاریکو کمی پیچ در پیچ و دارای دیواره های منحنی است و صخره های آن بر اثر تغییرات جوی و جوی تغییر شکل داده اند و هر کدام شکل منحصر به فردی به خود گرفته اند.

گشت و گذار در تنگه ایرانی شوتریکو

تنگه تاریک شو مسیر سخت تری دارد و بیشتر طول می کشد.

شاید با دیدن کوه های بلند در این مکان کمی ترسیده و متحیر شوید اما جای نگرانی نیست زیرا این منطقه شگفت انگیز خلقت خداوند را به نمایش می گذارد.

برای رسیدن به این تنگه باید از چند صخره بالا رفت و از قسمت های غار مانندی که پست و سرپوشیده است عبور کرد.

سپس به فضایی بسیار زیبا و پر از چشمه خواهید رسید. این تنگه شو تاریکو است، رنگ فیروزه‌ای و سبز آب آنقدر چشمگیر است که شما را از زبان خارج می‌کند.

این تنگه دارای سقف و برخی از قسمت های آن بدون سقف است. نور خورشید به زمین می تابد و در نواحی بدون سقف گودال می زند و این زیبایی بی نظیری را ایجاد می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا