ایران گردی

کتاب مردگان؛ راهنمای دنیای مردگان به مصری! / کهن‌ترین کتاب مصر

سلام جدید خدمات توریستی: مصر باستان آغاز بسیاری از دانش ما از تاریخ دوران باستان و البته خانه بسیاری از افسانه ها و اسطوره های رایج در جهان امروز است. از فراعنه جادویی گرفته تا اهرام مرگبار و البته زندگی پس از مرگ.

بخش مهمی از اکتشافات ما از مصر باستان به دلیل نگاه مصریان به مرگ و جهان مردگان است. مصریان باستان به زندگی پس از مرگ اعتقاد داشتند، یک زندگی کاملاً فیزیکی. آنها معتقد بودند که مردگان به عالم اموات می روند و برای آن عالم اموات نیاز به آمادگی دارند. این دیدگاه به انگیزه اصلی خلق شاهکارهایی چون اهرام باورنکردنی مصریان، اهرامی که مقبره فراعنه و شخصیت های بلندپایه مصری بودند تبدیل شد.

این نگاه به مرگ ما را به کشف اشیای تاریخی بسیاری در اهرام و مقبره بزرگان سوق داده است. از نقاب توت عنخ آمون که در مقبره این فرعون پیدا شده است گرفته تا بسیاری از اشیای ریز و درشت که اطلاعات دقیقی از زندگی مصریان باستان به ما می دهد، به لطف نگاه ویژه مصریان به مرگ به دست ما می رسد.

کتاب مردگان؛ راهنمای کامل مرگ!

این دیدگاه مصری ها را بر آن داشت تا متون عجیب و جالبی درباره مرگ، آداب مردن و زندگی پس از مرگ بسازند که امروزه به عنوان کتاب مردگان شناخته می شود. از این مجموعه متون در مراسم تدفین مصریان استفاده می شد.

منشا کتاب مردگان را می توان به دوره پادشاهی جدید مصر باستان از قرن شانزدهم قبل از میلاد ردیابی کرد. تا قرن 11 قبل از میلاد این متون اساساً برای نخبگان مصری، از جمله فراعنه، اشراف، و مقامات عالی رتبه، که به دنبال تضمین عبور موفقیت آمیز به زندگی پس از مرگ بودند، در نظر گرفته شده بود.

هدف کتاب مردگان محافظت از متوفی و ​​راهنمایی او در مسیر زندگی پس از مرگ است. این شامل طلسم ها، دعاها و آیین هایی است که به متوفی کمک می کند تا بر چالش هایی که با آن روبرو هستند غلبه کند. این راهنمایی جایگاه متوفی را در دنیای مردگان، قلمرو اوزیریس، خدای مردگان تضمین می کرد.

تصویر پاپیروس آنی

تصویر پاپیروس آنی

افسون های موجود در کتاب مردگان طیف وسیعی از موضوعات را شامل می شود، از جمله محافظت در برابر ارواح شیطانی، دستورالعمل هایی برای خواندن کلمات جادویی، و توضیحاتی در مورد فرآیند قضاوت در تالار Maat، الهه قضاوت. اعتقاد بر این بود که این طلسم ها دانش و قدرت لازم را برای غلبه بر موانع و به دست آوردن قضاوت مطلوب از سوی خدایان فراهم می کند.

عکس‌ها نقش مهمی در کتاب مردگان دارند و در کنار متن، نقاشی‌های دقیقی را می‌بینیم. این تصاویر صحنه هایی از اساطیر مصر، آیین ها و تصاویر خدایان را نشان می دهد.

کتاب مردگان همچنین بر اهمیت شیوه های صحیح دفن و حفظ بدن فیزیکی تأکید می کند. این کتاب بر نیاز به مومیایی کردن، قرار دادن کلمات محافظ روی بسته بندی ها، و شامل اقلام و هدایای ویژه برای حمایت از متوفی در زندگی پس از مرگ تاکید می کند. این جزئیات به ما نشان می دهد که نگاه مصریان به مرگ و جهان پس از مرگ چقدر مادی و خاص بوده است.

اگرچه متون کتاب مردگان از نظر محتوا مشابه بودند، اما هر طومار برای هر فرد سفارشی شده بود و با طلسم های خاص مطابق با نیازهای آنها سفارشی می شد. سطح جزئیات و پیچیدگی بسته به ثروت و موقعیت اجتماعی متوفی متفاوت است.

کتاب مردگان؛  راهنمای دنیای مردگان به زبان مصری!  / قدیمی ترین کتاب مصر

کشف و رمزگشایی کتاب مردگان اطلاعات قابل توجهی در مورد اعتقادات مذهبی مصر باستان و مفهوم زندگی پس از مرگ ارائه کرد. محققان و مصر شناسان متون را به دقت ترجمه و مطالعه کرده اند و در مورد کیهان شناسی پیچیده، آیین های مذهبی و روابط پیچیده بین زنده ها و مردگان در مصر باستان اطلاعات کسب کرده اند.

کتاب مردگان معمولاً به خط هیروگلیف یا هیراتیک روی طومار پاپیروس نوشته می‌شود و اغلب با تصاویری که متوفی و ​​سفر آنها به زندگی پس از مرگ را به تصویر می‌کشد، نشان داده می‌شود.

معروف ترین کتاب مردگان

نمونه هایی در موزه ها

بیشتر نسخه های کتاب مردگان مصر در موزه بریتانیا نگهداری می شود. برخی از معروف ترین نسخه های کتاب مردگان عبارتند از:

  • پاپیروس آنی، موزه بریتانیا
  • پاپیروس هونفر، موزه بریتانیا
  • پاپیروس بینوسا II یا پاپیروس کمپبل، موزه بریتانیا
  • کتاب مردگان در موزه آگوست کستنر در هانوفر آلمان
  • کتاب مردگان آمنهت، موزه سلطنتی انتاریو
  • کتاب مردگان از کنا، موزه لیدن، هلند
  • کتاب مردگان، موسسه هنر شیکاگو
  • پاپیروس جوزف اسمیت

اولین کتاب مردگان

کتاب مردگان همانطور که امروزه می شناسیم اولین بار در ابتدای دوره متوسط ​​دوم، حدود 1700 قبل از میلاد در تبس ایجاد شد. اولین نمونه شناخته شده از افسون در کتاب مردگان مربوط به تابوت ملکه منتوهوتپ از سلسله شانزدهم است، جایی که افسون های جدید در میان متون قدیمی شناخته شده از متون هرم و متون تابوت گنجانده شده است. برخی از طلسم‌هایی که در این زمان معرفی شدند، ریشه‌های قدیمی‌تری دارند و صدها سال پیش توسط پادشاهان استفاده می‌شد.

تصویر پاپیروس آنی

تصویر پاپیروس آنی

در طول سلسله هفدهم مصر، کتاب مردگان نه تنها در میان اعضای خاندان سلطنتی، بلکه در میان درباریان و دیگر مقامات محبوب شد. در این مرحله، طلسم‌ها معمولاً بر روی کفن‌های کتانی که به دور مردگان پیچیده می‌شد، نوشته می‌شدند، اگرچه گاهی بر روی تابوت یا پاپیروس نوشته می‌شدند.

در طول دوره میانی سوم، کتاب مردگان با خط هیراتیک و همچنین هیروگلیف سنتی ظاهر شد. طومارهای سلسله مراتبی نسخه ارزان تری بودند، در اصل بدون تصویر به جز یک تصویر، و بر روی پاپیروس های کوچکتر تولید می شدند. در همان زمان، بسیاری از مراسم تشییع جنازه از متون تشییع جنازه اضافی استفاده می کنند.

در طول سلسله های 25 و 26، کتاب مردگان با تجدید نظر دوباره به روز و استاندارد شد. طلسم ها برای اولین بار مرتب و شماره گذاری شدند. این دوره به کتاب اموات دوره سعیث معروف است.

در دوره های بعدی و بطلمیوسی، کتاب مردگان همچنان بر اساس تلاوت سعیث استوار بود، اگرچه در اواخر دوره بطلمیوسی کتاب مردگان به طور فزاینده ای مخفف شد. متون جدید تشییع جنازه ظاهر شد، از جمله کتاب نفس و کتاب عبور از ابدیت. آخرین استفاده از کتاب مردگان در قرن اول قبل از میلاد بود، اگرچه برخی از نقوش هنری برگرفته از آن در زمان رومیان نیز استفاده می شد.

کاشف و مترجم کتاب مردگان کیست؟

کتاب مردگان در اوایل قرون وسطی، مدتها قبل از ترجمه محتوای آن، کشف و شناخته شد. از آنجا که این کتاب در مقبره ها یافت شده است، بسیاری آن را کتابی مذهبی و معادل کتاب مقدس می دانند.

در سال 1842، کارل کارل ریچارد لپسیوس، مصر شناس برجسته پروس و یکی از بنیانگذاران باستان شناسی مدرن، ترجمه ای از نسخه خطی بطلمیوسی کتاب مردگان را منتشر کرد و نام “das Todtenbuch” را برای آن ابداع کرد. وی همچنین سیستم شماره گذاری طلسم را معرفی کرد که هنوز در حال استفاده است و 165 طلسم مختلف را شناسایی کرد.

لپسیوس ایده چاپ مقایسه ای کتاب مردگان را بر اساس تمام نسخه های خطی مرتبط ترویج کرد. این پروژه توسط ادوارد نویل انجام شد و در سال 1875 آغاز شد و در سال 1886 با انتشار یک اثر سه جلدی به پایان رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا