ایران گردی

کویر افسانه‌ای کاراکال بافق

تودی تریپ: آیا می دانستید در ایران 8 نوع گربه وجود دارد؟ یکی از گربه های ایرانی کوچک و وزن زیادی دارد و در دویدن سریع است. این گربه غیر از ایران در آفریقا نیز یافت می شود. این موجود کوچک مدت‌هاست که در شهر بافک کویر را از آن خود کرده است. کویر کاراکال به نام صاحب اصلی آن نامگذاری شده است.

درباره بیابان کاراکال بافاک

استان یزد دارای شهر بافاق در جنوب و استان کرمان است که زیباترین کویر است. این کویر زیبا در مجاورت روستایی به نام صادق آباد قرار دارد و به نام آن روستا نیز نامگذاری شده است. کویر سده آباد از قدیم الایام محل زندگی گربه کوچکی به نام کاراکال بوده است. کاراکال نام باستانی یک گونه گربه است و امروزه به آن «گوش سیاه» و «پیسکولوچ» نیز می گویند. این گربه گوش های نوک تیز بلندی دارد.

سفر به کویر کاراکال بافاق گزینه مناسبی برای سفر در مناطق کویری ایران و به ویژه کسانی است که به دنبال فرصت های طبیعت گردی در میان مکان های دیدنی یزد هستند.

صحرای افسانه ای کاراکال بافاک

شما به راحتی به این بیابان دسترسی دارید و با امکانات مناسب به شما پناه می دهد. در این کویر نوردی به غیر از لذت بردن از طبیعت کویر، در مسیر کویر با جاذبه های دیگری نیز مواجه خواهید شد که خاطرات شما را غنی می کند.

بازدید از کویر کاراکال بافک

در فصل پاییز که هوا سردتر می شود، اگر می خواهید از مناطق کمتر شناخته شده دیدن کنید، سفر به کویر انتخاب خوبی است. کویر در طبیعت آرام و سکوتش حرف های زیادی برای گفتن دارد. مشکلی که وجود دارد و ممکن است شما را برای رفتن به کویر تردید کند، مسیر دسترسی و امکانات است. البته علاقه مندان به طبیعت کویر به سختی دسترسی و کمبود امکانات اهمیتی نمی دهند. اگر می خواهید سفری راحت و آسان داشته باشید، کویر کاراکال انتخاب شماست.

استان یزد را عموماً کویر کوهنوردی می دانند. استانی که اگر از کسی بپرسی می گوید کویر است. این استان با داشتن مناطق کویری متنوع مقصد کویر نوردان مشتاق را محدود نمی کند. در کدام نقطه از کشور می خواهید به کوهنوردی در بیابان بروید؟

صحرای افسانه ای کاراکال بافاک

کویر کارکل بافاق یکی از مناطق کویری استان یزد است که سفری پر از خاطره و بدون مشکل را برای شما رقم می زند. انتخاب با شماست که بخواهید با هواپیما به این صحرا بروید یا با قطار، شاید حتی با اتوبوس. با هواپیما در یزد فرود می آیید و با قطار یا اتوبوس در بافک پیاده می شوید. پس از رسیدن به مقصد، شهر بافک، گم نمی‌شوید و در جاده آسفالته به سمت کویر قدم می‌زنید.

امروزه هواپیماها وسیله خوبی برای رسیدن به مقاصد دور هستند. البته ما همیشه عجله نداریم و قطار انتخاب خوبی برای سفر به نقاط دوردست است که ما را با آرامش به مقصد می رساند.

ویژگی های طبیعی و گردشگری کویر کاراکال

مرکز کویر کارکل بافاق در 2 کیلومتری روستای سده آباد قرار دارد و از نام روستا می توان صدای کویر را شنید. این بیابان محل زندگی گربه‌های کاراکال است که توسط مردم محلی برای استفاده از نیروی خود در شکار اهلی شدند.

کاراکال اغلب به تنهایی زندگی می کند و نسبت به قلمرو خود بسیار حساس است. این گربه قلمرو بزرگی را برای خود تعریف می کند و معمولا در شب خود را نشان می دهد. وقتی در بیابان هستید، مراقب باشید که سر این گربه در همان روز پیدا شود.

صحرای افسانه ای کاراکال بافاک

تا سال 1385 هیچکس با کویر کاراکال بافاق آشنایی نداشت، اما از همان سال به بعد با اهمیتی که برای طبیعت کویر بافاق نشان داده شد، شهرت خود را به دست آورد. کم کم امکانات گردشگری در این مکان فراهم شد و مجموعه شهید برزگری یکی از این امکانات است.

می توانید پیاده روی کنید و از تپه های شنی کویر کاراکال بافاق بالا بروید و گرمای پرتوهای روز را احساس کنید. شب ها به آسمان پرستاره خاموش خیره می شوی. لازم نیست نگران سرگرمی بیشتر باشید. با امکانات موجود می توانید از شترسواری، سافاری، موتورسواری و … لذت ببرید. تورهای شبانه قطعا شما را سرگرم خواهند کرد.

کویر قره‌کل بافاق بخشی از کویر درنجیر، بزرگترین نمک‌زار استان یزد است. ارتفاع تپه های ماسه ای کویر صادق آباد به 50 متر می رسد. پوشش گیاهی این کویر کم است و در صورت وجود گیاه با ماسه سازگار است.

کویر کارکل در شمال روستای صادق آباد و خود روستا در شمال شهرستان بافک قرار دارد. جاده شهر بافک به روستای سده آباد آسفالت است. وقتی به شهر بافاق می رسید، 15 کیلومتر با کویر فاصله دارید.

صحرای افسانه ای کاراکال بافاک

شهرستان بافق در استان یزد قرار دارد و معمولا مسیر ما از شهر یزد می گذرد. فاصله شما در شهر یزد تا بافک 100 کیلومتر است. البته بافاق از طریق شهر زرند در جنوب به شهرهای شناخته شده کرمان و رفسنجان نیز ارتباط دارد.

منبع: Safarmarket

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا