ایران گردی

کلوت شهداد؛ جاذبه‌ای شگفت‌انگیز در کرمان

تودی تریپ: اگرچه بسیاری از دیدنی های استان کرمان شامل آثار تاریخی است، اما نمی توان از جاذبه های طبیعی این استان پهناور چشم پوشی کرد. از جنگل های انبوه بافت و روبر گرفته تا کوه های پر از لاله بردسیر، دره مدیترانه ای دلفارد و جنگل های کهور. اما کلوخ های شهداد یکی از شگفتی های طبیعی استان کرمان است. سازه های فراموش نشدنی که وقتی از دور به آنها نگاه می کنید شما را به یاد شهری باستانی و متروک می اندازد.

در سرزمین جامه شهداد، باد ملایمی در گوش زمزمه می کند و انسان را به رعایت کرامت کویر لوت فرا می خواند. اگر هنگام طلوع یا غروب خورشید در میان کلوت ها هستید، نمی توانید از این شگفتی شگفت زده نشوید. با غروب خورشید، ستاره ها به آرامی آسمان سیاه را به زیباترین تصویر جهان تبدیل می کنند. در شب می توانید در آسمان شهر کلوتا غرق شوید و ستاره های زیادی بگیرید.

آشنایی با کلوت شهداد

سوسیرک (با اصطلاح علمی yardang) نام یک عارضه طبیعی است که در مناطق خشک جهان مانند ایران، آمریکا، چاد، مصر و پرو شایع است و به برآمدگی های بین کانال های U شکل در مناطق کویری اشاره دارد. قدمت لخته ها به حدود 20000 سال قبل می رسد. لخته های بزرگ نتیجه فرسایش آبی-بادی هستند و لخته های کوچک تحت تأثیر فرسایش بادی تشکیل می شوند.

کلمه فارسی کلوت از دو قسمت «کل» و «لات» تشکیل شده است. «کل» به معنای شهر و آبادی است و «لات» به صحرای لوت اشاره دارد.

کلوت شهداد;  جاذبه ای شگفت انگیز در کرمان

لخته ها در مناطقی ایجاد می شوند که باد سرعت کافی برای وزش و سایش دارد. البته در حالت مرطوب باد تاثیر کمی روی سنگها دارد. اما در حالت خشک، باد از روی دشت سفالی می گذرد و با حمل دانه های شن، سطح دشت را شیار می کند و توده ای را تشکیل می دهد. پایه لخته ها در اثر بادهای شن و ماسه فرسایش می یابد، عناصر سست آنها تحت فشار و تلاطم باد به مرور زمان فرو می ریزند و لخته ها به آرامی تشکیل می شوند. طرف بادگیر بلوف ها شیب دار و طرف دیگر کم است.

یکی از بهترین فصل های سفر به کرمان شهداد کلوت پاییز است. زیرا در فصل پاییز شرایط آب و هوایی برای کویر نوردی بسیار مساعد است. بهار می تواند زمان خوبی برای این کار باشد.

داروهای عمومی، آب آشامیدنی، لباس گرم، تنقلات، کفش کوهنوردی، کلاه آفتابگیر، کیسه زباله، پاور بانک، کمک های اولیه، کوله پشتی، لباس های خنک و نخی، عینک آفتابی، ضد آفتاب، کارت شناسایی، دمپایی و صندل، کفش اضافی، غذا، مسافرت چادر، تشک، پتو، کیسه خواب، لوازم خواب.

همانطور که گفتیم در شهداد کرمان فعالیت های هیجان انگیز زیادی وجود دارد. اگر عاشق ماجراجویی و هیجان هستید، از کمپ شهداد کلوت ماشین کرایه کنید و در بین کلوت ها به سافاری و آفرود بروید. اگر با رانندگی در کویر و آفرود آشنایی ندارید، ماشینی با راننده اجاره کنید. برای یک سافاری 2 تا 3 ساعته، حدود 400 هزار تومان برای یک ماشین کرایه می پردازید.

سفر به تنهایی در این غار می تواند برای تازه واردان خطرناک باشد. به همین دلیل لازم است با تور یا گروه های حرفه ای به این سفر بروید. این کویر به سه قسمت سبز، نارنجی و قرمز تقسیم می شود، زیرا افرادی که تازه کار هستند و راهنمای حرفه ای همراه خود ندارند، اجازه ورود به قسمت نارنجی و قرمز را نخواهند داشت.

کلوت شهداد;  جاذبه ای شگفت انگیز در کرمان

دسترسی به این مناطق تنها با مجوزهایی که به راهنمایان حرفه ای داده می شود امکان پذیر است.

ویژگی های ممتاز شهداد کلوت

این کلوت به شهر ارواح معروف است و دلیل اصلی آن منظره کلوت از دور است. وقتی از دور به این شهر نگاه می کنید، مانند شهری پر از ساختمان های بلند به نظر می رسد. اما در حقیقت این شهر متروک است و حتی گاهی اوقات می تواند بسیار ترسناک به نظر برسد. یکی دیگر از دلایلی که کولوت شهداد را شهر ارواح می نامند، اجتماع افرادی است که در زمان های قدیم در این منطقه زندگی می کردند و اکنون فقط وسایل آنها باقی مانده است. افسانه های شهر لوث و لقب هایی که به این منطقه داده اند، این منطقه را علاوه بر زیبایی یکی از ترسناک ترین جاذبه های طبیعی کشور به شمار می آورد.

پوشش گیاهی منطقه کلوت شهداد از بوته‌های گاز شروع می‌شود و هر چه جلوتر می‌روید به بوته‌های استراگال پراکنده می‌رسد. اما هر چه به منطقه اصلی نزدیک می شوید، حتی بوته های استراگال نیز از دید شما محو می شوند و این منطقه کاملاً عاری از هرگونه پوشش گیاهی می شود. خاک کلوت شهداد مانند خاک بسیاری از روستاها است و درصد شوری آن زیاد است اما نه در حدی که رشد گیاهان را متوقف کند.

کلوت شهداد;  جاذبه ای شگفت انگیز در کرمان

علاوه بر این در این منطقه در فصول پاییز و زمستان شاهد بارش باران و سیلاب هستیم که به این معناست که کمبود آب مانع رشد گیاهان نشده است. تنها دلیل خالی بودن این منطقه از پوشش گیاهی بادهای شدیدی است که همه بوته ها را از ریشه می کند و می برد. در گذشته همین بادها باعث فرسایش و ایجاد تدریجی کلوت شهداد می شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا