ایران گردی

کلیساگردی در کلیسای زیبای تادئوس مقدس

تودی تریپ: کلیسای سنت تادئوس یا کاراکلا در بخش بهبجیک در 20 کیلومتری شهر چالدران در مرتفع‌ترین نقطه استان آذربایجان غربی و در جنوب ماکو واقع شده است.

از این رو کلمه «قره» به این سازه اطلاق می شود که قسمت هایی از نمای آن از سنگ سیاه ساخته شده است. همچنین نام کلیسای تادئوس پک از «سوب تادئوس وانک» گرفته شده است.

کلیسا کجاست؟

کلیسای کارا در آذربایجان غربی قرار دارد و اولین کلیسای جهان در جامعه مسیحی محسوب می شود. نام این کلیسا به دلیل اهمیت و ارزش تاریخی و معنوی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

از آنجایی که یکی از حواریون مسیحی در این کلیسا به خاک سپرده شده است، اهمیت زیادی دارد. برخی معتقدند کارا پیشوند نام مکان و به معنای بزرگ است. در این مورد قره کلا به معنای کلیسای بزرگ است.

این کلیسا در 20 کیلومتری شمال شرقی چالدران و در کنار روستایی به همین نام قرار دارد. مورخان از قرن هشتم به بعد گاهی از کلیسای تادئوس یاد می کنند و آن را «کاراکیلاسا» می نامند. همانطور که قسمت شرقی ساختمان کلیسا با سنگ سیاه ساخته شده است.

به گفته بسیاری از مورخان و بر اساس اسناد موجود، تاریخ ساخت کلیسای سنت تادئوس به زمان شهادت سنت تاتئوس به دست وارث پادشاه ارمنستان باز می گردد.

تور کلیسا در کلیسای زیبای سنت تادئوس

لازم به ذکر است که این کلیسا در طول تاریخ پر فراز و نشیب خود دستخوش تغییرات بسیاری شده است: از تخریب توسط بیگانگان و نیروهای منطقه تا تخریب های ناشی از بلایای طبیعی، این کلیسا در طول تاریخ هزار ساله خود بارها تخریب و بازسازی شده است.

خوشبختانه کلیسای St. تادئوس پس از تخریب ها و مرمت های مکرر همچنان اصالت تاریخی خود را حفظ کرده و آماده است تا شکوه و ثروت تاریخی خود را به رخ خریداران و بازدیدکنندگان بلیط هواپیما ارومیه بگذارد.

شما می توانید از دو مسیر مختلف به کلیسای سنت تادئوس برسید:
مسیر اول: این مسیر که بهترین گزینه برای دسترسی به کلیسا محسوب می شود، از شهر زیبای تبریز شروع می شود. در این مسیر باید از تبریز شروع کنید و پس از گذر از شهرهای مرند و قره ضیاءالدین به شوته می رسید. از آنجا باید وارد مسیر شوط – چالدران شوید و پس از طی مسافتی در حدود 35 کیلومتر، در مسیر خود به دوراهی قره کلیسا خواهید رسید.
مسیر دوم: در این مسیر باید از ارومیه خارج شده و وارد جاده چالدران شوید. در چالدران مسیر شوت را طی کنید تا پس از مدت کوتاهی سه راهی قره کسیلا جلوی چشمانتان بیاید.

بهترین زمان ممکن برای بازدید از این کلیسا با توجه به شرایط آب و هوایی آذربایجان غربی بین ماه های فروردین تا اردیبهشت می تواند بهترین زمان برای بازدید از کلیسا در آذربایجان باشد.

توجه داشته باشید! در هفته اول آگوست به کلیسای کارا نروید زیرا غیر مسیحیان به دلیل برگزاری مراسم مذهبی از ورود به آن منع شده اند.

تور کلیسا در کلیسای زیبای سنت تادئوس

ویژگی های کلیسای زیبای سنت تادئوس

تادئوس و بارتولمه دو یاران مسیح بودند که در زمان امپراتوری اشکانی به پادشاهی ارمنستان آمدند. تادئوس و همراهانش به همراه دختر پادشاه «سانتروک» یا «ساندوک» که پس از گسترش دین مسیح در سال 66 پس از میلاد، «سان دوخت» نامیده می شد، دستگیر و کشته شدند.

بنای این کلیسا توسط معماری به نام «گریگور روشنگر» ساخته شده و ارزش تاریخی آن «نخستین کلیسای جامع جهان» است که مسیحیان معتقدند اولین کلیسای جامع در زمان ساختن یاران مسیح در جهان بوده است.

سازه سازه چهار گوش به طول 200 متر و عرض 150 متر از دو قسمت سیاه و سفید، قدیمی و نوساز تشکیل شده است. دارای قسمت های مختلف از جمله دروازه، 2 گنبد نوک تیز با 12 شکاف، یک برج ناقوس، 5 برج دیده بانی، 47 اتاق، یک کتابخانه، یک زیرزمین، یک انبار، 2 نیم میانی شرقی و غربی، یک بقعه و یک حمام آب است.

گنبد کلیسا نیز از سنگ مرمر سیاه و سفید ساخته شده و دیوارهای آن دارای نقش برجسته‌ای از چهره یاران مسیح، گل‌ها، حیوانات، داستان‌هایی از شاهنامه و موضوعات دیگر است. سبک معماری کلیسا “بازیلیکا” است.

در مرمت های اخیر، مثلاً در دوران عباس میرزا، از سنگ های آهکی نیز برای تزیین استفاده می شد. در قسمت هایی از چیدمان بیرونی سازه نماد خورشید گرد را می بینید که در زمان های قدیم نماد عشق بوده است.

کلیسای تادئوس در طول تاریخ صدمات زیادی از حملات و زمین لرزه ها دیده است، به طوری که هنوز می توانید آثار گلوله های نبردهای طول تاریخ را بر روی صورت سنگی آن مشاهده کنید.

تور کلیسا در کلیسای زیبای سنت تادئوس

این کلیسا یک بار توسط کشیشی به نام «زکریا»، یک بار به کمک خواجه نصیرالدین طوسی و یک بار به دستور شاه عباس صفوی مرمت شد تا اینکه در سال 2008 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

در اولین هفته ماه آگوست خورشیدی، در اول جولای، مسیحیان ایران و جهان برای جشن مرگ تادئوس، بارتولمیوس و سایر مسیحیان گرد هم می آیند تا مراسمی را در کلیسای کارا برگزار کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا