ایران گردی

کیش جزیره‌ای بهشتی که به گل نشست!

تودی تریپ: سه تابستان پیش، ویروس کرونا و دو تابستان پیش، زلزله های پیاپی، نبود پروازهای کیش ایر به کیش، جذاب ترین جزیره گردشگری ایران را دو سال بحران و کمبود مسافر را پشت سر گذاشت. خیلی ها امیدوار بودند که تابستان سال گذشته کیش دوباره نفس عمیقی بکشد، اما لغو پروازهای چارتر تا پایان شهریور، چنان در کیش بن بست ایجاد کرد که دوران کرونا که تابستان های قبلی قبل از تابستان 1402 بود، شلوغ تلقی شد.

لغو پرواز چارتر عملاً از ورود مسافران به کیش ممانعت به عمل آمد و این یک فاجعه تمام عیار برای کیش است که بیش از 90 درصد از گردشگران خود را از طریق هوایی جذب می کند.

محمدرضا مجدمدیر کلوپ دریای آتلانتیس در تشریح شرایط فعلی کیش به ایلنا گفت: متاسفانه به دلیل نبود پروازها شاهد رکود بی سابقه ای در جزیره کیش هستیم و این موضوع فعالان اقتصادی را با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه کرده است. کیش تا جایی که من و همکارانم با مشکل مواجه هستیم و رانت های سنگین حقوق و هزینه های جاری کارکنان با این تعداد مسافر اصلا توجیه نمی شود.

به گفته مجد، مشکلات مربوط به پروازها نیز به کاهش مسافران عراقی و عمانی کمک کرده است و جزیره کیش منبع درآمد اصلی خود را در سه دهه گذشته یعنی گردشگران از دست داده است.

محسن روزبهانی این فعال اقتصادی همچنین در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در تاریخ 6 شهریور ماه جاری تاکید کرد: حیات اقتصادی جزیره کیش در گرو سفر گردشگران به این جزیره است و نبود زیرساخت های حمل و نقل مناسب در کشور دلیل رکود بازار اقتصادی این جزیره است. جزیره کیش در تابستان سال جاری .

به گفته این فعال اقتصادی، افزایش قیمت بلیت هواپیما و اختصاص اکثریت ناوگان هواپیمایی کشور به پروازهای خارجی از جمله دلایل بی رغبتی مسافران به سفر به کیش است چرا که با افزایش قیمت تمام شده در سفر و اقامت در کیش، برخی از مسافران سال ها پیش، سفر به ترکیه و دبی جای خود را به سفر به این جزیره دادند.

کیش باید به روز شود

محسن رضایییکی از فعالان رسانه ای ساکن کیش سخنان تجار کیش را تایید کرد سلام جدید او می گوید: موضوع کیش ایر در دو سال اخیر مخفی نیست. زمانی کیش ایر بیشتر از کیش به افغانستان و قزاقستان پرواز داشت! پس از آن قیمت بلیط سفر به کیش به قدری گران شد که مسافر در واقع می دید که سفر به استانبول ارزانتر از سفر به کیش است. مردم همچنان علاقه مند به سفر به کیش هستند، اما چگونه در چنین شرایطی به کیش آمد؟ هواپیما نیست و اگر هم باشد از هواپیمای خارجی گرونتر است.

رضایی همچنین به جو روانی ایجاد شده علیه گردشگری کیش اشاره می کند و می گوید: متأسفانه به دلیل عدم صداقت ایرلاین ها و افزایش بی رویه قیمت بلیط، جو روانی خاصی ایجاد شده است و مردم می گویند که رفتن به استانبول بیشتر است. مقرون به صرفه از رفتن به کیچه اگرچه به جز قیمت بلیط و شاید گاهی اوقات قیمت هتل، هزینه خدمات و تفریح ​​در کیش قابل مقایسه با استانبول نیست و سفر به کیش باز هم مقرون به صرفه تر است.

اما این فعال رسانه ای تاکید می کند که همه اینها 50 درصد مشکلات کیش در گردشگری است و 50 درصد دیگر امکانات تفریحی و گردشگری کیش است که باید به روز شود. رضایی می گوید: مردم نمی توانند از امکانات یک دهه گذشته راضی باشند. دبی، عمان و کویت در اطراف ما هستند و طبیعی است که انتظارات مردم به نسبت آنچه در این کشورها یا ترکیه می بینند بالا رود.

رضایی فشارهای مکرر اقتصادی بر فعالان اقتصادی کیش را یکی دیگر از مشکلات می داند و می گوید: در این سال ها هزینه واردات و اجاره بها افزایش یافته و از سوی دیگر بحث عرضه و تقاضا در بسیاری از موارد تناسبی ندارد.

کیش در آستانه فروپاشی است

بازار کار ما کاملاً متوقف شده است.» فرقی نمی کند از تاکسی فرودگاه بپرسید یا فروشنده، رستوران یا هتلدار. کیش در رکود است. به گفته فعالان اقتصادی و رسانه ای این جزیره، این رکود به مراتب بدتر از دوران همه گیری است و به قیمت جان مردم تمام شده است. اوضاع برای ساکنان جزیره زمانی بدتر شد که پس از تبلیغات شرکت کیش در جام جهانی قطر، قیمت خرید و اجاره خانه افزایش یافت و بار بیشتری بر دوش ساکنان قرار گرفت.

دولت جدید به جز تغییرات متوالی حاکمان تاکنون برنامه مشخصی برای کیش ارائه نکرده است.

به گفته فعالان اقتصادی جزیره، تغییر دوبار دبیر شورای عالی مناطق آزاد در دو سال ریاست جمهوری که منجر به تغییر مدیران این منطقه نیز شد، ثبات سنتی جزیره را از بین برده است. و اقتصاد کیش را مخاطره آمیز کرد.

حال باید دید دولت رئیس جمهور چه برنامه ای برای کیش دارد؟ آیا در صورت تداوم رهبری فعلی کیش به سقوط آزاد اقتصادی می رود یا بار دیگر به مدار اوج باز می گردد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا