ایران گردی

کی به ماسوله برویم؟

تودی تریپ: روستای پلکانی ماسوله گیلان به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری این استان شناخته می شود که به خاطر طبیعت بکر، امکانات گردشگری، جاذبه های دیدنی و معماری و حال و هوای متفاوت روستا شهرت دارد. این روستا همه ساله میزبان گردشگران زیادی است که برای لذت بردن از مناظر زیبای آن به ماسوله سفر می کنند.

ماسوله; وصف ناپذیر زیبا

یکی از جاذبه های استان گیلان پلکان ماسوله است. ماسوله در گیلان که به روستایی تاریخی شهرت دارد به دلیل معماری پلکانی خانه ها معروف ترین روستای پلکانی کشور است که علاوه بر تاریخ غنی و معماری متفاوت دارای مناظر شگفت انگیزی است که هر بیننده ای را به خود جذب می کند.

ماسوله روستایی پلکانی است که در حال حاضر به عنوان شهر کوچکی در استان گیلان شناخته می شود. این روستا که در سال 1354 به عنوان شهر تاریخی و زنده شناخته شد و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، در حال حاضر معروف ترین روستای پلکانی کشور و در میان روستاهای معروف با معماری متفاوت در جهان است.

کی بریم ماسوله؟

روستای ماسوله در ۶۵ کیلومتری غرب شهر رشت، بخش سردار جنگل فومن و در دامنه‌های جنگلی کوه البرز قرار دارد. این روستا به دلیل پلکانی بودن دارای اختلاف ارتفاع زیادی بوده و از پایین ترین نقطه تا بلندترین نقطه 120 متر اختلاف ارتفاع دارد. در سفر به ماسوله، جدا از دیدن معماری متفاوت و پلکانی، می توانید از مغازه های صنایع دستی متنوع، طبیعت بکر، جنگل های سرسبز و دیدنی، آبشارها و کوه های اطراف آن دیدن کنید.

شهر تاریخی ماسوله گیلان با قدمتی حدود 800 تا 1000 سال به عنوان یکی از روستاهای تاریخی جهان شناخته می شود. اطراف ماسوله پوشیده از جنگل های سرسبز، کوه های مرتفع، آبشارها و جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوان است، موزه مردم شناسی ماسوله، موزه تاریخ طبیعی ماسوله، موزه میراث فرهنگی، آبشار ماسوله رودخان، آبشار خرم بو از جاذبه های ماسوله هستند. ماسوله. پارک جنگلی ماسوله، للندیز ییلاق، چشمه آب معدنی علی زاخونی، کاروان های ماسوله، آبشار کوشم، آبشار تریشوم، آبشار لار چشم، قله شاه معلم، کربر ییلاق ماسوله، آندره ییلاق، آرامگاه و موزه عون ابن علی، امامزاده هاشم و محوطه باستانی ماسوله به نقل از

کی بریم ماسوله؟

فصل مناسب برای رفتن به ماسوله

ماسوله در بهار

بهار در ماسوله به تنهایی چهار فصل در آستین دارد. یک روز برف و باران می بارد، یک روز هوا مه آلود و آفتابی است و شاید حتی یک روز هم آفتابی باشد و هم بارانی. هوای ماسوله در فروردین ماه بیشتر بارانی و گاهی همراه با بارش برف است. آسمان ماسوله نیز در این روزهای سال ابری و مه آلود است. ماه می اغلب ابری است و کمتر از ماه قبل باران می بارد، در حالی که ژوئن روزهای آفتابی و دلپذیری دارد.

مردم ماسوله معمولاً در فصل بهار و تابستان در خانه های خود هستند. ماسوله در تعطیلات عید نوروز میزبان خیل عظیمی از مسافران و گردشگران است و شاید بتوان این تعطیلات را شلوغ ترین زمان سفر به ماسوله دانست. اکثر روزهای تعطیلات عید نوروز تا سه کیلومتری ماسوله ترافیک سنگینی است و به سختی می توان جای پارک پیدا کرد.

فروردین ماسوله بدون شک زیباترین ماه سفر به ماسوله است. گل‌های قرمز و صورتی که به دیوار خانه‌ها آویزان شده و به گل‌های وحشی داخل ماشین نگاه می‌کنند آنقدر شگفت‌انگیز و خارق‌العاده هستند که ذهن بیننده را به هم می‌ریزند. زمان در چشمه ماسوله به سرعت می گذرد و همه چیز آنقدر زیباست که خروج از ماسوله سخت است.

کی بریم ماسوله؟

ماسوله در تابستان

در تابستان، ماسوله زیبایی خود را در لباس سبز نشان می دهد. ایوان های پر از گل های شمعدانی، بازاری پر از گردشگران مشتاق و پشت بام های پر از عکاسان با ذوق، از جمله تصاویری از ماسوله در فصل تابستان است. اگر در تابستان یا بهار قصد سفر به ماسوله را دارید، حتما از قبل رزرو کنید.

ماسوله حتی در روزهای گرم و مرطوب تابستان نیز خنک است و دیدن گل ها و میوه های تابستانی در مناظر سرسبز تابستان لذتی واقعی دارد.

ماسوله در پاییز

فصل پاییز زمان فوق العاده ای برای سفر به ماسوله است زیرا هجوم گردشگران تابستانی به پایان می رسد و طبیعت با رنگ های زرد و نارنجی زیبایی خود را نشان می دهد. در روزهای پاییزی می توانید در فضایی آرام و دنج در کوچه پس کوچه های ماسوله قدم بزنید یا در ایوان خانه های پلکانی بنشینید و طبیعت جذاب و باشکوه شهر را تماشا کنید. جاده ماسوله سفری فراموش نشدنی را در آبان ماه با درختانی که برگ های زرد پوشیده اند به شما پیشنهاد می کند.

کی بریم ماسوله؟

اگر عاشق باران هستید در فصل پاییز به خصوص در آبان و آذرماه به ماسوله سفر کنید تا تجربه ای بی نظیر از پیاده روی زیر باران های سیل آسا و گرد و غبار داشته باشید. استفاده از لباس گرم را فراموش نکنید زیرا عصرهای پاییزی در ماسوله سرد است. در فصل پاییز و زمستان نیازی به رزرو محل اقامت از قبل نیست و می توانید به محض ورود در خانه یا هتل محلی اقامت کنید.

ماسوله در زمستان

سقف خانه های ماسوله در زمستان پوشیده از برف است و شهر با چشم انداز سفید و بی نظیرش چشم ها را خیره می کند. فصل زمستان آرام ترین فصل گردشگری در این شهر پلکانی است و می توانید در آرامش و به دور از جمعیت گردشگران از آن دیدن کنید. البته همراه داشتن زنجیر برای جاده های لغزنده، کفش و لباس مناسب را فراموش نکنید.

برخی از مغازه های بازار در این فصل سرد سال تعطیل هستند و برخی دیگر حتی در روزهای برفی باز هستند و مایحتاج روزانه شهرنشینان و گردشگران را تامین می کنند. بهتر است بدانید که این شهر کوهستانی فاقد سیستم گاز است و مردم شهر با کپسول های توزیع شده نفت و گاز روزهای سرد زمستان را سپری می کنند.

کی بریم ماسوله؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا