ایران گردی

کمان‌داری از نسل نوح که ارمنستان را بنیان گذاشت

سلام جدید خدمات توریستی: ارمنستان کشور همسایه ایران است، کشوری کوچک اما پرماجرا با فرهنگ غنی، زبان خاص و البته پیوندهای قدیمی با ایران و ایرانیان. این بار به تاریخچه پیدایش ارمنستان می پردازیم.

هایک; تیراندازی که ارمنستان را ساخت

اگر در تاریخ اساطیری ایران خاستگاه بشریت کیومارت کاشف آتش و نخستین پادشاه ایران است، در تاریخ ارمنستان هایک ملقب به ناهاپت را همواره بنیانگذار ارمنستان مردی از نوادگان نوح می دانند.

همانطور که موسی خورنی، پدر تاریخ نگاری ارمنستان در کتاب تاریخ ارمنستان نوشته است، هایک مردی خوش تیپ و خوش برخورد، با موهای مجعد، چشمانی درخشان و دستانی قوی بود. او مردی غول پیکر، تیراندازی توانا و جنگجوی بی باک بود. هایک و قومش از زمان اجدادشان نوح و یافث به جنوب به سرزمین های گرمتر نزدیک بابل مهاجرت کرده بودند.

در این سرزمین هیولا و غول شیطانی بل حکومت می کرد. بل سعی کرد ظلم خود را بر مردم هایک تحمیل کند. اما هایک مغرور حاضر به تسلیم شدن در برابر بل نشد. به محض اینکه پسرش آرامانیاک به دنیا آمد، هایک برخاست و قوم خود را به سمت شمال به سرزمین آرارات هدایت کرد. روستایی در دامنه کوه ساخت و به نام خود نامگذاری کرد. عمل بالا. این روستا امروزه در ارمنستان است.

مجسمه هایک در ایروان

مجسمه هایک در ایروان

در سنت اساطیری شما در هر اسطوره ای ردی از واقعیت وجود دارد. بل ممکن است به خدای جنگ نمادین بابل یا بنیانگذار اسطوره ای سرزمین بابل اشاره داشته باشد. موسی خورن بل را با نمرود انجیلی برابر می‌داند و فهرستی از اجداد و جانشینان او را با اقتباس از کتاب مقدس و کتاب‌های دیگر ارائه می‌کند. بل همچنین ممکن است نماد سلسله گوتیک سومر باشد که پس از فروپاشی امپراتوری آکد در سال 2154 قبل از میلاد بر بقایای اکد به عنوان یک قدرت ظالم حکومت می کرد.

موسی می نویسد که ارتش هایک و بل در نزدیکی دریاچه وان «در دشتی میان کوه های بسیار بلند» با هم درگیر شدند. در ابتدا شاه بل دست برتر را داشت، اما وقتی دید که نتیجه نبرد نامشخص است، به یک تپه عقب نشینی کرد. منتظر آمدن بقیه لشکر خود باشد.

نبرد هایک و بل

نبرد هایک و بل

هایک با دیدن این عقب نشینی، بل را با یک تیر تقریبا غیرممکن از کمان بلند خود می کشد و نیروهای شاه را پراکنده می کند. هایک تپه ای را که بل همراه با جنگجویانش در آن سقوط کرد، گرزمانک به معنای «قبرستان» نامید. او جسد بل را مومیایی کرد و دستور داد آن را به هارک ببرند.

جالب اینجاست که در این داستان کوتاه شباهتی با داستان آرش کمانگیر می بینیم. آرش با تیری عجیب مرز ایران را مشخص کرد و هایک با تیری عجیب ارمستان را بنیان نهاد.

هایک; مردی از نسل حضرت نوح

موسی خورنی هایک را از نسل نوح می داند و معتقد است که او از نسل نوح پیامبر است. ولی چطور این ممکن است؟ طبق اساطیر و برخی روایات مذهبی، کشتی نوح پس از طوفان در کوه آرارات قرار گرفت. بر اساس برخی روایات، نوح در دامنه این کوه ساکن شد و در اینجا درگذشت.

تصویر کشتی نوح

تصویر کشتی نوح

طوفانی که در زمان نوح رخ داد، تمام نسل بشر را نابود کرد، به جز کسانی که در کشتی بودند، و طبق آیات 18 و 19 از فصل نهم کتاب پیدایش، پس از این طوفان، تمام نسل بشر در جهان به سر می برند. پسران نوح که در کشتی بودند به نام سام پسر نوح، حام و یافث به دنیا آمدند.

نسل یافث به شمال رفت و در نواحی اطراف دریای سیاه و دریای خزر ساکن شد و نژادهای بزرگ قفقازی را به وجود آورد. نوادگان هام مردم عربستان، سواحل شرقی مدیترانه و ساحل شرقی آفریقا را ایجاد کردند. نوادگان سام به طور خاص نژاد سامی را ایجاد کردند که شامل عبرانیان، آشوری ها، ایلامی ها و قبایل ساکن در بین النهرین می شد.

تصویری از سه راه متفاوت پسران نوح

تصویری از سه راه متفاوت پسران نوح

با توجه به تأخیر ارامنه، آنها باید از نسل یافث، سومین پسر نوح باشند. یافت در ترجمه ارمنی انجیل معادل Habet به معنای زیبایی قرار داده است.

ارمنی ها خود را (هایک) نیز می نامند که طبق قرائتی ریشه در کلمه هایک دارد. نام مردانه آرماناک در زبان ارمنی از آرمانیاک پسر هایک گرفته شده است.

بر اساس محاسبات موسی خورنی، نسل هایک به شرح زیر است:

آدم، شیث، انوش، کینان، ملالیل، یارد، خنوخ، متوشالح، لمک، نوح، یافث، یومر، توجرما، پیاده روی.

بعد از پیاده روی این هم به این صورت است:

آرامانیاک، آرامایس، آماسیا، گاگام، هارما و غیره آرام.

همانطور که آرام ارمنستان را از هر طرف گسترش داد، اقوام غیر ارمنی ارمنیان را ارمنی نامیدند که ریشه در این نام دارد. آرام ایناهاش.

آرمن پطروسیان، قوم شناس مشهور، هایک را به عنوان “یک شخصیت حماسی پیچیده ترکیبی از صفات خدای خالق، پدر و پدرسالار خدایان، خدای تندر و خدای جنگ” توصیف می کند، که تحت تاثیر کهن الگوهای هند و اروپایی و اساطیر خاور نزدیک است. .

هایک یک قهرمان فرهنگی و یک شخصیت اصلی است. همانطور که آشور برای آشوریان است. هایک همچنین نام صورت فلکی شکارچی در ترجمه ارمنی کتاب مقدس است. پطروسیان خدای هندی رودرا را شبیه ترین شخصیت اساطیری به هایک می داند، زیرا هر دو با صورت فلکی شکارچی مرتبط هستند، هر دو دارای فرزندان یا پیروانی با نام های مشابه (هیز و رودرس) هستند و هر دو تیراندازی هستند که دشمنان خود را با تیر می کشند. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا