ایران گردی

گشتی در بشاگرد هرمزگان

تودی تریپا _ خدمات توریستی: بشاگرد شهری است که شاید نام آن را نشنیده باشید. اگر یک گردشگر حرفه ای هستید، باید بدانید که تنها بازدید از دیدنی های مهم کشور کافی نیست.

شاید گاهی لازم باشد به یک شهر دورافتاده بروید تا بتوانید فرهنگ های موجود در خانه های ساده آن مناطق را بشناسید و طرف دیگر گردشگری را تجربه کنید.

شهر بشاگرد یکی از شهرهای کوچک استان هرمزگان است.

اهالی این منطقه نام بشاگرد را از کلمه توزیع کردی می دانند و دلیل این امر را توزیع و توزیع عادلانه آب باران به صورت متناوب و طبیعی در منطقه بشاگرد می دانند.

این عبارت به دلیل استفاده زیاد مردم این منطقه به بشگرد و بشگرد تبدیل شد. این سرزمین در گویش محلی «بشگرد» و به ساکنان آن «بشگردی» می گویند.

آشنایی با بشاگرد هرمزگان

آب و هوای شهرستان بشاگرد تابستان های گرم و زمستان های سرد و خشک دارد، اما در مناطق نزدیک به کوهستان هوا معتدل است.

سیر بشاگرد به دلیل تند بودن، سوزاندن و معطر بودن از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. ابتدایی ترین محصول بشاگرد خرمای آن است که بسیار مهم است.

از میوه های فصل آن می توان به انار و انجیر اشاره کرد.

کنار، بستل (گیلاس وحشی که مخصوص این منطقه است و در درمان کم خونی از اهمیت ویژه ای برخوردار است)، بادام تلخ، پسته وحشی و زیره از جمله محصولاتی هستند که در فصول مختلف سال در قسمت های مرتفع می رویند. .

گشت شهری هرمزگان

قارچ وحشی خوراکی بشاغورد که در گویش محلی (آخر) نامیده می شود، یکی از محبوب ترین و خاص ترین غذاهایی است که در فصل زمستان می توانید در کوهستان پرورش دهید.

عسل بشاگرد کیفیت بسیار بالایی دارد و یکی از مرغوب ترین عسل های دنیاست که به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.

اکوسیستم و کوه های اطراف بشاگرد شرایط را برای زندگی گونه های مختلف جانوری در ارتفاعات این شهرستان فراهم کرده است.

حیواناتی مانند خرس (سیاه)، پلنگ، گرگ، شغال، بز، کفتار، گراز وحشی، گربه وحشی، انواع پرندگان از جمله کبک، کبک، ساکت (سایر انواع کبک)، کبوتر وحشی، کبوتر ماه، کلاغ، بلبل، بلبل، گنجشک، کبوتر وحشی، شاهین و عقاب را می توان در کوه های بشاگرد یافت.

جاذبه های گردشگری هرمزگان

این شهر که هر ساله دارای آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری است پذیرای گردشگران نوروزی بسیاری است. امامزاده سید نجم الدین (ع) (واقع در روستایی به نام «دارکلاهو» در بخش گفار و پارامون)، رودخانه عنقران (رود فصلی، دائمی، پرآب و زیبا)، آبشار بابک (مشهورترین آبشار این شهرستان با ارتفاع زیاد. بیش از سه متر)، شهر جم (به دلیل فراوانی درختان میوه جم، این مکان به شهر جم معروف است)، قلعه علاوردی خان (این یکی از مکان های تاریخی این منطقه است و سابقه قلعه علاوردی خان به قدمت می رسد. به دوره قاجاریه و ثبت ملی آبشار شهرشیب، آب انبار سهران، آب انبار کهکن و آب انبار جگین، روستای جگدان (دارای مناظر زیبا با آب و هوای عالی و نخلستان های زیبا که در فصل پاییز مناظر طبیعی بی نظیری دارد)، حسینیه و مسجد قدیمی شهرگهران (300 ساله) قدیمی)، رودخانه های پر آب، نخلستان های زیبا، کپرهای زیبا با تزئینات فوق العاده از جاذبه های بشاگرد است.

گشت شهری هرمزگان

سد سهران نیز یکی از مناطق زیبا و دیدنی دهستان گوهران شهرستان بشاگرد به ارتفاع 20 متر است که در 60 کیلومتری شهر سردشت ساخته شده است.

منطقه بکر آب انبار سهران به دلیل داشتن آب و هوای مناسب بهاری مکانی مناسب برای پیاده روی، صعود از ارتفاعات نزدیک آبگیر سهران، ماهیگیری و قایق سواری است که گردشگران را به بازدید از این منطقه علاقه مند می کند.

پوشش گیاهی و نیزارهای زیبای کنار دریاچه سد نیز بر تعداد گردشگران افزود.

میدان ماهیگیری در این سد برای مسافران آماده است و مسافران می توانند به عنوان ورزش و تفریح ​​در سد سهران به ماهیگیری بروند و ماهی های سردآبی مانند قزل آلا و کپور پرورش یافته در آن صید کنند.

رودخانه انگران

یکی دیگر از جاذبه هایی که شهرستان بشاگرد را به شهری زیبا تبدیل می کند وجود رودخانه های فصلی، دائمی، پرآب و زیبا است که همه ساله به ویژه در ایام نوروز پذیرای گردشگران زیادی است.

بسیاری از مسافران در سفر خود به بشاگرد ساعاتی را در کنار رودخانه های این شهر می گذرانند و به صدای این رودخانه گوش می دهند و به این ترتیب آمدن به رودخانه بشاگرد از این طبیعت زیبا به آنها آرامش و انرژی می بخشد.

آبشار بابک

شهرستان بشاگرد دارای آبشارها و چشمه های طبیعی فراوانی است که معروف ترین آبشار این شهر آبشار بابک است و همچنین زیباترین و آبشار بشاگرد به شمار می رود و ارتفاع این آبشار بیش از 3 متر است.

این نقطه گردشگری در تعطیلات و ایام نوروز میزبان خیل عظیمی از مسافران و گردشگران هموطنانمان است.

شهر جم

شهرستان جم یکی از زیباترین مناطق در مرکز شهرستان بشاگرد است که به دلیل فراوانی درختان میوه جام، این مکان به شهر جم معروف است. شیرین یا جامبو نام درختی مثمر و همیشه سبز است که در شهرها و نواحی ساحلی جنوب ایران می روید.

نام این درخت در ایران از نام هندی آن گرفته شده است و میوه های این درخت بسیار خوش طعم است.

گشت شهری هرمزگان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا