ایران گردی

کوچکترین کلیسا در ایران

به گزارش تودی تریپ به نقل از ایرنا، حاشیه کوچکترین کلیسای ایران یکی از جاذبه های گردشگری قزوین محسوب می شود که مربوط به پیروان مذهب ارتدکس و مربوط به دوره حضور روس ها در قزوین است. .

کلیسای کانتور در کنار بناهای تاریخی، مساجد، کاروانسراهای قدیمی، آب انبارها و بناهایی مانند کاخ چهلستون و سردار علی کاپو یکی از مهم ترین و زیباترین جاذبه های گردشگری شهر قزوین است.

کلیسای کانتور که در محله قدیمی «پنبه رایز» شهر قزوین قرار دارد، یادگاری از جنگ جهانی دوم است و این کلیسا که به گفته برخی «ناقوس» و «کلیسای روسی» نیز نامیده می‌شود. منابع، همچنین سومین کلیسای کوچک جهان است، اما در این منابع به 2 کلیسای کوچک اشاره ای نشده است و این سوال تحقیق در این زمینه را می طلبد.

این مکان یکی از معدود کلیساهای قزوین است که اکنون فقط جنبه گردشگری دارد و از آنجایی که در این شهر پیروان مذهب ارتدوکس وجود ندارد، برخلاف دیگر اماکن مذهبی مسیحیان، نمازگزاری ندارد.

کانتور همچنین تنها کلیسای قزوین است که در زمان جنگ جهانی دوم فقط برای استفاده شهروندان کشور دیگری ساخته شد و بر همین اساس نام این مکان به معنای مقر و مرکز تعیین شد.

عکس های جالب از کوچکترین کلیسای ایران

با توجه به نوشته های کتاب «قزوین، آیینه تاریخ و طبیعت ایران»، مساحت نسبتاً وسیعی که به خیابان های قزوین فعلی، خیابان های بوعلی و خیام محدود می شود، در اختیار شهروندان دولت روسیه بوده است. در اواخر دوره قاجاریه

در آن زمان علاوه بر ساختمان کنسولگری روسیه در قزوین، تأسیسات دیگری مانند آبنما، تئاتر و سالن باله از جمله این کلیسا برای استفاده مهندسان و کارمندان روسی که در پروژه بزرگراه قزوین کار می کردند ساخته شد.

این بنا علاوه بر جنبه گردشگری، اکنون محل عرضه صنایع دستی به ویژه سنگ های تزیینی است و توضیحات لازم در این خصوص توسط متولی عرضه صنایع دستی به گردشگران و خریداران ارائه می شود.

طبق توضیحات این کلیسا دارای 2 اتاق است که یکی برای تعمید نوزادان و دیگری برای لباس پوشیدن کشیش استفاده می شده است.

عکس های جالب از کوچکترین کلیسای ایران

کلیسای کانتور نیز دارای طرح صلیبی است و نمای آجری قرمز، پوشش شیروانی گنبدها به همراه آجرهای لعابدار و ابداعات در اشکال تزئینی هندسی از جمله ویژگی‌های آن است و معماری متفاوتی با سایر بناهای قدیمی قزوین دارد.

ساختمان این کلیسا نیز مانند سایر کلیساها دارای پلانی صلیبی شکل است و از آنجایی که در آن زمان ارتدوکس ها ایستاده عبادت می کردند، این کلیسا بسیار کوچک ساخته شده بود و هیچ نیمکتی نداشت.

این کلیسا که به نام ناقوس نیز شناخته می شود، قبلاً دارای ناقوس بوده که دیگر وجود ندارد و همچنین دارای 2 گنبد است، یکی بزرگ در مرکز محل عبادت و دیگری کوچکتر بر روی محراب.

در صحن این کلیسا ۲ سنگ قبر یکی کوچک و یکی بزرگتر چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند، اولی مربوط به خلبانی روسی است که در جنگ جهانی دوم در نزدیکی قزوین سقوط کرده است و دیگری مربوط به یک مهندس روسی است.

پ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا