ایران گردی

کعبه زرتشت؛ مرموزترین بنای هخامنشی + فیلم

سلام جدید – خدمات توریستی: بنای سنگی مربع شکل پلکانی در استان فارس شهرستان مرودشت در منطقه نقش رستم جنب روستای زنگی آباد است. در محوطه نقش رستم علاوه بر بنای یاد شده، آثار ایلامی، هخامنشی و ساسانی نیز وجود دارد.

علیرضا شاپور شهبازی باستان شناس معتقد است واژه کعبه زرتشتی جدید و غیرعلمی است و پیشینه آن به قرن چهاردهم می رسد. نام محلی این بنا کورنایهانه یا ناکارهانه بوده و چون فضای داخلی این بنا بر اثر دود سیاه شده بود، اروپاییان آن را محل ویژه آتش پرستی می دانستند و همانطور که به اشتباه زرتشتیان را آتش پرست می نامیدند، این امر را نیز اختصاص دادند. آنجا را آتشگاه زرتشتیان می نامیدند و چون شکل بنا مکعبی بود و سنگ های سیاهی که در پس زمینه سفید دیوارهای آن قرار گرفته بود شبیه سنگ های سیاه کعبه مسلمانان بود، این مکان به زرتشتی معروف شد. کعبه.

ساختمان مکعب مستطیل کعبه زرتشتی شاید تنها بنای باستانی به این شکل در ایران باشد. اگرچه بنای طاقدار یا دروازه زاگرس در کرمانشاه، آرامگاه کوروش در پاسارگاد و بنای آرزوی اژدها شباهتی به این بنا ندارند. بنای کعبه زرتشتیان در نوع خود خاص و کم نظیر است. این بنا از سنگ آهک سفید مرمر ساخته شده و در انتهای دیوارهای آن طاقچه هایی از سنگ سیاه تراشیده شده است.

ارتفاع این بنای مستطیل شکل 12 متر است که با پلکان های سه گانه تا 14 متر می رسد. ساختمانی مکعبی شکل، اتاقکی با یک ورودی، به طور مرموزی در وسط دشت قرار دارد.

اسرار کتیبه های زرتشتی کعبه

در اوایل قرن چهاردهم، کعبه زرتشت نیمه در تلی از خاک مدفون شد. به طوری که گردشگران می توانند به راحتی وارد اتاقک با ابعاد 3.72*3.74 و ارتفاع 5.5 متر شوند. این بنای تاریخی در طی سال های 1312 تا 1318 مورد مطالعه و کاوش های گسترده قرار گرفت. در تحقیقی که در 11 ژوئن 1315 توسط مؤسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو انجام شد (و قسمت های پایینی این بنا نیز برداشته شد)، کتیبه هایی به دست آمد. در کعبه زرتشتیان، مرتبط با شاپور اول و موبد کرتیر یافت شده است. کتیبه شاپور به زبان یونانی، پهلوی اشکانی و پهلوی ساسانی نوشته شده است که در سه طرف بنا یافت می شود و کتیبه کارتیر به پهلوی ساسانی در زیر کتیبه شاپور قرار گرفته است.

کتیبه شاپور که به قطعنامه سلسله سامانی نیز معروف است، حاوی اطلاعاتی درباره معرفی شاپور و مناطق حکومت اوست و سپس موضوع جنگ با رومیان را مطرح می کند. شاپور در این کتیبه ادعا می کند که شخصاً والریانوس کوسایر را دستگیر کرده است. او با تشکر از قدرت خداوند برای این پیروزی ها مدعی شد برای رضای خدا آتشکده های زیادی خواهد ساخت تا نام کسانی که در برپایی حکومت ساسانی نقش داشتند قبل از آتش سوزی به یادگار بماند. در نهایت شاپور به مردم دستور داد که در کارهای خدا و خیرات کار کنند. این آخرین باری است که از خط و زبان یونانی در کتیبه های ایرانی استفاده شده است.

کعبه زرتشتی;  مرموزترین بنای هخامنشیان + فیلم

نزدیک به 20 سال پس از شاپور، موبد کرتیر در زمان بهرام دوم کتیبه ای بی سابقه بر کعبه زرتشت نوشت. به این معنا که یک روحانی کتیبه ای بر مجموعه سلطنتی نوشته است. کتیبه دهانه در حدود سال 280 میلادی در زمان بهرام دوم نوشته شده است. ابتدا پس از معرفی خود و عناوین خود، از فعالیت های مذهبی خود از قبیل مبارزه با ادیانی چون مسیحیت، مانوی، یهودیت، بودایی و مرتدان زرتشتی یاد می کند. برپایی آتشکده ها و اصلاح کاهنان منحرف از دیگر مسائل مطرح شده در این کتیبه است و فهرست ایالت های فتح شده در زمان شاپور اول ذکر شده و در پایان دعایی نوشته شده است.

کعبه زرتشتی کجاست؟

برای بازدید از این بنای اسرارآمیز ابتدا باید به استان فارس سفر کنید، کعبه زرتشتیان در منطقه نقش رستم شهرستان مرودشت قرار دارد. نقش رستم در کنار روستای زنگی آباد با آثار تاریخی فراوان در دل کوه کندکاری واقع شده است. این منطقه باستانی پس از تخت جمشید یکی از مهم ترین نقاط گردشگری شیراز محسوب می شود.

آدرس: استان فارس، شهرستان مرودشت، مجاور روستای زنگی آباد، محوطه تاریخی نخ رستم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا