ایران گردی

کویر کاراکال یزد کجاست؟

تودی تریپ: کویرها یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری ایران در فصول سرد سال هستند.

در کویر می توانید به آسمان پرستاره خیره شوید، در تپه های شنی قدم بزنید، دریاچه نمک را تماشا کنید و از فعالیت هایی مانند آفرود سواری لذت ببرید.

یکی از این کویرها کویر کاراکال یزد است که به کویر صادق آباد و سرزمین سیاه گوش نیز معروف است.

کویر کاراکال یزد

کویر کاراکال در مرکز ایران قرار دارد و زیستگاه یکی از گربه های زیبای ایران به نام کاراکال بوده است. یکی از دلایل شهرت این کویر وجود این گربه است.

در این کویر می توانید از ترکیب رنگ های موجود در آن به آرامش نهایی برسید.

در صحرا، شما می توانید به معنای واقعی کلمه در افق ناپدید شوید و صحرا و آسمان را تماشا کنید.

کویر کاراکال یزد کجاست؟

کویر مکانی اسرارآمیز است که بر خلاف ظاهر سخت و خشنش، از رنگ گرفته تا حرکت شن های روان برای بسیاری از گردشگران جذاب است.

کویر کارکل یزد به دلیل مجاورت با روستای صادق آباد به کویر صادق آباد نیز معروف است.

کاراکال نام فارسی باستان گربه ای است که در صحرای کاراکال زندگی می کند و به همین دلیل این بیابان به نام آن نامگذاری شده است.

البته نام امروزی گربه کاراکال “گوش سیاه” با “گوش منگوله” است و این حیوان یکی از 8 گونه گربه ای است که در ایران زندگی می کند، علاوه بر ایران، این گربه در آفریقا نیز زندگی می کند.

جالب است بدانید که کاراکال یکی از سنگین‌ترین و سریع‌ترین گربه‌های کوچک است و طبق تحقیقاتی که روی ژنتیک آن انجام شده است، این گربه طلایی آفریقایی و یوزپلنگ نزدیک‌ترین خویشاوندان آن محسوب می‌شوند.

به دلیل حضور باستانی کاراکال در ایران، بیابانی به همین نام در زیستگاه این حیوان به یاد وی نامگذاری شد و بسیاری از مردم کاراکال را با گربه دیگری با نام علمی «سیاه گوش» اشتباه می گیرند.

این دو حیوان از نظر شکل ظاهری شباهت های زیادی با یکدیگر دارند اما به هیچ وجه شبیه به هم نیستند و برای اثبات آن باید بگوییم که کاراکال حیوانی منفرد و به شدت قلمرو است و بیشتر اوقات شبگرد است.

کاراکال در مناطق خشک قلمرو وسیعی دارد، مثلاً یک کاراکال از 270 تا 1116 کیلومتر مربع زیر قلمرو خود را پوشش می دهد و اجازه حضور کاراکال دیگری را نمی دهد.

از جمله فعالیت های جذابی که می توانید در این کویر انجام دهید شترسواری، سافاری، موتور سواری روی ماسه های طلایی، غلت زدن از بالای تپه های ماسه ای روان، پیاده روی در بوته هاست که هر کدام می تواند برای یک سفر بسیار مفید باشد. جذاب و هیجان انگیز باشید.

کویر کاراکال یزد کجاست؟

شما همچنین می توانید در یک اقامتگاه سنتی بیابانی اقامت کنید و آسمان شب پر از ستاره را غرق کنید.

سفر به صحرای کاراکال به گردشگران علاقه مند به زیبایی و سکوت کویر بسیار توصیه می شود. مهم ترین دستاوردی که گردشگران از این مقصد به دست می آورند، آرامش و آرامشی است که در این کویر وجود دارد.

زیرا کویر مایه سکوت و آرامش است. سکوت کویر، آسمان پر ستاره شب های کویر، دنیای ناشناخته و گاه وهم آلود کویر تنها بخشی از ویژگی های این سرزمین شنی است.

کویر کاراکال یزد نیز از مراکز پر هیاهو مانند شهرهای بزرگ دور است، آرامش و خلوتی دارد.

فاصله کویر کاراکال تا یزد

صادق آباد یا کویر کارکل در بخش مرکزی ایران، استان یزد، در 18 کیلومتری شهر بافاق و در منطقه ای به نام صادق آباد واقع شده است. به همین دلیل به آن کویر سده آباد نیز می گویند. دسترسی به این کویر بسیار آسان است.

اگر از تهران به این کویر رفتید ابتدا باید به یزد و سپس بافق برسید. در وسط ورودی شهر بافاق بلواری را می بینید که در سمت چپ شما را به روستای صادق آباد می رساند.

یکی از نکات مثبت این کویر وجود جاده آسفالته به مقصد است که راه دسترسی را برای مسافران آسان می کند. در طول مسیر از درختان متعدد پسته و انار دیدن کنید.

کویر کارکل در مرکز استان یزد و در نزدیکی شهر بافاق و روستای سده آباد قرار دارد.

کویر کاراکال یزد کجاست؟

فاصله این کویر تا روستای صادق آباد 5.1 کیلومتر (هفت دقیقه با ماشین) است و به دلیل همین نزدیکی، عده ای این کویر زیبا را به نام صادق آباد می شناسند.

فاصله کویر کاراکال تا یزد141 کیلومتر (یک ساعت و 50 دقیقه با ماشین) است. این کویر در قسمت شرقی این شهر قرار دارد.

صحرای کاراکال در طول جغرافیایی 31.734488 و عرض جغرافیایی 55.3234882 واقع شده است.

فاصله کویر کارکل تا تهران 758 کیلومتر است. این مسیر با ماشین شخصی حدود هشت ساعت و نیم طول می کشد.

شهرستان بافاق یکی از شهرستان های جنوبی استان یزد است که در 100 کیلومتری مرکز این استان و در مجاورت استان کرمان قرار دارد.

این شهر به داشتن معادن عظیم سنگ آهن معروف است و اولین معدن سنگ آهن ایران نیز در این شهر قرار دارد.

بزرگترین نمکزار استان یزد در شهرستان بافاق واقع شده است. شوره زار که توسط آب های رودخانه نمک به وجود آمده و در دل کویری به نام کویر انجیر قرار دارد.

کویر کاراکال نیز جزئی از کویر انجیر است و در شمال غربی بافاق قرار دارد.

رودخانه ساحلی مهمترین رودخانه شهرستان بافاق است که از شهرستان ماهان واقع در استان کرمان سرچشمه می گیرد و در نهایت به کویر انجیر می رسد.

فاصله بین کویر کاراکال و بافاق 22.4 کیلومتر (26 دقیقه با ماشین) است.

  • نشانی: استان یزد، شهر بافق، روستای صادق آباد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا