ایران گردی

کشف عجیب اسکلت کودکان ۳ هزار ساله‌ در قزوین

به گزارش تودی تریپ به نقل از رکنا، در بررسی گروه باستان شناسی در دانشگاه تهران در تپه سگزآباد که به رهبری مصطفی ده پهلوان برگزار شد، مجموعه ای از تدفین حیوانات و انسان ها کشف شد و این آثار مربوط به عصر آهن، بهار 1402، کشف شد.

دی پهلوان سرپرست تیم کاوش کارا تپه درباره این کشف توسط باستان شناسان دانشگاه تهران گفت: این مجموعه به مساحت 5 متر مربع و ارتفاع 120 سانتی متر به وزن حدود 10 تن، حاوی بقایای 9 کودک، یک نوزاد است. و یک جنین، بقایای دو اسب بالغ، دو بز و یک گوسفند. به دلیل نبود شرایط مساعد در قبرستان کارا تپه، این مجموعه با رعایت استانداردهای حفاظت و مرمت به عنوان یک اثر هنری کشف شد. موزه جهت نمایش و نگهداری به شهرداری شهر سگزآباد تحویل داده شد.

جسد کودک سه هزار ساله

رئیس پژوهشکده باستان شناسی دانشگاه تهران اثر کشف شده را دارای سه قسمت دانست و افزود: قسمت اول شامل بقایای دفن یک کودک به همراه بقایای یک بز نابالغ است. زیورآلات تدفین مانند دستبندهای مفرغی، انگشتر و بقایای گردن بند متشکل از مهره های سنگی، برنزی و عاج به همراه ظروف سفالی در کنار این کودک ممکن است گویای موقعیت اجتماعی خاص او باشد. به دلیل ماهیت نابالغ این کودک نمی توان جنسیت را تعیین کرد. بر اساس معیارهایی مانند رشد دندان و طول استخوان بلند، سن این کودک کمتر از 6 سال است. بقایای جانوران از این سایت شامل یک جمجمه و تعدادی استخوان مهره و اندام حرکتی یک بز نابالغ است.

وی در تشریح قسمت دوم گفت: در این قسمت بقایای قبر دو اسب بالغ از نژادهای مختلف دیده می شود. ابتدا بقایای یک اسب بالغ که بدون جمجمه در سمت چپ خوابیده است. یک اسب بالغ کوچکتر دیگر (احتمالاً از نژاد خزر) به شکل جمع شده در سمت راست او دفن شد. جمجمه آن در بالای سطح بدن به صورت نیمه برآمده قرار دارد. این اسب دارای گردنبند مهره ای برنزی است و قسمتی از افسار آهنی این اسب در ناحیه دهان دیده می شود.

دی پاچلاوان در توضیح قسمت سوم این مجموعه می گوید: این قسمت شامل بقایای انسان و حیوان است که در وضعیت بسیار آشفته ای قرار دارند. بر اساس تعداد جمجمه های قابل مشاهده، در مجموع 8 نفر در این بخش دفن شدند.

جسد کودک سه هزار ساله

وی ادامه داد: در کنار غار سفالی خاکستری بقایای جنین انسان دیده می شود. در بالای این غار بقایای انسانی کودک خردسالی وجود دارد که به دلیل رویش کامل دندان های شیری و عدم سایش آنها احتمالاً 2 تا 3 ساله بوده است. در امتداد دنده ها و ستون فقرات این جوان جمجمه دیگری وجود دارد که احتمالاً متعلق به کودک دیگری است، اما به دلیل دیده نشدن دندان ها نمی توان سن را تعیین کرد. بقایای پراکنده و مجزا از حداقل دو نوزاد تازه متولد شده (هفته 38 و 40 هفته بارداری) نیز قابل مشاهده است. در عمق 30 سانتی متری از محل دفن کودک 3-2 ساله بقایای دفینه دیگری دیده می شود که احتمالاً به دلیل مهره های ستون فقرات و بزرگی آن متعلق به بزرگسال و جوان است. ستون فقرات. استخوان های بلند

رئیس پژوهشگاه باستان شناسی دانشگاه تهران گفت: علاوه بر این، جمجمه گوسفند بالغ در کنار جمجمه جنین انسان قابل تشخیص است. همچنین ظرفی با دسته عمودی و کوزه کوچک همراه با قسمتی از بدنه گلدان نخودی رنگ و تزیین طناب نمایانگر یافته های سرامیکی این بخش است.

وی خاطرنشان کرد: به منظور حفاظت از آثار مکشوفه، این آثار با نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین و با مساعدت شهرداری سگزآباد به عنوان اثر موزه ای جهت نمایش و نگهداری به شهرداری شهرستان سگز آباد منتقل شد. در مه 1402 افتتاح می شود.

ده پهلوان گفت: تپه سگزآباد در حدود ۷ کیلومتری شمال شهر سگزآباد در منطقه بویین زهرا قرار دارد و در بین مردم منطقه به کارا تپه معروف است. تپه سگزآباد یکی از سه تپه پیش از تاریخ است که توسط دکتر عزت الله گردن برای کاوش آموزشی دانشجویان باستان شناسی در سال 1349 انتخاب شده و تاکنون توسط گروه باستان شناسی دانشگاه تهران مورد بررسی قرار گرفته است. در طی پروژه میدان یابی قره تپه سگزآباد در جولای 2015، شواهدی از گورستانی متعلق به عصر آهن 2 و 3 (550-1100 قبل از میلاد) در لایه های رسوبی در عمق 180 سانتی متری یافت شد. .

جسد کودک سه هزار ساله

وی افزود: مطالعات انسان شناسی فیزیکی و مطالعات ژنتیکی، دیرینه جانورشناسی، سنت های تدفین نادر و شواهد غنی نشان از تعاملات و ارتباطات فرهنگی و اقتصادی ساکنان این منطقه با مناطق دور افتاده حاشیه غربی فلات ایران و حوزه سیاسی و فرهنگی دارد. حوزه حکومت هایی مانند آشور و حوزه های فرهنگی غرب در شمال و شمال غرب ایران.

بر اساس اعلام دانشگاه تهران، شواهد مهمی از 5 لایه تدفین و گور بر روی هم در مقیاس وسیع در گورستان شرقی کارا تپه یافت شد. در این گورستان قبرها جهت خاصی ندارند. مرزهای آنها توسط چندین برجستگی سفالی احاطه شده است. جنین ها و نوزادان سقط شده را در دیگ های سفالی دفن می کردند. بدون استثنا بقایای حیواناتی مانند بز، گوسفند نابالغ، گاو، شتر و اسب در همه گورها یافت شد که نشان می دهد حیوانات با مردگان دفن شده اند. اشیای دیگری مانند مهرهای استوانه‌ای، زیورآلات فلزی، گلی و سنگی و سرامیک‌های مربوط به عصر آهن ۲ و ۳ در این گورها مشاهده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا