ایران گردی

کبوترخانه گلپایگان کجاست؟

تودی تریپا _ خدمات توریستی: کبوترخانه گلپایگان یکی از دیدنی های گلپایگان است که نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند.

این بنا با تلاش کشاورزان در گذشته های دور ساخته شده است تا مأمنی برای کبوتران باشد و کشاورزان بتوانند علاوه بر از بین بردن آفات در زمین خود از فضولات پرندگان به عنوان کود استفاده کنند.

معماری این ساختمان ها به گونه ای است که پرندگان شکاری مانند شاهین، جغد و زاغ نمی توانند وارد آن شوند.

آشنایی با کبوترخانه گلپایگان

گلپایگان سرزمینی باستانی با تاریخی پر فراز و نشیب است که با وجود اماکن تاریخی ارزشمند سالانه گردشگران زیادی به استان اصفهان سفر می کنند. اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید، بازدید از دیدنی های گلپایگان را در برنامه سفر خود قرار دهید.

یکی از این بناهای تاریخی که در بافت قدیمی شهر قرار دارد، کبوترخانه گلپایگان نام دارد.

بنایی خشتی با معماری جالب و منحصربفرد که ساخت آن را می توان یک شاهکار هنری دانست.

کبوترخانه گلپایگان کجاست؟

نوع طراحی کبوترخانه گلپایگان به گونه ای است که تابستان های بسیار خنک و زمستان های گرم و راحت دارد. این بنای دیدنی بر خلاف کبوترخانه حنصار که استوانه ای است به شکل مستطیل ساخته شده است.

کبوترخانه های عظیمی که به دلیل تنوع شکل و اندازه و هماهنگی با طبیعت و زیبایی اطراف به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری استان اصفهان شناخته می شوند، می توانند نظر هر گردشگری را به خود جلب کنند.

قدمت این کبوترخانه ها به دوران قاجاریه برمی گردد که توسط کشاورزان برای پناه دادن به کبوترها و تقویت زمین های کشاورزان با تولید کود از طریق پرندگان ساخته می شد.

یکی از ویژگی های این سازه ها قطر سوراخ هایی است که از لوله های سفالی ساخته شده اند. برای رسیدن به آدرس کبوترخانه های گلپایگان باید در کنار رودخانه درازرودخانه قدم بزنید تا به راحتی آن را پیدا کنید.

گردشگران هنگام قدم زدن در میان این کبوترخانه ها می توانند سلفی بگیرند و لحظات متفاوتی را با همراهان خود رقم بزنند.

علاوه بر دیدن مناظر تاریخی گلپایگان، لذت بازدید از روستاهای این مرز و بوم را از دست ندهید، به روستای وانشان گلپایگان بروید و از باغ ها و چشمه های این روستا دیدن کنید و یا یک پیک نیک ساده ترتیب دهید و تجربه ای فراموش نشدنی را برای شما رقم بزنید. خودت

پس از بازدید از روستای وانشان از دیگر جاذبه های گلپایگان مانند بازار چهارسوق گلپایگان دیدن کنید. با رفتن به این بازار که بافتی قدیمی دارد، می توانید علاوه بر بازدید از معماری زیبای آن، اقلام رنگارنگ را به عنوان سوغات بخرید.

کبوترخانه گلپایگان کجاست؟

ویژگی های ممتاز کبوترخانه گلپایگان

کبوترخانه گلپایگان گاهی میزبان 25 تا 30 هزار کبوتر بود که تعداد زیادی به حساب می آید. این کبوترخانه از معماری منحصر به فردی پیروی می کند که باعث می شود پرندگان شکار مانند شاهین، کلاغ و جغد نتوانند راه خود را به داخل پیدا کنند.

این تدابیر امنیتی تنها به شکار پرندگان ختم نمی شود و ایرانیان با ساخت کانال هایی در زیر پی و با ترفندهای خاص توانستند این کبوترخانه را از ورود سایر حیوانات درنده مانند مار محافظت کنند.

ایرانیان برای حفظ کبوترها از آسیب حیوانات دیگر از بوی حیواناتی مانند کفتار یا گرگ استفاده می کردند و یا از گیاهانی مانند بخور و سراب برای اطمینان از ایمنی این مکان حتی الامکان در گذشته استفاده می کردند. مرسوم بود که سر گرگ یا کفتار را در میان کبوترخانه ها می گذاشتند تا هشداری برای شکارچیان احتمالی باشد.

هوشمندی ایرانیان در استفاده از برخی ترفندها و همچنین عظمت، ظرافت و دقت منحصر به فرد به کار رفته در این بنا می تواند هر انسانی را به وجد بیاورد.

کبوتر اهلی گلپایگان شبیه کندوی عسل و متخلخل است. در قسمت فوقانی آن از چند تیر چوبی استفاده شده است که در شکل گیری این شبکه حائز اهمیت است.

لانه کبوتر در این کبوترخانه بسیار تمیز و با ظرافت از مواد کاه ساخته شده است که آن را در تابستان خنک و نشاط می کند و در زمستان از بادهای سرد محلی محافظت می کند.

سوراخ های این کبوترخانه برای ورود و خروج کبوترها بسیار دقیق و اندازه خود کبوتر است، نه کمی بیشتر که باعث ورود پرندگان دیگر شود، نه کمی کمتر که از ورود کبوترهای بزرگتر جلوگیری کند.

معماری ایرانی با این حجم از ظرافت در نوع خود بی نظیر است که همواره شایسته تحسین و احترام است. همانطور که ملاحظه کردید این نوع کشاورزی یکی از پیشرفته ترین انواع زمان خود است که ایرانیان به بهترین نحو توانستند آن را انجام دهند و به قول معروف با یک تیر به چند هدف اصابت کنند.

کبوترخانه گلپایگان کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا