ایران گردی

کشف دستخط امام رضا (ع) در شهر ساوه / برای اولین بار در ایران + فیلم

به گزارش تودی تریپ به نقل از عصر ایران، محقق خطوط، اسناد و کتیبه های تاریخی در بازدید از مسجد جامع ساوه به طور اتفاقی با اثری مکتوب مواجه شد و پس از تحقیقات علمی بر روی آن متوجه شد که این یادگار به خط علی بن موسی الرضا او هشتمین امام شیعیان است.

به گزارش عصر ایران این خط بر روی آجر گلی به ابعاد 31*31 نوشته شده است که احتمالاً زمانی نوشته شده است که علی بن موسی الرضا به یکی از ستون های مسجد ساوه تکیه داده است. در گذشته نوشتن یادبود برای بزرگان و شخصیت های مهم اجتماعی و سیاسی و حتی پادشاهان رایج بود و این با آنچه امروزه به عنوان یادبود انجام می شود کاملاً متفاوت بود.

امام هشتم شیعیان در این تنها دستخط مکشوفه خود عبارتی نوشتند که نشان از حضور ایشان در مسجد جامع ساوه دارد و با ذکر نام پنج نفر برای همه طلب مغفرت کرد. سرانجام تاریخ حضور خود را در آن مکان نوشت. اگرچه خواندن این قسمت از کتیبه بسیار دشوار بود، اما عماد الدین شیخ الحکمایی، کاشف این خط، پس از خوانایی، توانست تاریخ 201 هجری قمری را بخواند.

بیشتر بخوانید:

در زیر حرم امام حسین (ع) چه چیزهایی پیدا شد؟ + ویدیو

دعای حجّت حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) و دعای امام موسی کاظم

کشف خط امام رضا

کشف خط امام رضا

سال 201 هجری قمری بر اساس اسناد معتبر اسلامی، زمانی است که امام رضا (ع) سفر خود را از مکه و مدینه به مرو آغاز کرد. پیش از این تصور می شد این سفر از بصره، خوزستان، فارس، یزد و در نهایت خراسان باشد. اما اکنون کشف این دست خط نشان می دهد که در تایید مسیر مذکور تردیدهایی وجود دارد. هنوز معلوم نیست سفر علی ابن موسی الرضا به ساوه ادامه سفر اولیه به مرو بوده است یا خیر.

کشف خط امام رضا

از سوی دیگر حتی در برخی کتاب ها از سفر مخفیانه وی به قزوین نیز یاد شده است و اکنون با کشف این خط، این احتمال قوت گرفته است که وی در سفری مخفیانه به قزوین شب را در مسجد جامع ساوه سپری کرده باشد.

کشف خط امام رضا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا