ایران گردی

کلیساگردی در اردبیل / کلیسای مریم مقدس؛ جاذبه‌ای زیبا و دیدنی

تودی تریپ: به دلیل قرار گرفتن اردبیل در مسیر جاده ابریشم، این شهر از دیرباز محل تردد بازرگانان و گردشگران ادیان مختلف بوده است، اما ارتباط این شهر با مسیحیت به دوره های بسیار طولانی برمی گردد.

کلیسای اردبیل در سال 1876 میلادی (برابر با 1255 میلادی) ساخته شده است. این بنا با سرمایه های خانواده گالوست میرزایان و به همت خاچاطور شهبازیان ساخته شده است.

این کلیسا که کمتر از دو قرن قدمت دارد تا سال 1944 فعال بوده و آخرین مراسم مذهبی و نماز جماعت توسط کشیش وارطان ​​جاماگورسیان در سال 1944 در آن اقامه شده است و از آن تاریخ به دلیل مهاجرت خانواده های ارمنی به تبریز و تهران، مراسم مذهبی در این کلیسا تعطیل است. در حال حاضر وسایل این کلیسا اعم از حمام و مدرسه کاملاً ویران شده و ساختمان کلیسا نیز متروکه و مخروبه است.

برای اردبیل دیدنی

اردبیل یکی از مناطق بسیار قدیمی ایران است که بر اساس شواهد به دست آمده حدود 5 هزار سال قدمت دارد.

تور کلیسای اردبیل / کلیسای مریم مقدس;  جاذبه زیبا و دیدنی اردبیل

در الواح گلی سومری از این شهر به نام آرتا یا آراتا یاد شده است. آثار تاریخی در اردبیل وجود دارد که نشان از قدمت بالای این شهر دارد.

استان اردبیل در طول دوره‌های تاریخی نام‌های متفاوت دیگری نیز داشته است. دارال ارشد، دارالملک، دارالعرفان، دارالامان و اردویل نام بردند. یاقوت حماوی در کتاب معجم البلدان پایه اولیه تشکیل استان اردبیل را به فیروز ساسانی که در سالهای 163-139 قبل از هجری قمری سلطنت کرد نسبت می دهد و آن را فیروز گرد می نامد.

وی در کتاب خود اردبیل را یکی از معروف ترین شهرهای آذربایجان می داند و می گوید که استان اردبیل قبل از اسلام مرکز اصلی منطقه بوده است. ایشان در قسمت دیگری از کتاب خود افزوده اند که: می گویند; اردبیل یکی از بناهای فیروز معروف به بزن فیروز بود.

پس از ورود اسلام و در زمان حکومت امویان، مرکز حکومت آذربایجان از مراغه به اردبیل منتقل شد. یاکوت حموی که خود شهر اردبیل را دیده است در کتاب خود از جمعیت و جمعیت زیاد آن نوشته است.

تور کلیسای اردبیل / کلیسای مریم مقدس;  جاذبه زیبا و دیدنی اردبیل

البته اندکی پس از سفر یاکوت حموی به اردبیل، مغولان به آن شهر حمله کردند و آبادانی آن را از بین بردند.

بعدها که شهر بازسازی شد، اردبیل به ویژه در دوره صفویه به بالاترین درجه اعتبار خود رسید. موقعیت اردبیل در طول تاریخ بسیار حساس بوده است زیرا در مسیر تجاری تبریز، آستارا و لنکران قرار دارد و واسطه تجاری قفقاز و شهرهای داخلی آذربایجان و غیره است.

بهترین صادرات آن خشکبار، فرش و پشم است. در اواخر دوره صفویه، اردبیل برای مدت بسیار کوتاهی به دست عثمانی افتاد، اما نادرشاه افشار آن را پس گرفت.

استان اردبیل یکی از سردترین مناطق ایران است و میانگین دمای سالانه در این استان معمولاً زیر 6 درجه است. سردسیر اصلی استان اردبیل در میان کوه ها محصور شده است.

به همین دلیل قبل از سفر به اردبیل باید بدانید که این شهر زمستان های بسیار سرد و تابستان های معتدلی دارد و معمولاً حدود ۶ تا ۸ ماه از سال سرد است. دمای هوا در اردبیل در زمستان بین 15- تا 5 درجه و در تابستان بین 20 تا 30 درجه متغیر است.

تور کلیسای اردبیل / کلیسای مریم مقدس;  جاذبه زیبا و دیدنی اردبیل

آشنایی با کلیسای مریم مقدس اردبیل

در اردبیل آتشکده، کلیسا و مسجد در کنار هم تاریخ پرفراز و نشیب این سرزمین را روایت می کنند. کلیسای مادر خدا در سال 1255 هجری قمری و با هزینه شخصی یک خانواده ارمنی ساخته شد. خانواده های مسیحی که 200 سال پیش از تبریز به اردبیل کوچ کردند این کلیسا را ​​در کنار مدرسه ای برای انجام فعالیت های مذهبی خود بنا کردند. امروزه این بنا یکی از بهترین مکان های دیدنی اردبیل است.

سردر کلیسا به زبان ارمنی می گوید که این خانه از آن خداست و در با کنده کاری تزئین شده است. کل کلیسای آجری با نقاشی های زیبایی در داخل بنا به خصوص داخل محراب تزئین شده و ظاهری ساده دارد. با مهاجرت ارامنه از اردبیل دیگر مراسمی در این کلیسا برگزار نمی شود و سال هاست که به سازمان میراث فرهنگی اردبیل واگذار شده است.

تور کلیسای اردبیل / کلیسای مریم مقدس;  جاذبه زیبا و دیدنی اردبیل

کلیسای مادر مقدس که امروزه در نزدیکی تعدادی از بناهای دیدنی اردبیل قرار دارد، در اواخر قرن نوزدهم در سال 1876 میلادی به همت خانواده گالوست میرزایان و با طراحی خاچاطور شهبازیان ساخته شد. معمار».

امروزه از این کلیسا برای انجام فرایض مذهبی ارامنه و برگزاری مراسم مذهبی استفاده نمی شود و آخرین نماز جماعت و مراسم مذهبی در این مکان در سال 1323 برگزار شد و پس از گذشت حدود یک قرن از عمر بنا، متعلقات کلیسا، مانند حمام و مدرسه ویران می شود.

از تزئینات کلیسا می توان به نقاشی های انجام شده در طاق ها و محراب کلیسا اشاره کرد. در سال ۱۳۷۹ کلیسای مریم مقدس برای مرمت به اداره میراث فرهنگی واگذار شد. پس از بازسازی از این مکان به عنوان انبار استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا