ایران گردی

کوه اژدها؛ جاذبه‌ای متحیرکننده در سمنان

تودی تریپ: کوه اژدها با ارتفاع 1265 متر یکی از بی نظیرترین مکان های دیدنی گرمسار است. این کوه یکی از کوه‌های جالب با چین‌خوردگی‌های عجیب است که در اثر فعل و انفعالات زمین‌شناسی در طول سال‌ها ایجاد شده است. کوه متشکل از نوارهای مواج و در هم آمیخته قرمز، قهوه ای و سفید است که ساختار خاصی را ایجاد می کند. این چین ها از لایه های ماسه سنگ، ماسه و شیل تشکیل شده اند.

آشنایی با کوه باورنکردنی اژدها در سمنان

کوه اژدها در استان سمنان قرار دارد. یکی از دیدنی‌ترین و نادرترین پدیده‌های ساختمانی در ایران، چین‌خوردگی گرمسار شمالی است. مردم محلی به کوهی که حاوی این پدیده است، کوه اژدها می گویند. رگه های قرمز، قهوه ای و سفید سازند قرمز بالایی (میوسن) به صورت مواج در هم تنیده شده اند و ساختاری دیدنی ایجاد کرده اند.

این پدیده در دوره ای از ماسه سنگ، شیل و شیل شکل گرفت. این پدیده زمین شناسی چین مرکب نامیده می شود. نیروها از دو جهت به طور همزمان وارد شدند و باعث ظاهر شدن این چین های دیدنی شدند.

کوه اژدها;  جاذبه ای شگفت انگیز در سمنان

تصویر مربوط به چین اژدها است که از سمت شرق (سمت راست تصویر) به شکاف اژدها و از سمت غرب (سمت چپ تصویر) به دره شاهگل منتهی می شود. گسل نرمال اژدها دو توده را از هم جدا کرده است، یکی از سن الیگوسن و دیگری در سن میو پلیوسن.

گسل گرمسار نیز منطقه را قطع کرده و از دامنه کوه اژدها عبور می کند. این تنش ها باعث شد چین های دیده شده در عکس از حالت افقی خود خارج شده و شکلی شبیه اژدها ایجاد کنند. کوه اژدها از طریق جاده ارتباطی تهران – گرمسار قبل از ورودی شهر گرمسار قابل مشاهده و دسترسی است.

شهرستان گرمسار دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی است که این کوه نمونه ای خاص و هیجان انگیز از این جاذبه هاست. این کوه دارای صخره ها، شیارها و مواد معدنی رنگارنگ است که نور خورشید را منعکس می کند و صحنه ای دیدنی و هیجان انگیز را خلق می کند.

به طور کلی کوه های این منطقه چین خوردگی ها و شکل های عجیبی دارند. ظاهر و شکل این کوه به گونه ای است که اژدهایی را بر روی زمین کشیده اند و چین خوردگی های کوه آثاری از این کشیدن است.

کوه اژدها;  جاذبه ای شگفت انگیز در سمنان

رنگ های قهوه ای، قرمز و سفیدی که به صورت موجی در این کوه وجود دارد، چنین شباهتی را ایجاد کرده است.

فعالیت های دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که می توانید تجربه کنید. به عنوان مثال می توانید در این کوه دوچرخه سواری کنید و به دلخواه ماجراجویی کنید. همچنین کوه های این منطقه به دلیل شکل و رنگ خاص خود بهترین مناظر را برای عکاسی فراهم کرده اند. پس گرفتن یک سلفی فراموش نشدنی با این کوه را فراموش نکنید.

در نزدیکی کوه اژدها گرمسار جاذبه های گردشگری دیگری نیز وجود دارد. اگر تا این حد پیش رفتید، فرصت بازدید از این مکان های جالب را از دست ندهید. مثلاً در قسمت شرقی این کوه دره ای وجود دارد که به غار نمکی منتهی می شود.

از دیگر جاذبه های محبوب گرمسار می توان به کاخ بهرام گور، کاروانسرای دوران صفوی، تنگه زهلامات، غارهای نمکی، کویر بزرگ ریگ جن، گنبد نامگی کوهدشت، پارک ملی کویر ایران، خانه تاریخی باقری، آب انبار تاریخی اشاره کرد. برخی از این جاذبه ها حتی شهرت جهانی دارند.

کوه اژدها;  جاذبه ای شگفت انگیز در سمنان

دسترسی به کوه اژدها

شهرستان گرمسار دارای کوه هایی با شکل ها و چین های منحصر به فرد است. هر ساله گردشگران زیادی برای دیدن این کوه ها و جاذبه های گردشگری و تاریخی این شهر به این منطقه سفر می کنند. یکی از این کوه ها که با بقیه متفاوت است کوه اژدها نام دارد. ارتفاع این کوه 1265 متر است.

برای دیدن این کوه باید به استان سمنان در یازده کیلومتری غرب مرکز شهرستان گرمسار، روستای لجران بروید. به عبارت دقیق تر، برای رسیدن به این کوه از تهران، ابتدا باید به سمت مشهد حرکت کنید و 94 کیلومتر رانندگی کنید تا به فاصله یازده کیلومتری شهر گرمسار برسید.

در این مسیر کمی دورتر از شهر صنعتی گرمسار که از آن عبور کردید، قبل از ورودی شهر در سمت چپ، کوهی با ظاهری عجیب، کانال های رنگارنگ و خاص توجه شما را به خود جلب می کند. این کوه کوه اژدهای گرمسار است.

پس از دیدن این کوه باید ماشین خود را پارک کرده و چند دقیقه پیاده روی کنید تا به دامنه کوه برسید.

کوه اژدها;  جاذبه ای شگفت انگیز در سمنان

راهی که باید تا پای کوه طی کنی، جاده ای سنگلاخ است. پس برای دیدن چین های کوه از نزدیک باید کفش مناسب پیاده روی و یک بطری آب به همراه داشته باشید. پس از کمی صعود، خود را در بالای چین های گل خواهید دید.

تصور کنید که در وسط جاده در حال رانندگی هستید و ناگهان با صحنه ای روبرو می شوید که اگر تخیل توسعه یافته ای داشته باشید، می توانید الگوهای منحنی کوهی را ببینید که مردم آن را اژدها می نامیدند. مردم گرمسار معتقدند که اژدهای عظیم الجثه با چنگال های خود این طرح رنگارنگ را بر بدنه کوه نقاشی کرده است. اژدهایی که در کویر گرمسار به مسافران خوش آمد می گوید و به گرمی از آنها استقبال می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا