ایران گردی

کویر خاص و بکر حلوان

تودی تریپ: استان خراسان جنوبی به دلیل داشتن کویرهای بکر و دیدنی یکی از مقاصد کویرگردی و طبیعت گردی به ویژه در فصول پاییز، زمستان و اوایل بهار است. یکی از کویرهای زیبا و دیدنی این استان کویر حلوان نام دارد که 750 کیلومتر مربع وسعت دارد و در 80 کیلومتری شهر طبس و در مجاورت روستایی تاریخی به همین نام قرار دارد. این کویر در سال ۱۳۹۶ در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسید.

حلوان; یک کویر دیدنی و خاص

حلوان صحرای مثلثی شکل پوشیده از نی است که بالای آن در جهت شرقی است. این کویر در حاشیه باتلاق های نمکی و رسی کویر مرکزی و دریاچه نمک خور قرار دارد. فاصله شمال تا جنوب ریگذر در اکثر موارد 40 کیلومتر و فاصله شرق تا غرب در قسمت های مرکزی حدود 14 کیلومتر و در قسمت های شمالی 5 کیلومتر است. دامنه حلوان از نظر وسعت شمال به جنوب است و بالاترین ارتفاع تپه های حلوان را می توان در نواحی شرقی آن یافت. ارتفاع این تپه های ماسه ای از کف دشت حدود 80 متر است و به سمت غرب کاهش می یابد.

کویر خاص و بکر هلوان

از زیبایی‌های کویر حلوان می‌توان به تلاقی تپه‌های ماسه‌ای و ارتفاعات آشغان اشاره کرد که در نواحی جنوب شرقی شکل گرفته و صحنه‌ای دیدنی از پیوند شن و کوه را پدید می‌آورند. علاوه بر این در این نواحی در نقطه تلاقی کوه و ریگ دره ها گردنه های زیبایی وجود داشت که در ایران کمیاب است.

زندگی در بیابان ها و بیابان ها مانند سایر مناطق طبیعی ادامه دارد. انواع مار و عقرب، شاهین، شاهین، کبک، چکاوک و کاکائو بیابانی، مگس گیر، زنبور خوار، ساردین صحرایی، عقاب طلایی، کرکس، گرگ، شغال، روباه شنی، گربه شنی، سمور سنگی، ساردین بیابانی صحرای حلوان، موش صحرایی، انواع آگاما و جکو.

پوشش گیاهی بسیار غنی منطقه شامل گیاهان مناطق استپی و شنی مانند کیچ، درمنه، تگ، دم گاو، بادام کوهی و اسکانبیل و در نواحی غربی کویر مرکزی گیاهان نمک دوست مانند کویر نمک، گاز و. اشنان دیده می شود.

نکاتی برای بازدید از صحرای بکر حلوان

اگر به کویر می روید تا از زیبایی های خفته و آرامش آن، از شب های پر ستاره اش لذت ببرید، به یاد داشته باشید که کویر هدیه ای به همه موجودات است. پس بیایید این دنیای بکر و بی نظیر را برای نسل های آینده پاک و دست نخورده بگذاریم.

کویر خاص و بکر هلوان

در کویر حلوان که یکی از مقاصد کویری و نقاط دیدنی استان خراسان جنوبی است، می توانید از فعالیت های متنوعی از شتر سواری گرفته تا پیاده روی و سافاری لذت ببرید.

شتر سواری: شترسواری در دل کویر حلوان خاطرات کاروان ها و مسافران دیروز را زنده می کند. لذت سواری بر این حیوان بومی بیابانی شاید قابل مقایسه با دیگر تفریحات جدید نباشد.

تماشای ستارگان: آسمان شب کویر هیچ جا نیست. آسمانی پر ستاره، روشن و بدون آلودگی نوری، گویی نزدیک به زمین است.

حمام شنی: استحمام در شن های نرم و داغ حلوان تجربه متفاوتی را برای شما به ارمغان می آورد و به شما حس آرامش می دهد.

پیاده روی در تپه های شنی: در صحرای حلوان، یک ساعت را به پیاده روی در تپه های شنی بگذرانید. تنها باشید و از منظره زیبای کویر لذت ببرید.

آفرود، چهار چرخ، کمپینگ و…

کنفرانس صحرا نوردی: انتهای شرقی حلوان مکان مناسبی برای برگزاری کنفرانس های کویر نوردی است.

اگر می خواهید یک شب در کویر حلوان بمانید و تجربه اقامت در دل کویر و تماشای آسمان پرستاره را داشته باشید، می توانید در کمپ اقامت کنید. همچنین در نزدیکی این مکان روستای هلوان قرار دارد که دارای یک اقامتگاه سنتی است.

کویر خاص و بکر هلوان

حلوان یکی از روستاها و مکان‌های دیدنی طبس است که در گذشته در مسیر کاروان‌نشینی قرار داشت. یکی از دلایل شهرت این مکان مربوط به نخلستان ها و خرماهای مرغوب به ویژه تنوع خرما است. از جاذبه های این روستا می توان به قلعه و پنج برج دیدبانی اشاره کرد که در گذشته 13 برج بوده است. ساختار قدیمی روستا و قدم زدن در میان نخل ها شما را وسوسه می کند که بعد از کویر در این مکان بمانید. همچنین در 15 کیلومتری روستا غار 160 میلیون ساله حلوان قرار دارد که پیشنهاد می کنیم از آن دیدن کنید.

موقعیت و دسترسی به حلوان

نیروی عرفانی خاموش و توقف ناپذیر کویر با نیرویی که مقاومت را از بین می برد مرا به سوی خود می کشاند. فکر کردم صداهای مرموزی را شنیدم که در اعماق وجودم مرا صدا می زد: به خانه بیا…

“سین هدین”

کویر حلوان یکی از مکان های معروف طبس است که در 90 کیلومتری شمال غرب شهرستان طبس و شمال شرق استان خراسان جنوبی قرار دارد.

کویر خاص و بکر هلوان

این کویر در امتداد محور طبس – تهران و از شمال به کویر مرکزی ایران و ارتفاعات پیر حاجت از طبس، از جنوب به محور اتصال شهرستان خور به طبس، از شرق به کوهستان و ارتفاعات آشغان و از غرب به دریاچه نمک خور و کویر مرکزی محدود است.

به دلیل وجود معادن فراوان در ارتفاعات این منطقه، جاده های خاکی مناسبی وجود دارد که دسترسی و بازدید از این کویر را آسان می کند. از چند مسیر می توانید به کویر حلوان بروید:

مسیر اول: راه ارتباطی خور و طبس که بعد از انتهای چاله کویر و دریاچه نمک خور قرار دارد و از قسمت جنوبی این منطقه می گذرد.

مسیر دوم: در جاده ارتباطی خور و طبس و قبل از سه راهی جعفرآباد چند سوله سنگی وجود دارد.

مسیر سوم: بعد از تی جاده جعفرآباد به سمت طبس، جاده فرعی را به سمت روستای حلوان دنبال کنید و سپس مسیر فرعی دیگری را به سمت روستای خیرآباد دنبال کنید تا به این مزرعه برسید.

منبع: کجارو

کویر خاص و بکر هلوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا