ایران گردی

گردشگاه بابا امان؛ زیباترین جاذبه طبیعی بجنورد

تودی تریپ: تفرجگاه بابا امان بجنورد یکی از زیباترین و قدیمی ترین پارک های طبیعت گردی کشور است که هر ساله با مناظر زیبای خود میزبان میلیون ها مسافر و زائر حرم رضوی است. بسیاری از مسافران و زائرانی که قصد سفر به شهرهای شمالی کشور به ویژه مشهد مقدس را دارند، از این خیابان زیبا برای استراحت استفاده می کنند.

در بابا امان چشمه ای وجود دارد که از دل صخره می جوشد و آب آن به حوض هایی می ریزد که در سطوح مختلف ساخته شده اند و آبشارهای مصنوعی تولید می کنند که چهره ای زیبا و دلنشین به پارک می بخشد. موسیقی ملایم و شب های دلنشین و زیبای بابا امان هر گردشگری را به سوی خود جذب می کند.

تفرجگاهی زیبا و دیدنی در بجنورد

تفرجگاه بابا امان که در کیلومتر 10 جاده بجنورد – مشهد قرار دارد یکی از قدیمی ترین و زیباترین پارک های گردشگری ایران و جاذبه های بجنورد است.

این پارک قدیمی و زیبا دارای استخرهای فراوان و پارک جنگلی آن دارای 400 هزار درخت است. نمونه هایی از درختان این خیابان عبارتند از: چنار، چنار، زالزالک، اقاقیا، بید و زردآلو.

کوچه بابا امان;  زیباترین بنای طبیعی بجنورد

این پارک 250 هکتار وسعت دارد. پارک بابا امان دارای تاج انبوه و درختان چنار 400 ساله است. این درختان علاوه بر افزودن بر زیبایی پارک و مناظر آن، سایه ای امن برای استفاده گردشگران و مسافران فراهم می کنند.

چشمه ها از دیگر جاذبه هایی است که این کوچه را به یکی از معروف ترین مکان های دیدنی استان خراسان شمالی تبدیل کرده است. چشمه های جوشان در مرکز و اطراف کوچه بابا امان زیبایی طبیعی این پارک را دو چندان می کند.

جایی که سرسبزی طبیعت و آب روان، جوشان و خالص در طبیعت به هم می رسند، همه زبان ها قادر به توصیف این مناظر نخواهند بود.

شاخه ای از رودخانه اترک از کنار این پارک می گذرد که علاوه بر ایجاد منظره ای زیبا برای تفرجگاه بابا امان، فرصت ماهیگیری را برای گردشگران و علاقمندان به این تفریح ​​و سرگرمی فراهم می کند.

چشمه ای که در این مجموعه تعطیلات قرار دارد و به آن چشمه بابا امان می گویند، نوعی آب معدنی با دبی 300-400 لیتر در ثانیه است. این چشمه از چهار نقطه داخل تپه می جوشد و به استخرهایی می ریزد که با سطوح مختلف ساخته شده اند.

کوچه بابا امان;  زیباترین بنای طبیعی بجنورد

آب این چشمه‌ها در دسته آب‌های کلسیم-سدیم-سولفاته قرار می‌گیرد و کاربرد آن خاصیت کلرتیک، ملین، هضم‌کننده و سم‌زدایی دارد. وجود چنین مزیت هایی در آب چشمه تاثیری در جذب هر چه بیشتر گردشگران به این مکان ندارد.

بابا امان، گردشی طبیعی و دیدنی

چشمه بابا امان از چهار نقطه داخل تپه می جوشد و دبی 35 تا 40 متر مکعب در ثانیه دارد و آب آن به حوض هایی می ریزد که در سطوح مختلف برای ایجاد آبشارهای مصنوعی برای گردشگران در کوچه بابا امان ساخته شده اند.

در دامنه تپه ها و درختان بی شمار امکاناتی برای رفاه حال مسافران و گردشگران وجود دارد. از امکانات موجود در تفرجگاه بابا امان می توان به امکاناتی مانند رستوران، هتل، پارک، نانوایی، نمایشگاه های فصلی و نانوایی اشاره کرد.

در تفرجگاه بابا امان بر روی تپه ای در این پارک مکانی به نام گوری و سماور نیز وجود دارد که برای استراحت کوتاه مدت و نوشیدن چای توسط مسافران و گردشگرانی که به این مکان سفر می کنند ساخته شده است.

کوچه بابا امان;  زیباترین بنای طبیعی بجنورد

دلیل نامگذاری این مکان وجود ماکت بزرگ و نماد قوری و سمور به ارتفاع بیش از 4 متر در این مکان است.

وجود دوشاخه رودخانه اترک در تفرجگاه بابا امان و عبور آب از این منطقه باعث شده علاقه مندان به ماهیگیری ساعاتی از وقت خود را به این امر اختصاص دهند. چندین حوضچه برای پرورش ماهی قزل آلا در بخش خصوصی پارک وجود دارد.

همچنین در کوچه بابا امان که در قسمت غربی پارک ساخته شده، حیات وحش وجود دارد. این حیات وحش زیبا دارای انواع جانورانی است که در آنها نوعی گوزن زرد، قوچ، میش، قوچ و آهو از گونه های کمیاب و برجسته دیده می شود که برای تکثیر و آشنایی علاقه مندان در این پارک رها می شوند و چشم اندازی بی نظیر برای علاقه مندان در این پارک حیواناتی ساخته اند. بقعه ای در کنار تفرجگاه بابا امان ساخته شد که منسوب به شاهزاده اسماعیل فرزند امام موسی کاظم (علیه السلام) است و به امامزاده بابا امان معروف است.

وجود این امامزاده در این مکان زیبا باعث شده است که علاوه بر گردشگران و علاقه مندان به طبیعت، پارک ها و حیات وحش، زائران و علاقه مندان به امامزاده نیز از این مکان عبادی دیدن کنند.

کوچه بابا امان;  زیباترین بنای طبیعی بجنورد

اقامتگاه بابا امان به دلیل قرار گرفتن در مجاورت جاده اصلی یکی از اصلی ترین مکان های مورد توجه مسافران و زائران در فصل گردشگری است.

منبع: کجارو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا