ایران گردی

کویرگردی جالب در کویر ریگ جن

تودی تریپ: ریگ جن نام یک کویر شگفت انگیز، مرموز و کمی ترسناک در ایران است که با مساحتی در حدود 4526 کیلومتر مربع، سومین کویر بزرگ ایران است. البته هنوز توافقی در مورد وسعت این کویر وجود ندارد.

برخی می گویند ریگ جن به قدری بزرگ است که مساحت آن را می توان با بیش از 30 شهر بزرگ مانند تهران در نظر گرفت، اما این تخمین چندان به واقعیت نزدیک به نظر نمی رسد زیرا شهری مانند تهران حدود 800 کیلومتر مربع وسعت دارد.

آشنایی با صحرای ریگ جن

کویر راین یا ریگ جن یک بیابان اسرارآمیز است و به دلیل اسرار غنی آن به مثلث برمودای ایران نیز معروف است. این کویر در بین مردم به مثلث برمودای ایران معروف است. این کویر در جنوب غربی و غرب دشت کویر، جنوب سمنان، جنوب شرقی گرمسار، شرق منطقه حفاظت شده کویر، شمال انارک و غرب جندق قرار دارد و 3800 کیلومتر مربع وسعت دارد.

در این منطقه چشمه و چاهی وجود ندارد و منطقه کاملاً بایر و خالی از حیات است. این منطقه در اکثر نقشه های بیابانی به خصوص در نیمه دوم سال ذکر نشده است.

گردشگران کویر اغلب به دنبال دیدن هیجان و البته سکوت و عظمت کویر هستند و این منطقه می تواند یکی از بهترین مقاصد برای گردشگران کویر باشد. در ایران سرزمین های کویری زیادی با داستان های خاص وجود دارد و کویر راین نیز از این قاعده مستثنی نیست و همانطور که از نام راین پیداست، افسانه های مرتبط با کویر راین مربوط به جن و ارواح است.

یک سفر کویری جالب در صحرای ریگ جن

کویر ریگ جن یکی از صعب العبورترین مناطق جهان است که در جنوب غربی و غرب دشت کویر واقع شده و هر ساله مقصد بسیاری از اکوتوریست ها می باشد. ریگ جن در منطقه مرزی استان های سمنان و اصفهان قرار دارد. این منطقه بیابانی با وسعت 3800 کیلومتر مربع از نظر وسعت سومین منطقه بیابانی ایران است و بیشتر به استان سمنان نسبت داده می شود.

کویر ریگ جن در منطقه جغرافیایی مرکز ایران قرار دارد. امتداد این منطقه از شمال غربی به جنوب شرقی است. ریگ جن به زیبایی در بیابان ها شهرت دارد و طبیعت آن گردشگران را شگفت زده می کند. قسمت جنوب شرقی صحرای ریگ جن “سد ریگ” نامیده می شود.

به طور کلی سفر به کویرها در نیمه دوم سال بیشتر توصیه می شود. در بین فصول سال، پاییز به ویژه مهر بهترین زمان برای سفر به ریگ جن است. سفر به کویر در زمستان نیز خوب است. اما به دلیل غیرقابل پیش بینی بودن هوا در این فصل، بررسی دقیق پیش بینی آب و هوا ضروری است. در تابستان، گرما در ریگ جن بیداد می کند.

مناظر شگفت انگیز صحرای ریگ جن

اگر شما هم فردی هستید که به دنبال کشف ناشناخته ها هستید، در سایه شجاعت خود به مناطق مرموز سفر کنید، صحرای ریگ جن را از دست ندهید. سفر به ریگ جن برای هر طبیعت گردی با توجه به خطرات و ویژگی های آن تجربه ای خاص و منحصر به فرد خواهد بود.

زیبایی های جذاب منطقه کویری در کویر مرکزی ایران ممکن است گردشگران را شگفت زده کند. منطقه کویری (تپه جن) منطقه وسیعی از تپه‌های ماسه‌ای در میان دشت کویر و کویر مرکزی ایران است که تقریباً در منطقه مرزی استان‌های سمنان و اصفهان قرار دارد.

مسافران قدیمی کویر معتقد بودند که این مکان محل زندگی ارواح خبیثه است و گویی نام این کویر برگرفته از همین داستان ها و افسانه ها بوده است.

یک سفر کویری جالب در صحرای ریگ جن

ریجن (به معنای منطقه ای از تپه های ماسه ای است که بر اساس برخی باورها و داستان ها توسط جن ایجاد شده است) شاید اسرارآمیزترین کویر ایران باشد که می تواند تجربه هیجان انگیزی را برای شما رقم بزند. البته این کویر به مثلث برمودای ایران نیز معروف است. چرا که باتلاق های منطقه یکی از خطرناک ترین نقاط این کویر است و خروج از آن کار آسانی نیست و حتی می تواند منجر به مرگ شود.

اما جدا از این خطرات احتمالی، بیشتر این داستان ها افسانه ای بیش نیستند. مردم محلی منطقه کویری به برخی داستان ها اعتقاد دارند، اما باید توجه داشت که علت بیشتر این پدیده ها از نظر علمی شناخته شده است.

برای مثال در بیابان صدایی شنیده می شود که به فریاد سنگ معروف است و کارشناسان دلیل این پدیده طبیعی را انبساط و انقباض سنگ ها و از بین رفتن آن ها در نتیجه اختلاف دمای شب می دانند. و روز اگر قصد سفر به منطقه را دارید می توانید با خودروهای آفرود مجهز و مناسب به این سفر بروید.

همچنین می توانید با پای برهنه از کویر عبور کنید و از حس قدم زدن بر روی شن های گرم کویر لذت ببرید. اگر می خواهید شب را در این منطقه بگذرانید، دیدن آسمان کویر پر از ستاره به شدت توصیه می شود.

یک سفر کویری جالب در صحرای ریگ جن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا