ایران گردی

کوه های مریخی چابهار؛ جاذبه‌ای خاص و منحصر به فرد

تودی تریپ: کوه ها به طور کلی یکی از مهم ترین بخش های اکوسیستم های طبیعی محسوب می شوند. برخی از کوه ها آنقدر زیبا هستند که به شهرت جهانی رسیده اند. البته کوه هایی هم هستند که با وجود زیبایی کمتر درباره آنها شنیده ایم. یکی از این نمونه ها کوه مرسی است که یکی از مقاصد گردشگری طبیعی و مکان های دیدنی چابهار است.

بازدید از کوه های مریخی چابهار

رشته‌کوه‌های مریخی یا مینیاتوری به‌خاطر شکل غیرعادی‌شان، چشم‌انداز کوه‌های ماه را به یاد می‌آورند و یکی از عجیب‌ترین پدیده‌های طبیعی و یکی از زیباترین مراکز گردشگری طبیعی ایران به‌شمار می‌روند.

کوه های مینیاتوری چابهار یا کوه های مریخی چابهار نام کوه هایی با ساختار و شکل خاص در فاصله 40 تا 50 کیلومتری بعد از شهر چابهار در مسیر جاده گواتر در سمت چپ جاده است که به دلیل نوع و حالت فرسایش و نوع خاصی رسوبات، دارای اشکالی شبیه برجستگی های سطح مریخ هستند. .

کوه های مریخی چابهار;  یک جاذبه خاص و منحصر به فرد

کوه های مریخی (آریا، کلانی) رشته کوهی است که تقریباً از 35 کیلومتری شرق چابهار شروع شده و ده ها کیلومتر به سمت شرق امتداد دارد.

این کوه‌ها که شبیه کوه‌های مریخی هستند و چنین کوه‌هایی در دنیا کم هستند، بادبوم نامیده می‌شوند که مزارع و ارتفاعاتی هستند که در اثر فرسایش به این شکل درآمده‌اند.

این پدیده های نادر در امتداد رشته کوه های زاگرس هستند که در نهایت به پاکستان می رسند و به رنگ های قرمز، خاکستری و سفید دیده می شوند و ارتفاع آنها از 5 تا 100 متر نسبت به دشت های اطراف متغیر است.

صخره های این کوه ها مقاوم هستند و بالا رفتن از آنها نوعی صخره نوردی است. شکل‌های غیرعادی این رشته‌کوه‌ها ناشی از مواد رسوبی و فرسایش سریع باد و باران است، اما برخلاف فرسایش آهسته و طبیعی، زمانی برای رشد گیاه باقی نمی‌ماند.

مقاومت ناهموار لایه‌های زمین، شکل این ناحیه را با دندان‌ها، لبه‌ها، شیارها و کنده‌کاری‌های زیبا غنی‌تر کرده و همچنین باعث تشکیل ستون‌هایی با کلاهک‌هایی بر سر و یا کوه‌هایی شده که گویی با چاقو بریده شده‌اند. هستند

کوه های مریخی چابهار;  یک جاذبه خاص و منحصر به فرد

تفریح ​​هیجان انگیز در کوه های مریخی چابهار

برای علاقه مندان به نجوم، سفر به چابهار می تواند یکی از لذت بخش ترین تجربیات رصدی باشد. توانایی رصد چند صورت فلکی به طور همزمان بسیار جذاب است. اگر عاشق صخره نوردی هستید، کوه های مینیاتوری یکی از گزینه های روی میز شما هستند. در مجموع، چابهار شهری پر از مناظر شگفت انگیز است که همه را شگفت زده خواهد کرد. کوه های مریخ خوراک عکاسان است. علاوه بر این چابهار پر از سواحل بکر و زیبا است.

چابهار شهری گرم و خشک است. بهترین زمان برای سفر به این شهر پاییز و زمستان است. در اوایل بهار نیز می توانید به این بهشت ​​در جنوب شرقی ایران سفر کنید. اگر نمی خواهید نور مستقیم خورشید شما را اذیت کند، Marquette Travel پیشنهاد می کند در اوایل صبح یا عصر از کوه های مینیاتوری دیدن کنید.

برای آن باید چابهار را ترک کنی. از چابهار به 40 تا 50 کیلومتری بندر گواتر که برسید، کوه های مینیاتوری را خواهید دید. در واقع این جاده یکی از زیباترین جاده های استان سیستان و بلوچستان است. تالاب صورتی لیپار در یک سو، کوه های مخروطی مینیاتوری در سوی دیگر در کنار بوته های کویر چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد.

کوه های مریخی چابهار;  یک جاذبه خاص و منحصر به فرد

پیاده روی

اولین و رایج ترین تفریحی که می توانید در کوه های مریخی چابهار از آن لذت ببرید، پیاده روی است. کافی است تخیل خود را تحریک کنید و تجربه اکتشاف مریخ را برای خود بسازید.

نگاه کردن به ستاره ها

از آنجایی که این منطقه از نظر آلودگی نوری در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد، یکی از بهترین و پرطرفدارترین تفریحات، تماشای ستارگان در آسمان شب است. آسمان در این نقطه توانایی رصد 14 صورت فلکی را به طور همزمان دارد.

صخره نوردی

خوشبختانه صخره نوردی در کوه های مریخ امکان پذیر است. پس اگر به صخره نوردی علاقه دارید، تجهیزات صخره نوردی را با خود همراه داشته باشید.

عکاسی

بدون شک یکی از محبوب ترین سرگرمی ها در هر تجربه ای از طبیعت، عکاسی است. اگر قصد دارید عکس های حرفه ای بگیرید، تجهیزات مناسب را فراموش نکنید.

خوشبختانه مجموعه گردشگری کوه های مریخی برای رفاه حال گردشگران و استفاده از ظرفیت بالقوه آن ایجاد شده است که امکانات مناسبی را در اختیار مسافران قرار می دهد. این مجموعه در زمینی به مساحت بیش از هفت هکتار، بین رشته کوه های مریخی و ساحل دریای عمان ساخته شده و شامل دو سالن اردوی دانشجویی، فضای سبز، سرویس بهداشتی، 6 آپارتمان، آلاچیق و سکوی ویژه رصد ستارگان است.

کوه های مریخی چابهار;  یک جاذبه خاص و منحصر به فرد

اگر قصد دارید یک شب را در چابهار سپری کنید، گزینه هیجان انگیز کمپینگ پیش روی شماست. کمپ گردشگری کوه های مرسی در نزدیکی دریای عمان قرار دارد و مکان خوبی برای چادر زدن است. اگر علاقه ای به کمپینگ ندارید، می توانید در اقامتگاه های بوم گردی روستاهای اطراف یا هتل های چابهار اقامت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا