ایران گردی

کوه تمندر؛ جاذبه‌ای جالب و تماشایی در لرستان

تودی تریپا _ خدمات توریستی: قله تماندر در بربرود غربی قرار دارد و یکی از نقاط دیدنی الیگودرس است. اشترانکوه با ارتفاع 4090 متر با کوه تمند همسایه است.

رشته کوه تمندر دارای قله های مرتفعی است که بلندترین آن در قسمت شمالی با ارتفاع 3547 متر قرار دارد. در منتهی الیه غربی آن یک قلعه قدیمی مخروبه به نام قلعه دختر قرار دارد.

اطلاعات زیادی از ساخت و ساز و سازنده آن در دسترس نیست، اما نوع ساخت تاسیسات این قلعه نشان از اهمیت این قلعه دارد، برای رسیدن به این قلعه باید از جاده الیگودر به سمت روستای موگویی عبور کرد.

کوه جالب و دیدنی تمندر

الیگودرز یکی از شهرهای سردسیر شرق استان لرستان است. لرستان در غرب ایران با جاذبه های گردشگری فراوان به یکی از مراکز گردشگری ایران تبدیل شده است.

به دلیل عبور رشته کوه مرتفع و صخره ای زاگرس از استان لرستان، در این منطقه شاهد کوه های مرتفع، دره های باریک و باریک، رودخانه های خروشان و آبشارهای خروشان هستیم.

رشته کوه تمندر در 30 کیلومتری جنوب شرقی الیگودرز و در قسمت شرقی جلگه قرار دارد که در غرب آن اشترانکوه و در جنوب آن فرش کوهستانی قرار دارد.

کوه تمندر;  جاذبه ای جالب و دیدنی در لرستان

دو چشمه به نام های سراب غار تمندر و سراب گردکنک در شمال و جنوب رشته کوه تمندر. کسانی هستند که از اعماق زمین سرچشمه می گیرند و با بیرون آمدن از سطح زمین به طبیعت حیات می بخشند.

در بخشی از رشته کوه تمندر بقایای قلعه ای قدیمی به نام دختر وجود دارد. اگر اهل کوهنوردی و علاقه مند به این ورزش مهیج هستید، لرستان و طبیعت بی نظیر آن پتانسیل بالایی برای گردشگری کوهستانی دارد.

رشته کوه تمندر در منطقه باربارود و زلقی شهرستان الیگودرز قرار دارد و دارای 4 رشته شمالی، جنوبی، شرقی و مرکزی شامل 2 قله ازنا و دره سر است که به ترتیب 3200 و 3500 متر ارتفاع دارند.

رشته مرکزی دارای 6 قله به نام های قله مرکزی تمندر، هما، قله های شمالی، شرقی و جنوبی تمندر و قله جنوبی دره سر است که همگی بیش از 3500 متر ارتفاع دارند.

قله مرکزی تمندر 3900 متر ارتفاع دارد. رشته شمالی تمندر شامل 2 قله فرشاش و یوژن است که به ترتیب 3600 و 3600 متر ارتفاع دارند.

رشته جنوبی تمندر نیز شامل یک خط الراس به طول 15 کیلومتر است که در انتهای غربی آن قله قدیمی مخروبه ای به نام کالا دختر قرار دارد. کوه تمندر یکی از بزرگترین شکارگاه های منطقه الیگودرس است.

زنجیره به هم پیوسته کوه ها و قله های استان لرستان نه تنها می توانند به یکی از مراکز توسعه کوهنوردی و صخره نوردی تبدیل شوند، بلکه به دلیل برف روبی و وجود شیب های مناسب در برخی مناطق، قابلیت ایجاد را نیز دارند. و اسکی را توسعه دهید.

سراب غار تمندر که در دل کوه واقع شده و از ضلع شمالی آن بیرون می آید، یکی از جاذبه های طبیعی منطقه به شمار می رود. برای پرورش ماهی استفاده می شود.

در دل کوه تمندر سراب پرآبی دیگری است که از ضلع جنوبی آن بیرون می آید.

آدرس: ولسوالی های الیگودرز، بربرود و زلگی

کوه تمندر;  جاذبه ای جالب و دیدنی در لرستان

درباره الیگودرها

شهرستان الیگودرز در شرق استان لرستان واقع شده و به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در دل رشته کوه های زاگرس دارای آب و هوای سرد و کوهستانی است.

ارتفاع آن از سطح دریا 2100 متر است. قدمت این شهر به 7000 سال قبل می رسد و حدود 90000 نفر جمعیت دارد.

مجموعه این عوامل و طبیعت زیبا و باورنکردنی الیگودرز را به یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری کشورمان تبدیل کرده است.

عامل اصلی شکل گیری شهر الیگودرز وجود رودخانه ها و چشمه هاست. با گذشت زمان موقعیت ارتباطی مناسب این منطقه بر وسعت شهر و جمعیت آن افزود.

قدمت الیگودرها به 700 سال قبل می رسد و نام آن بر اساس ایمان ساکنان آن انتخاب شده است.

آنها معتقدند ریشه آنها به گودرز، یک جنگجوی ایرانی برمی گردد. در واقع نام اصلی این طایفه الگودرز به معنای خاندان گودرها بوده که به تدریج به الیگودرها معروف شدند.

در این شهر چهار راه ارتباطی وجود دارد که هر کدام به شهرهای اصفهان، دورود، شهرداران و سه راهی خرم آباد – بروجرد منتهی می شود.

کوه تمندر;  جاذبه ای جالب و دیدنی در لرستان

فاصله الیگودرز تا خرم آباد 153 کیلومتر است. فاصله این شهر تا اصفهان 240 کیلومتر است. کوتاه ترین مسیر تهران به الیگودرز حدود 388 کیلومتر است.

بهترین وسیله ارتباطی این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فردش که استان های خوزستان، مرکزی، لرستان، اصفهان و چهارمحال بختیاری را به هم متصل می کند، اتوبوس و مینی بوس است.

الیگودرها مسیرهای بسیار دشواری دارند. بنابراین استفاده از خودروهای شخصی تنها در مواقع ضروری توصیه می شود.

این منطقه محصولات کشاورزی و لبنیات تولید می کند. شما می توانید اکثر کالاها را با کیفیت خوب و قیمت مناسب خریداری کنید.

مانند بسیاری از شهرهای بزرگ، این شهر نیز مراکز خرید بزرگی ندارد که بتوانید همه چیز مورد نیاز خود را در آنجا خریداری کنید. اما قسمت های زیادی ساخته شده است که هر کدام به کار خاصی اختصاص دارد.

بنابراین به عنوان مثال واحد تجاری پاساژ امام رضا طلاسازی است و فروشندگان پاساژ سینا لباس رسمی و ورزشی می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا