ایران گردی

کلیسای وانک؛ نگینی در قلب جلفای اصفهان

به گزارش تودی تریپ، آنطور که الی گشت می نویسد، این کلیسا که به کلیسای نجات دهنده نیز شهرت دارد، نه تنها از نظر مذهبی، بلکه از نظر تاریخی و گردشگری نیز جایگاه ویژه ای دارد.

سفری به یک داستان طوفانی

تاریخ ساخت وانک با سرنوشت ارامنه در زمان شاه عباس دوم پیوند خورده است. زمانی که سپاهیان شاه عباس ارامنه را از شهرها و روستاهای اطراف به اصفهان منتقل کردند، ارامنه جلفا برای حفظ هویت و مذهب خود کلیسایی در آن منطقه ساختند.

خشت اول، نقطه عطفی در تاریخ ارمنستان

ساخت وانک در سال 1606 آغاز شد و حدود 9 سال به طول انجامید. این کلیسا از ابتدا سورپ آمنا پرکیچ وانک این نام از یکی از کلیساهای واقع در جوگا گرفته شده است. وانک نه تنها زیارتگاهی است، بلکه نمادی از امید و پویایی ارامنه در سرزمینی جدید است.

مرکز حیات و تداوم دین

وانک از ابتدا مرکز فعالیتهای مذهبی و اجتماعی ارامنه شد. در این کلیسا به غیر از نماز، مراسم ازدواج، تولد و مرگ نیز برگزار می شد. در دفاتر وانک اسناد و خاطرات بسیاری از ارامنه وجود دارد.

بازسازی و حفظ هویت

با گذشت زمان ونک بارها بازسازی شده است. اگرچه در طول این بازسازی ها تغییراتی در دکوراسیون داخلی و خارجی کلیسا ایجاد شد، اما معماری کلی ساختمان هویت اصلی خود را حفظ کرد.

ثبت شده در میراث جهانی

اهمیت تاریخی و فرهنگی ونک آن را به یکی از با ارزش ترین بناهای ایران تبدیل کرده است. به همین دلیل یونسکو این کلیسا را ​​در سال 2008 به عنوان میراث جهانی ثبت کرد.

کلیسای وانک;  نگینی در قلب جلفا اصفهان

وانک، بازگشت به تاریخ

امروزه کلیسای وناک نه تنها زیارتگاه ارامنه است، بلکه یک جاذبه گردشگری مهم است و پذیرای بازدیدکنندگان از سراسر جهان است. بازدید از این کلیسا دریچه ای به تاریخ ظهور و سقوط ارامنه در ایران می گشاید و عظمت و زیبایی معماری و هنر را به نمایش می گذارد.

علاوه بر موارد ذکر شده:

  • وانک دارای موزه و کتابخانه غنی است که بسیاری از نسخ خطی و اشیاء تاریخی را در خود جای داده است.
  • فضای سبز و آرام کلیسا فضای دلپذیری را برای تأمل و استراحت فراهم می کند.
  • بازدید از وانک فرصتی برای آشنایی بیشتر با فرهنگ و آداب و رسوم ارامنه در ایران است.

کلیسای وانک، یادگاری گرانبها از تاریخ و فرهنگ ارامنه، در قلب اصفهان می تپد و منتظر است تا داستان های خود را با بازدیدکنندگان به اشتراک بگذارد.

کلیسای وانک در قلب منطقه جلفا اصفهان، گوهر معماری و تاریخ است. گویی این بنا آغوش خود را به روی تاریخ و فرهنگ دو ملت ایران و ارمنستان باز کرده است.

معماری، داستان سرای باستانی

با کمی پیاده روی از محوطه کلیسا، ترکیب چشم نواز معماری ایرانی و ارمنی در وانک نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. کاشی های لاجوردی و خاکستری یادآور هنر ایرانی است و کتیبه ها، صلیب های سنگی و عناصر مسیحی هویت ارمنی بنا را آشکار می کند.

مواد ساده، دکوراسیون باشکوه

خشت خام عنصر اصلی در ساخت این بنای تاریخی است. اما گویی معماران با هنرمندی کامل روحی از ظرافت و زیبایی را در کالبد خشت خام دمیده اند. کاشی های لاجوردی، رنگ های روغنی و گچ بری هنرمندانه جلوه ای منحصر به فرد به نمای داخلی و خارجی کلیسا بخشیده است.

برج ساعت نماد استحکام است

برج ساعتاین اولین عنصری است که از فاصله دور خودنمایی می کند. گویی این برج ناظر گذر زمان است و بر استواری کلیسا در گذر تاریخ گواهی می دهد.

کلیسای وانک;  نگینی در قلب جلفا اصفهان

دروازه ای به تاریخ و فرهنگ

وقتی از در بزرگ چوبی رد می شوید، گویی دری به روی تاریخ و فرهنگ باز می کنید. کتیبه ها، صلیب ها و کاشی های داخل کلیسا داستانی از گذشته را روایت می کند.

گنجینه ای از خرد و معنویت

موزه و کتابخانه کلیسای وانک گنجینه ای از اشیاء گرانبها و دست نوشته های کمیاب است. کوچکترین کتاب مقدس در جهان، اولین کتاب چاپ شده در مطبوعات کلیسا و نسخه های خطی کتاب مقدس تنها بخشی از این گنجینه نفیس است.

یادگاری از درد و رنج

یادبود ارامنه ای که در جنگ با عثمانی ها جان باختند، یادآور دورانی پر از درد و رنج است. هر سال در سالگرد این کشتار، مراسم بزرگداشتی در بیرون از این ساختمان برگزار می شود.

سایر قسمت های کلیسا

مغازه، انبار، اقامتگاه اسقف، راهروهای پله های ورودی، برج ناقوس، مقبره سرباز ارمنی و راهنما از دیگر قسمت های دیدنی این مجموعه است.

موزه، چاپخانه و کتابخانه به عنوان پربازدیدترین قسمت های کلیسا هر ساله پذیرای تعداد زیادی بازدیدکننده از سراسر جهان است.

کلیسای وانک بیش از آنکه یک مکان مذهبی باشد نمادی از تاریخ، فرهنگ و همزیستی دو ملت ایران و ارمنستان است.

پیدا کردن مسیر Wank آسان و سرگرم کننده است

همانطور که قبلا ذکر شد، کلیسای وانک در منطقه جلفا اصفهان واقع شده است. این منطقه به عنوان یکی از مهمترین مناطق گردشگری اصفهان از طریق سیستم حمل و نقل عمومی به راحتی قابل دسترسی است.

اتوبوس: برای رسیدن به وانک با اتوبوس، سوار اتوبوس هایی شوید که به میدان وانک می روند. پس از پیاده شدن در میدان، با کمی پیاده روی به کلیسا خواهید رسید.

تاکسی و ماشین شخصی: اگر می خواهید از تاکسی یا ماشین شخصی استفاده کنید، آدرس دقیق کلیسا به شما کمک می کند راه را پیدا کنید:

نشانی: اصفهان، جلفا، میدان ونک، خیابان وانک، کلیسای وانک

بهترین زمان برای یک سفر فراموش نشدنی

با توجه به موقعیت وانک در اصفهان، فصول سرد سال مانند اوایل بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به این شهر و بازدید از این کلیسا است.

هر فصل زیبایی خاص خودش را دارد

اما در واقع بازدید از وانک در هر فصلی جذابیت خاص خود را دارد. آب و هوا تاثیر زیادی در تجربه شما از این سفر نخواهد داشت.

morgens temprano: اگر می خواهید یک تجربه جوی آرام تری داشته باشید، صبح زود بهترین زمان برای بازدید از کلیسا است. در این زمان از ازدحام جمعیت کاسته شده و می توانید تمرکز بیشتری روی تماشای زیبایی ونک داشته باشید.

ساعات ملاقات:

  • هر روز: از ساعت 8:30 الی 13:30 و 16 الی 18:30

نکته:

  • موزه کلیسا روزهای جمعه تعطیل است.
  • برای بازدید از کلیسا و موزه هزینه ورودی وجود دارد.

کلیسای Wank منتظر است تا شما را در تاریخ و فرهنگ خود غرق کند.

کلیسای وانک;  نگینی در قلب جلفا اصفهان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا