ایران گردی

کاریز کیش؛ جاذبه ای خاص و دیدنی در جزیره

تودی تریپ: کاریز در فارسی به معنی قنات است و در گذشته برای هدایت آب زیرزمینی به کار می رفته است. قنات کیش با قدمتی بیش از 2500 سال آب آشامیدنی شیرین ساکنان جزیره را تامین می کرد.

قنات کیش از نظر طول قنات یا عمق چاه با قنات های سایر نقاط ایران قابل مقایسه نیست. اما به دلیل شیب بسیار کم جزیره نحوه هدایت آب زیرزمینی به سطح خشکی در کیش بسیار حائز اهمیت است و این نشان می دهد که در آن زمان از پیشرفته ترین روش های حفر قنات استفاده می کردند.

البته باید توجه داشت که کاریز یک شهر زیرزمینی تاریخی نیست. در واقع شبکه ای از آب های زیرزمینی است.

شهر زیرزمینی کاریز شامل بخش‌های مختلفی از جمله غرفه‌های صنایع دستی ایران و جهان، رستوران‌های سنتی و جدید، موزه‌ها و غیره است. این شهر در 16 متری زیر زمین قرار دارد و منصور حاجی حسینی موسس این مجموعه است.

شهر زیرزمینی کاریز کیش

این مجموعه از نظر تاریخی هرگز یک شهر زیرزمینی نبوده و اساساً شبکه ای از معابر زیرزمینی را تشکیل می دهد که توسط ایرانیان برای هدایت آب حفر شده است.

کاریز معادل فارسی قنات است و به سازه‌ای اطلاق می‌شود که در گذشته برای هدایت آب زیرزمینی استفاده می‌شده است.

از دیرباز هنر قنات سازی منحصر به ایرانیان بود و از آنجایی که برخی از قنات های ایرانی قدمت شش هزار ساله دارند، می توان ایرانیان را صاحبان اصلی هنر قنات سازی دانست.

کاریز کیش حدود 15 کیلومتر طول دارد و در عمق 14 متری زمین ایجاد شده است. این قنات حدود 10000 متر مربع مساحت دارد و از نظر طول قنات و یا عمق چاه قابل مقایسه با سایر قنات های سایر نقاط ایران نیست.

کاریز کیش;  جاذبه ای خاص و دیدنی در جزیره

این سازه دیدنی بدون ابزار مدرن و با ابزارهایی مانند تبر و کلنگ ساخته شده است و هنوز آثاری از این ابزار بر روی پشت بام به چشم می خورد.

از ویژگی های منحصر به فرد این سازه زیرزمینی می توان به مرجان بودن، جریان آب شیرین، هوای خنک زیر زمین و سقف مرجانی پر از فسیل های بسیار قدیمی اشاره کرد. همه این ویژگی ها کاریز کیش را به یکی از مهم ترین جاذبه های ایران و حتی جهان تبدیل کرده است.

این کاریز تا مدت ها چندان برای گردشگران جذاب نبود تا اینکه آب شیرین، هوای خنک و معتدل و ساختار فسیلی سنگ های مرجانی آن توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کرد و برای احیای آن دست به کار شدند.

در شهریور 1378 این جاذبه به عنوان مجموعه فرهنگی گردشگری شهر زیرزمینی کیش کاریز جان تازه ای گرفت و پذیرای گردشگران بود.

در این طرح سعی شده است این کاریز برای بازدیدکنندگان مناسب باشد تا بتوانند در مسیر نهر آب حرکت کنند. شاید به همین دلیل است که این مجموعه را شهر زیرزمینی می نامند.

شهر زیرزمینی کاریز کیش ورودی دارد.
زمان توصیه شده برای بازدید حدود 2 ساعت است.

برای رفتن به شهر زیرزمینی کاریز کیش پس از سفر به جزیره کیش با هواپیما یا کشتی می توانید از تاکسی های جزیره کیش استفاده کنید. کافی است به بلوار میرمخنا و میدان المپیک برسید.

کاریز کیش;  جاذبه ای خاص و دیدنی در جزیره

کنات کاریز کیش

یکی از مواردی که باعث شد کیش کاریز اهمیت پیدا کند و تمایز خاصی نسبت به دیگر شهرهای زیرزمینی ایران داشته باشد، سقف مرجانی آن است که زمانی کف آب دریا بوده و قطر آن به 7 متر می رسد.

این سقف مملو از صدف ها و جانوران آبزی است که به فسیل تبدیل شده اند و شما به راحتی می توانید آنها را ببینید با توجه به آزمایشات انجام شده در دانشگاه مونیخ آلمان بر روی برخی از این فسیل ها، سن این سقف بین 53 سال نشان داده شده است. تا 570 میلیون سال و از عمر این سقف بگویید.

  • لاک پشتی با بیش از صدها میلیون سال سن
  • بازدید از موزه خلیج فارس
  • دوران باستان
  • لایه های مختلف زمین
  • چاه های کاریز

این کاریز در اصل دارای دو نهر است که از دو طرف جزیره سرچشمه می گیرد، منطقه صفین و باگو. این میدان ها پس از گذراندن مسیر مشخصی به محل فعلی مجموعه فرهنگی و گردشگری شهر زیرزمینی کیش می رسند و به سه میدان تبدیل می شوند.

پس از این مکان، آب در نهر جاری می شود و به شهر قدیمی حریره می رسد که در انتهای جاده برای بازدید از کاریز کیش قابل مشاهده است. 274 حلقه چاه جمع آوری آب در کنار کانال آب دیده می شود که 74 حلقه چاه در مجموعه کاریز کیش واقع شده است.

وجود این تعداد چاه در مسیر یک قنات نشان می دهد که در این کاریسیس آب هم ساکن بوده و هم روان بوده و به سمت جلوه گری قنات حرکت می کند.

کاریز کیش;  جاذبه ای خاص و دیدنی در جزیره

اگر در هنگام بازدید به سقف کاریزا نگاه کنید، یکی از چاه های اخیراً ایجاد شده در لایه مرجانی هفت متری را می بینید که شکل مخروطی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا