ایران گردی

کلیساگردی در قره کلیسا آذربایجان شرقی

تودی تریپ: آذربایجان غربی یکی از استان های شمال غربی کشورمان است که جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد و همین موضوع باعث شده سالانه تعداد زیادی از مسافران داخلی و خارجی به این استان جذاب سفر کنند.

نکته جالب در مورد این کلیسا این است که با توجه به تحقیقاتی که باستان شناسان بر روی بنای این کلیسا انجام داده اند، دریافته اند که این کلیسا را ​​اولین کلیسای جامع مسیحیت می دانند و به همین دلیل از نظر تاریخی بسیار مهم است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید.

با کارا کلا آشنا شوید

کلیسای کارا در آذربایجان غربی قرار دارد و اولین کلیسای جهان در جامعه مسیحی محسوب می شود. نام این کلیسا به دلیل اهمیت و ارزش تاریخی و معنوی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. از آنجایی که یکی از حواریون مسیحی در این کلیسا به خاک سپرده شده است، اهمیت زیادی دارد. برخی معتقدند کارا پیشوند نام مکان و به معنای بزرگ است.

در این مورد قره کلا به معنای کلیسای بزرگ است. این کلیسا در 20 کیلومتری شمال شرقی چالدران و در کنار روستایی به همین نام قرار دارد. مورخان از قرن هشتم به بعد گاهی از کلیسای تادئوس یاد می کنند و آن را «کاراکیلاسا» می نامند. همانطور که قسمت شرقی ساختمان کلیسا با سنگ سیاه ساخته شده است.

تور کلیسا در آذربایجان شرقی

بنا به روایت موسی هورنی، مورخ مشهور ارمنی، تاریخ ساخت کلیسا در آذربایجان غربی به اوایل دوران مسیحیت می رسد. بنابراین این کلیسا را ​​مقبره قدیس تاتائوس نیز می دانند که بشارت دهنده مسیحیت به شمار می رود. از سال 1243 نام «کلیسای سنت تاتاووس» به طور متوالی در آثار و کتاب‌های مختلف، به‌ویژه در مجامع مذهبی ارمنیان آمده است.

در طول تاریخ کارا، کلیسا بارها مورد حمله مقامات و دولت ها قرار گرفته است و بلایای طبیعی خسارات زیادی به بار آورده است. توسط مردم یا دولت های خوب بازیابی می شود. این کلیسا از دو بخش قدیمی سیاه و یک بخش سفید جدید تشکیل شده است که هر کدام تاریخ خاص خود را دارند.

زمانی که چنگیزخان مغول برای اولین بار در جریان حمله خود قسمت بزرگی از کلیسا را ​​ویران کرد، در آن زمان دولت هلاکوهان با تلاش خوجه نصیرالدین طوسی و همچنین بر اساس کتیبه ای که در کنار محراب قدیم است این کلیسا را ​​بازسازی و بازسازی کرد. بخشی وجود دارد که نشان می دهد در قرن چهاردهم، یعنی. در سال 1391 زلزله بزرگی در این منطقه رخ داد که باعث تخریب گسترده این کلیسا شد، اما مجدداً توسط شخصی به نام «اسقف زکریا» و دو تن از برادرانش به نام‌های پطروس و «سرکیس» به مدت 10 سال تعمیر و مرمت شد. و در سال 1401 درهای کلیسا دوباره به روی زائران باز شد.

همچنین کلیسا در سال 1691 با سنگ های سیاه و در سال 1810 میلادی به دستور اسقف ماکو «سیمون بزونی» با سنگ های سفید بازسازی شد.

تور کلیسا در آذربایجان شرقی

معماری بزرگ کلیسا

کارا کسیلا معماری زیبا و چشم نوازی دارد و در بین کلیساهای ایران شهرت دارد و ویژگی های منحصر به فردی دارد. یکی از مهم ترین ویژگی های قره کلا تزیین این اثر باستانی با داستان هایی از شاهنامه است که زیبایی خاصی به این اثر بخشیده است. تکنیک و حجم این کلیسا به نوبه خود یکی از کمیاب ترین هنرهای زیبا است. نقش برجسته‌های کلیسا فوق‌العاده زیبا، ظریف، مناسب و با مضامین مرتبط است که توسط هنرمندان ماهر، مجرب و ماهر اجرا شده است.

این کلیسا دارای حجاری ها و نقش برجسته های متنوع و زیبایی است

مساحت این کلیسا 6285 متر مربع است که با دیوارهای بلند و برج ها و استحکامات احاطه شده است و شباهت زیادی به کلیسای اچمیادزین ارمنستان دارد. این کلیسا دارای دو قسمت است که قسمت قدیمی با سنگ های سیاه و تراشیده و قسمت جدید با سنگ های سفید ساخته شده و با دو گنبد زیبا به ابعاد 24 و 18 متر تزئین شده است. در اطراف این مکان 44 باب دیر وجود دارد.

کلیسای جامع سنت تاتاووس شامل مجموعه ای از فضاهای جانبی شامل دو حیاط شرقی و غربی و 47 اتاق است که متعلق به راهبان، دانشجویان، محققان و نویسندگان، نگهبانان کلیسا و کتابخانه آن است. علاوه بر این، زیرزمین کوچکی در زیر اتاق ها و فضاهای کوچکی مانند سفره خانه، آشپزخانه، آسیاب، انبار شراب، سرداب نگهداری مواد غذایی و فضاهای دیگر در حیاط ضلع غربی وجود دارد.

اگر به مقطع کلیسای Tatavos نگاه کنید، کل ساختمان به صورت یک ساختمان دیده می شود. این کلیسا برخلاف معابد اولیه ارمنی که مربع شکل هستند، مستطیل شکل است. قسمت شرقی آن با سنگ سیاه ساخته شده و تنها قسمتی است که از زلزله سال 1391 حفظ شده و شامل محراب و اتاق های جانبی و فضای جلوی محراب و گنبد کوچکی است.

تور کلیسا در آذربایجان شرقی

نمای بیرونی کلیسای ماکو دارای طرح های معماری جالب و زیبایی از جمله نقش گل و درختچه، تصاویر انسان، شکل حیوانات و نقوش حاوی وقایع تخیلی است. با توجه به ویژگی های معماری این بنای تاریخی، وجود دیوارهای دفاعی در اطراف کلیسا و ورودی اصلی آن، این بنا حالت یک قلعه را نیز دارد. پنج برج دیده بانی به شکل طاق در چهار جهت قلعه وجود دارد.

همچنین مقبره ساندخت شاهزاده ارمنی که به خاطر ایمانش به مسیحیت به شهادت رسید بر فراز تپه ای نزدیک کلیسا قرار دارد. در داخل کلیسا چندین سنگ قبر و یک حوض سنگی وجود دارد و نقش برجسته های زیادی بر روی دیوارهای بیرونی کلیسا حک شده است. سقف محراب کلیسا نیز به زیبایی با سنگ های مرمر سیاه و سفید تزئین شده است. داخل کلیسا و روی دیوار مکانی برای روشن کردن شمع وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا