اخبار گردشگری

کهن‌ترین قلعه زنجان کجاست؟

به گزارش تودی تریپ به نقل از سلام نو، به نوشته الی گشت، شهر ماهنشان در استان زنجان گویا گنجینه ای از تاریخ و تمدن را در دل خود جای داده است. در میان این گنجینه ها، قلعه بهستان همچون گوهری می درخشد. این قلعه که در نزدیکی روستای بهستان قرار دارد، یادگاری از دوران ساسانیان است و با معماری منحصر به فرد خود هر گردشگری را به خود جذب می کند.

قلعه ای با معماری خاص

به نظر می رسد قلعه بهستان با ساختار متفاوتی که نسبت به سایر قلعه ها دارد رازهای ناگفته ای در درون خود نهفته است. این قلعه به جای دیوارهای بلند و برج های مستحکم از دودکش های متصل تشکیل شده است. این دودکش ها که به «دودکش های ارواح» نیز معروف هستند، ظاهری مرموز به قلعه می بخشند.

جاده ای پر پیچ و خم به سوی تاریخ

جاده قلعه بهستان به خودی خود سفری جذاب است. از شهر زنجان به سمت ماخنشان حرکت می کنید و در 20 کیلومتری ماخنشان به سمت روستای بهستان پیچید. پس از طی مسافتی کوتاه به شهر کوچک ایگلی بالاگ می رسید و از آنجا با عبور از یک جاده فرعی باریک به قلعه بهستان می رسید.

گشتی در قلب تاریخ

با ورود به قلعه بهستان مثل قدم زدن در زمان است. شصت و چهار اتاق و دو راه پله اصلی حکایت از دوران پر رونق دارند. در پایین قلعه روزنه هایی برای ورود نور و هوا وجود دارد که ظاهری مرموز به آن بخشیده است.

قدیمی ترین قلعه زنجان کجاست؟

معماری شگفت انگیز و داستانی در مورد گذشت زمان

قلعه بهستان در دل کوه کنده شده و اتاق ها در واقع در دل کوه واقع شده اند. این قلعه در زمان ساسانیان ساخته شده و در قرن پنجم و هفتم هجری مورد استفاده قرار می گرفته است.

قلعه در ویرانه

قلعه بهستان با وجود قدمت و ارزش تاریخی منحصربفردش در حال نابودی است. قسمت های زیادی از این قلعه مخروبه است و بالا رفتن از پله های شرقی و غربی خطرناک است. طبقات پایینی نیز فروریخته و دسترسی به آنها غیرممکن است. فقط قسمت شمالی قلعه باقی مانده است که به دلیل عدم توجه، این قسمت نیز در آینده تخریب خواهد شد.

لزوم توجه به این گنجینه تاریخی

قلعه بهستان با شواهد تاریخی و باستانی خود یک شاهکار معماری و تاریخی است که بیانگر تأثیر و اهمیت تاریخی امپراطوری ها و فرهنگ های مختلف در این منطقه است. این قلعه ارزش بالقوه ای برای حفظ و حراست از تاریخ و هویت فرهنگی ایران دارد و باید برای حفظ جهت گیری تاریخی و فرهنگی این منطقه مورد توجه و مراقبت ویژه قرار گیرد.

سفری به گذشته در میان کوه های زنجان

بازدید از قلعه بهستان فرصتی بی نظیر برای سفر به دل تاریخ و آشنایی با تمدن های کهن ایران است. این قلعه با معماری خاص و تاریخ گذر زمان، هر گردشگری را مجذوب خود می کند. اگر به دنبال سفری متفاوت و خاطره انگیز هستید، قلعه بهستان را در برنامه سفر خود به زنجان قرار دهید.

قدیمی ترین قلعه زنجان کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا