ایران گردی

کویر کاراکال؛ جهانی از مرموزی و زیبایی در بیابان

تودی تریپ: کویر به عنوان یکی از مقاصد جذاب برای گردشگران در فصل پاییز به شمار می رود، به همین دلیل تورهای گردشگری زیادی در این منطقه برگزار می شود و از این تورها استقبال زیادی می شود. استراحتگاه های بیابانی زیادی وجود دارد که می توانید از سواحل شنی، دریاچه های نمک، آسمان پرستاره و تمام زیبایی های کویر دیدن کنید. اما در این مقاله از مجله مسافرتی الی گشت قصد داریم در مورد کویر کاراکال یزد صحبت کنیم. کویر کاراکال به کویر سده آباد نیز معروف است، این کویر زیستگاه گربه ای زیبا به نام کاراکال از گذشته بوده و دلیل شهرت این کویر در مرکز ایران نیز همین است.

آشنایی با کویر زیبای کاراکال

کاراکال نام فارسی باستان گربه ای است که در صحرای کاراکال زندگی می کند و به همین دلیل این بیابان به نام آن نامگذاری شده است. البته نام امروزی گربه کاراکال “گوش سیاه” با “گوش منگوله ای” است و این حیوان یکی از 8 گونه گربه ای است که در ایران زندگی می کند، علاوه بر ایران، این گربه در آفریقا نیز زندگی می کند.

صحرای کاراکال؛  دنیایی از رمز و راز و زیبایی در بیابان

جالب است بدانید که کاراکال یکی از سنگین‌ترین و سریع‌ترین گربه‌های کوچک است و طبق تحقیقاتی که روی ژنتیک آن انجام شده است، این گربه طلایی آفریقایی و یوزپلنگ نزدیک‌ترین خویشاوندان آن محسوب می‌شوند. به دلیل حضور باستانی کاراکال در ایران، بیابانی به همین نام در زیستگاه این حیوان به یاد وی نامگذاری شد و بسیاری از مردم کاراکال را با گربه دیگری با نام علمی «سیاه گوش» اشتباه می گیرند. این دو حیوان از نظر شکل ظاهری شباهت های زیادی با یکدیگر دارند اما به هیچ وجه شبیه به هم نیستند و برای اثبات آن باید بگوییم که کاراکال حیوانی منفرد و به شدت قلمرو است و بیشتر اوقات شبگرد است. کاراکال در مناطق خشک قلمرو وسیعی دارد، مثلاً یک کاراکال از 270 تا 1116 کیلومتر مربع زیر قلمرو خود را پوشش می دهد و اجازه حضور کاراکال دیگری را نمی دهد.

از جمله فعالیت های جذابی که می توانید در این کویر انجام دهید شترسواری، سافاری، موتور سواری روی ماسه های طلایی، غلت زدن از بالای تپه های ماسه ای روان، پیاده روی در بوته هاست که هر کدام می تواند برای یک سفر بسیار مفید باشد. جذاب و هیجان انگیز باشید.

صحرای کاراکال؛  دنیایی از رمز و راز و زیبایی در بیابان

شما همچنین می توانید در یک اقامتگاه سنتی بیابانی اقامت کنید و آسمان شب پر از ستاره را غرق کنید. سفر به صحرای کاراکال به گردشگران علاقه مند به زیبایی و سکوت کویر بسیار توصیه می شود. مهم ترین دستاوردی که گردشگران از این مقصد به دست می آورند، آرامش و آرامشی است که در این کویر وجود دارد. زیرا کویر مایه سکوت و آرامش است. سکوت کویر، آسمان پر ستاره شب های کویر، دنیای ناشناخته و گاه وهم آلود کویر تنها بخشی از ویژگی های این سرزمین شنی است. کویر کاراکال یزد نیز از مراکز پر هیاهو مانند شهرهای بزرگ دور است، آرامش و خلوتی دارد.

زمان و دسترسی مناسب برای سفر به کاراکال

به طور کلی سفر کویری از اوایل پاییز تا اواسط بهار انجام می شود و بهترین زمان برای این سفر پاییز و زمستان است که در طول روزها هوا معتدل است.

کویر کارکل در شمال روستای صادق آباد و خود روستا در شمال شهرستان بافک قرار دارد. جاده شهر بافک به روستای سده آباد آسفالت است. وقتی به شهر بافاق می رسید، 15 کیلومتر با کویر فاصله دارید.

صحرای کاراکال؛  دنیایی از رمز و راز و زیبایی در بیابان

شهرستان بافق در استان یزد قرار دارد و معمولا مسیر ما از شهر یزد می گذرد. فاصله شما در شهر یزد تا بافک 100 کیلومتر است. البته بافاق از طریق شهر زرند در جنوب به شهرهای شناخته شده کرمان و رفسنجان نیز متصل است.

در فصل پاییز که هوا سردتر می شود، اگر می خواهید از مناطق کمتر شناخته شده دیدن کنید، سفر به کویر انتخاب خوبی است. کویر در طبیعت آرام و سکوتش حرف های زیادی برای گفتن دارد. مشکلی که وجود دارد و ممکن است شما را برای رفتن به کویر تردید کند، مسیر دسترسی و امکانات است. البته علاقه مندان به طبیعت کویر به مشکل دسترسی و کمبود امکانات اهمیتی نمی دهند. اگر می خواهید سفری راحت و آسان داشته باشید، کویر کاراکال انتخاب شماست.

استان یزد را عموماً کویر کوهنوردی می دانند. استانی که اگر از کسی بپرسی می گوید کویر است. این استان با داشتن مناطق کویری متنوع مقصد کویر نوردان مشتاق را محدود نمی کند. در کدام نقطه از کشور می خواهید به کوهنوردی در بیابان بروید؟

صحرای کاراکال؛  دنیایی از رمز و راز و زیبایی در بیابان

کویر کارکل بافاق یکی از مناطق کویری استان یزد است که سفری پر از خاطره و بدون مشکل را برای شما رقم می زند. انتخاب با شماست که بخواهید با هواپیما به این صحرا بروید یا با قطار، شاید حتی با اتوبوس. با هواپیما در یزد فرود می آیید و با قطار یا اتوبوس در بافک پیاده می شوید. پس از رسیدن به مقصد، شهر بافک، گم نمی‌شوید و در جاده آسفالته به سمت کویر قدم می‌زنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا