ایران گردی

کویر ریگ جن در کدام استان است؟

تودی تریپ: بیابان ها همیشه اسرارآمیز و پر از ماجراجویی بوده اند. سراب‌ها، تپه‌های ماسه‌ای وسیع، صدای باد و آسمان پر ستاره اطراف، همه عواملی هستند که به فانتزی بیابان دامن می‌زنند.

کویر ریگ جن یکی از شگفت انگیزترین و شاید ترسناک ترین کویرهای ایران است که باورهای عجیبی در مورد آن دارد اما مقصدی جذاب برای گردشگران کویر محسوب می شود.

سفرهای زیادی به مناطق کویری وجود دارد. اما این منطقه بر خلاف کویرهای شناخته شده ای است که می شناسید. Rig Gen فقط می تواند مقصد باشد کارشناسان حرفه ای طبیعت گردی و طبیعت گردی و هنگام سفر به آب نباید به آن برخورد کند. به یاد داشته باشید که هر چقدر هم که کویر زیبا و آرام به نظر برسد، ممکن است ناگهان به خشونت کشیده شود و جان شما را بگیرد. بنابراین فقط با افراد متخصص و آگاه به ریگ جن بروید و جان خود را به خطر نیندازید.

ریگ جن نام یک کویر شگفت انگیز، مرموز و کمی ترسناک در ایران است که با مساحتی در حدود 4526 کیلومتر مربع، سومین کویر بزرگ ایران است. البته هنوز توافقی در مورد وسعت این کویر وجود ندارد. برخی می گویند ریگ جن به قدری بزرگ است که مساحت آن را می توان با بیش از 30 شهر بزرگ مانند تهران در نظر گرفت، اما این برآورد چندان به واقعیت نزدیک به نظر نمی رسد، زیرا شهری مانند تهران حدود 800 کیلومتر مربع وسعت دارد.

کویر ریگ جن در کدام استان است؟

ریگ جن کجاست؟

حالا ببینیم ریگ ژن بیابان کجاست؟ این منطقه یک منطقه کویری تپه‌های ماسه‌ای در کویر مرکزی ایران است که در قسمت جنوبی سمنان، شمال انارک، شرق منطقه حفاظت‌شده یا پارک ملی کویر، غرب جندک و جنوب شرقی گرمسار قرار دارد و یکی از اهالی شهر گرمسار محسوب می‌شود. دیدنی های گرمسار مساحت این کویر وسیع حدود چهار هزار کیلومتر مربع است و در نقشه از شمال غربی تا جنوب شرقی امتداد دارد. قسمت جنوب شرقی آن دم شنی نامیده می شود. همانطور که گفته شد این منطقه کویری مملو از تپه های ماسه ای است و اطراف آن را باتلاق های نمکی احاطه کرده است. در این منطقه چاه و چشمه آب شیرین وجود ندارد.

بهترین راه برای دسترسی به کویر منطقه غریب، رفتن به قسمت شمال شرقی پارک ملی کویر است. برای این کار ابتدا باید به گرمسار برسید و سپس به پارک ملی دشت کویر بروید. از آنجا وارد جاده آسفالته ملک آباد شده و به سمت کویر جن حرکت کنید. شایان ذکر است که از آنجایی که برای عبور از جاده آسفالته باید وارد مرز پارک ملی و منطقه حفاظت شده شوید، نیاز به مجوز از سازمان محیط زیست دارید.

مسیر دیگر از جندق است. در این مسیر ابتدا باید به جندق برسید که تا تهران 170 کیلومتر فاصله دارد. سپس در سمت غرب جندق به ریگ جین برسید.

کویر ریگ جن در کدام استان است؟

فاصله تهران تا کویر ریگ جن

فاصله 136 کیلومتر

فاصله 1 ساعت و 36 دقیقه

بر اساس سرعت متوسط ​​100 کیلومتر در ساعت

این کویر بین سمنان و اصفهان قرار دارد و جزء کویر مرکزی و دشت کویر ایران محسوب می شود و از شمال به کوه سیاره، از جنوب به کوه ملاهادی و از شرق به جاده دامگان به جندک محدود می شود. اگر بخواهیم موضع ریگ جن را دقیق تر بیان کنیم. این کویر در جنوب سمنان، جنوب شرقی گرمسار، شرق منطقه حفاظت شده کویر، شمال انارک و غرب جندک قرار دارد و از شمال غربی به جنوب شرقی در جنوب غربی دشت کویر امتداد دارد.

قبل از اینکه دومین راز این بیابان اسرارآمیز را به شما بگوییم، باید بدانید که قسمت جنوب شرقی ریگ جن توسط تپه های شنی احاطه شده است و این منطقه را «سد ریگ» می نامند. در قسمت شمالی و شمال غربی دم ریگ 5 دیوار شنی به فاصله 10 تا 20 کیلومتر از هم وجود دارد که حدود 70 تا 90 کیلومتر به سمت شمال امتداد دارند.

یکی از جالب ترین رازهای این منطقه شگفت انگیز در 30 کیلومتری جنوب مرکز ریگ جن قرار دارد. درست در تقاطع دیوار پنجم و دم ماسه. این معما مربوط به سنگ های سیاه رنگی است که در این منطقه دیده می شود و سرباره های حاصل از ذوب فلزات معدنی هستند. سرباره یک محصول مصنوعی و فرعی است که از ناخالصی های موجود در سنگ معدن فلز در هنگام جداسازی فلز در کوره های ذوب به دست می آید و مصارف گوناگونی دارد. با تحقیقات انجام شده بر روی این سنگ ها مشخص شد که این سرباره ها پس از ذوب مس استخراج شده از ارتفاعات کوه ملاحدی و سایر معادن مس منطقه در اینجا رها شده است.

کویر ریگ جن در کدام استان است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا