اخبار گردشگری

کشف سه گونه جدید از کانگوروهای غول‌پیکر در استرالیا

به گزارش تودی تریپ، همانطور که ایسنا نوشت، استرالیا، سرزمین شگفتی های حیوانات، همیشه سورپرایزهای جدیدی را پیش روی ما می گذارد. این بار زمان کشف سه گونه جدید از کانگوروهای غول پیکر مربوط به 40000 سال پیش است. این موجودات عظیم الجثه که قبلا ناشناخته و منقرض شده بودند، دریچه ای جدید به دنیای شگفت انگیز کانگوروهای باستانی باز می کنند.

غول ها در کشور کانگوروها

بین سال‌های 2013 تا 2019، دیرینه‌شناسان در حفاری‌های خود در استرالیا با اسکلت‌های متعددی از کانگوروهای باستانی مواجه شدند. مطالعه دقیق این بقایا منجر به شناسایی سه گونه جدید از این موجودات عظیم شد که در تاریخ ذکر نشده بود.

یکی از این غول های پرش پروتمنودون ویاتور نام دارد. این کانگورو با 170 کیلوگرم وزن تقریباً دو برابر بزرگترین گونه زنده کانگورو (کانگورو قرمز با وزن 90 کیلوگرم) بود. دو گونه دیگر به نام‌های «مامکورا» و «دوسونای» از خانواده پروتمنودون هستند.

رازهای زندگی و رفتار کانگوروهای باستانی

دکتر آیزاک کر، نویسنده اصلی این مطالعه و دیرینه شناس در دانشگاه فلیندرز، گفت: دیدن کانگورویی که امروزه زندگی می کند و موجودی شگفت انگیز است، هیجان انگیز است که تصور کنیم این کانگوروهای باستانی غول پیکر چگونه ممکن است رفتار کرده باشند.

مطالعات نشان می دهد که پروتمنودون ویاتور در همان مناطق مرکزی استرالیا زندگی می کرد که کانگورو قرمز امروزی در آن زندگی می کند. این کانگورو غول پیکر با اندام های بلند و قدرتمند می توانست مسافت های طولانی را با سرعت بالا بپرد.

اما از سوی دیگر ممکورا فاقد چنین توانایی و تاثیرگذاری بود. استخوان های ضخیم و سنگین این کانگورو نشان می دهد که احتمالاً مانند یک خرگوش کانگورو مدرن حرکت می کرد و به ندرت جست و خیز می کرد.

سومین گونه، Dawsonae، به نام Lyndall Dawson، دیرینه شناس مشهور استرالیایی نامگذاری شده است. نمایندگان این گونه می توانستند سریعتر و بهتر از Mamkora بپرند، اما نه با چابکی Viator. آنها شبیه والابی های باتلاقی مدرنی بودند که در سواحل شرقی استرالیا زندگی می کردند.

معمایی که هنوز کامل نشده

شناسایی گونه های Protemnodon مانند حل یک پازل پیچیده است. دیرینه شناسان اغلب با فسیل های جدا شده از این کانگوروها در استرالیا مواجه می شوند، اما به ندرت یک اسکلت کامل پیدا می کنند. این امر مقایسه فسیل ها و شناسایی گونه های جدید را دشوار می کند.

در یک مطالعه اخیر، محققان مجبور شدند از 14 موزه در چهار کشور بازدید کنند و پنج سال را صرف بررسی فسیل ها، عکس ها و سایر شواهد در مکان های مختلف کنند. دکتر کر می‌گوید: «ما بیش از 800 نمونه جمع‌آوری‌شده از سراسر استرالیا و گینه نو را عکس‌برداری و اسکن سه بعدی، اندازه‌گیری، مقایسه و توصیف کردیم.

با وجود تلاش های فراوان، محققان معتقدند هنوز اطلاعات کاملی در مورد این کانگوروهای غول پیکر وجود ندارد و نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه وجود دارد. دکتر کر امیدوار است که تحقیقات بیشتر به درک عمیق تری از زندگی و رفتار این موجودات شگفت انگیز منجر شود.

این تحقیق در مجله Megataxa منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا