ایران گردی

کلیساهای خاص و جالب جلفای اصفهان

تودی تریپ: در واقع سبک معماری کلیساهای جلفا برگرفته از سبک معماری سنتی ایرانی است. به همین دلیل است که تنها در مساجد اصفهان می توان چنین گنبدهایی را دید. بر روی دیوارهای داخلی کلیساهای جلفا نیز نقاشی هایی به سبک سنتی کشیده شده است. در میان این کلیساها ناقوس های بزرگی وجود دارد. این زنگ ها در زمان های خاصی به صدا در می آیند. جالب است بدانید برخی از این ناقوس ها همچنان در منطقه جلفا شهرستان اسحفان وجود دارند و هر روز به صدا در می آیند.

کلیسای وانک

کلیسای وانک را باید مهم ترین و معروف ترین کلیسای منطقه جلفا اصفهان و حتی یکی از معروف ترین کلیساهای ایران دانست. این کلیسا اولین کلیسای جامع ارامنه در منطقه جلفا اصفهان است.

البته باید بدانید که ارمنی های این محله کلیسای وانک را به نام کلیسای آمنا پرکیچ می شناسند. کلیسای وانک حدود 9 هزار متر مربع مساحت دارد. حدود 4 هزار متر مربع آن را بنا تشکیل می دهد و قسمت های باقی مانده آن سرسبزی و حیاط است. این کلیسا در زمان شاه عباس دوم ساخته شده است.

کلیساهای خاص و جالب در جلفا اصفهان

در ساخت کلیسای وانک از معماری کلیسای معروف سنت استپانوس که در شهر جلفا آذربایجان قرار دارد استفاده کردند. این کلیسا دارای یک گنبد بزرگ است. در ساخت این گنبد از سبک معماری سنتی ایرانی الهام گرفته اند. در پشت بام این کلیسا می توان نقوش بسیار ارزشمند و تذهیب بسیار زیبایی را مشاهده کرد. این نقوش بسیار ارزشمند و زیبا هستند. آنقدر که وقتی وارد کلیسا می شوید نمی توانید چشم از آنها بردارید.

تمام این نقوش با رنگ روغن و آب طلا طراحی شده است. همه این نقوش نمایانگر بخش های مختلف زندگی عیسی مسیح است. بد نیست بدانید در کنار هر قسمت از تابلو یک عدد نوشته شده است و می توانید از راهنمای کلیسا بپرسید و با دیدن شماره به تاریخچه نقاشی پی ببرید. پشت هر نقاشی یک داستان تاریخی و مذهبی نهفته است. بسیاری از داستان ها از کتاب مقدس گرفته شده است. با خروج از ساختمان اصلی کلیسا، می توانید از موزه کلیسای وانک دیدن کنید. آثار ارزشمند زیادی در این موزه وجود دارد. پس بهتر است از تمامی آثار موجود در موزه دیدن کنید. یک مجسمه نمادین در گوشه حیاط به چشم می خورد. این مجسمه نمادین به یاد نسل کشی ارامنه است.

کلیساهای خاص و جالب در جلفا اصفهان

کلیسای بیت لحم

کلیسای بیت لحم دومین کلیسای مهم در منطقه جلفا اصفهان است. این کلیسا نیز در زمان صفویه ساخته شده است. از نظر معماری و ظاهر کلیسای بیت لحم به کلیساهای اروپایی نزدیکتر است.

بر خلاف کلیسای ونک که نمای آجری ساده ای دارد، در طراحی نمای این کلیسا از سنگ های مرمر بسیار زیبا استفاده شده است. این کلیسا در سال 1628 میلادی ساخته شده است. یعنی پس از حدود 25 سال اقامت ارامنه در منطقه جلفا اصفهان این کلیسا را ​​ساختند.

کلیسای بیت لحم در نزدیکی میدان جلفا در اصفهان قرار دارد. علاوه بر این، این کلیسا در فاصله کمی از کلیساهای St. مادر خدا و هاکوپ. بنابراین می توانید یک و دو را بزنید. این کلیسای بزرگ توسط شخصی به نام حاج پترس ولیجانیان ساخته شده است.

وی از تجار بزرگ ارمنی در زمان صفویه بود. جالب است بدانید که قبر برخی از اعضای خانواده او و همچنین خود حاجا پاترس در حیاط کلیسای بیت لحم قرار دارد.

کلیساهای خاص و جالب در جلفا اصفهان

کلیسای بیت لحم دارای نقاشی های بسیار زیبا در داخل است. همچنین می توانید نقاشی های بسیار زیبایی را در نمای بیرونی آن ببینید. این کلیسا دارای گنبد بسیار بزرگ و زیبایی است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کلیسای بیت لحم در سال 2016 طبق گزارش روزنامه دیلی تلگراف یکی از 23 کلیسای زیبای جهان به شمار می رفت، کلیسای بیت لحم یکی از آثار ملی ایران است و ارزش تاریخی زیادی دارد.

کلیسای مریم و هاکوپ

کلیسای مریم و هاکوپ از دیگر کلیساهای مهم منطقه جلفا اصفهان است که حتما باید از آن دیدن کنید. این کلیسا در محله جلفا نو اسحفان واقع شده و قدمت آن به دوران صفویه می رسد. این کلیساها، یعنی. کلیسای مریم و هاکوپ نیز از قدیمی ترین کلیساهای این منطقه هستند.

این کلیسا در سال 1607 ساخته شده است یعنی می توان گفت که ارامنه بلافاصله پس از ورود به اصفهان و اقامت در منطقه جلفا این کلیسا را ​​ساخته اند. کلیسای مریم و هاکوپ مساحت بسیار کمی دارد. بنابراین پاسخگوی نیاز ارامنه منطقه نبود. بنابراین کلیسای مریم مقدس در سال 1613 در نزدیکی این کلیسا ساخته شد.

کلیساهای خاص و جالب در جلفا اصفهان

از نظر معماری شباهت های زیادی بین کلیسای ماریا و هاکوپ و کلیسای وانک وجود دارد. به راحتی می توانید تاثیر معماری سنتی ایرانی را در ساخت این کلیساها مشاهده کنید. همچنین فضای داخلی هر دو کلیسا دارای تزئینات و نقاشی بسیار ارزشمند و زیبایی است.

کلیسای سرکیس

کلیسای سرکیس در منطقه جلفا اصفهان تنها کلیسایی است که دارای دو گنبد است. هر گنبد دارای 8 نورگیر است که نور داخل کلیسا را ​​تامین می کنند. کلیسای سرکیس در سال 1659 ساخته شد. اما کلیسایی که امروزه به نام کلیسای سرکیس می شناسیم، کلیسای قدیمی نیست. این کلیسا در سال 1850 ویران شد سپس کلیسای دیگری ساختند و نام آن را سرکیس گذاشتند. این کلیسا بارها مرمت شده است. به همین دلیل، بافت های مختلف او آسیب می بیند. با این حال کلیسای سرکیس همچنان یکی از زیباترین کلیساهای جلفا محسوب می شود.

منبع: منطقه اصفهان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا