ایران گردی

کاروانسرای هشت ضلعی امین آباد در شهرضا

تودی تریپ: دوره صفویه پر رونق ترین دوره در ساخت و بازسازی کاروانسراها بوده است. شاه عباس اول تصمیم به راه اندازی مجدد جاده ابریشم گرفت و احیای کاروانسرا را یکی از اصلی ترین کارهای این کار دانست. محققان معتقدند این مشکل به همین دلیل است که بیشتر کاروانسراها به کاروانسراهای شاه عباسی معروف هستند. کاروانسرای امین آباد که از دیدنی های شهرضا به شمار می رود، از مهم ترین آثار به جا مانده از این دوران در استان اصفهان است.

آشنایی با امین آباد هشت ضلعی و دیدنی های اطراف

کاروانسرای امین آباد در شهرستان شهرضا در استان اصفهان واقع شده است. قدمت ساخت این بنا به دوره صفویه می رسد. کاروانسرای امین آباد دارای ساختمانی هشت ضلعی است که یکی از ویژگی های معماری آن است. وجود مسجد، حمام و آب انبار حکایت از اهمیت این کاروانسرا در گذشته دارد. این مکان در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۴۸ با شماره ثبت ۸۸۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این کاروانسرا هم اکنون به صورت هتل آماده پذیرایی از مسافران است. کاروانسرای امین آباد یکی از دیدنی های شهرضا است و در 38 کیلومتری جنوب شهرضا قرار دارد.

کاروانسرای هشت ضلعی امین آباد شهرضا

این بنا مربوط به دوره صفویه و در دوره شاه عباس اول ساخته شده است و شکل آن با کاروانسراهای معمولی متفاوت است و پلان آن هشت ضلعی است و آثار و دست نوشته های بازرگانان هنوز بر روی دیوارها باقی مانده است. کاروانسرای امین آباد یکی از جاذبه های گردشگری استان اصفهان و در 38 کیلومتری جنوب شهرضا واقع شده است. برای رسیدن به کاروانسرای امین آباد شهرضا از جاده اصفهان – شیراز استفاده کنید. 35 کیلومتر بعد از شهرضا به روستای امین آباد می رسید. کاروانسرای امین آباد بین دو محور بزرگراه شهرضا – آباده قرار دارد.

ساخت کاروانسرای امین آباد شهرضا مانند سایر کاروانسراهای فلات مرکزی ایران به قرن دهم هجری قمری و دوران صفویه بازمی گردد. بنای کاروانسرا در این دوره به دلیل تصمیم شاه عباس اول مبنی بر بازسازی و احیای جاده ابریشم صورت گرفت. شاه عباس معمولاً برای ساخت این کاروانسراها از معماران مجرب استفاده می کرد. طاق ها، حجره ها، اندرونی و بیرونی متعدد از جمله ویژگی های مشترک کاروانسراها در این دوران است.

کاروانسرای هشت ضلعی امین آباد شهرضا

امامزاده شاه رضا

آدرس: استان اصفهان، شهرضا، ورودی شهرضا، نزدیک کوه سفید، بلوار شهید مدرس

بقعه جعفر بن موسی کاظم (علیه السلام) که به آرامگاه امامزاده شاه رضا معروف است، مربوط به دوران صفویه و در ورودی شهرضا و در کنار کوهی به نام کوه سفید قرار دارد. محوطه این امامزاده سرسبز است و به دلیل امکانات رفاهی مسافران زیادی را به خود جذب می کند.

کاروانسرای ملک

آدرس: استان اصفهان، شهرضا، جنب امامزاده شاه رضا

کاروانسرای ملک یکی از نقاط دیدنی شهرضا و از آثار تاریخی دوره صفویه در شمال شهرستان شهرضا و در جوار امامزاده شاه رضا است. این کاروانسرا در زمینی مستطیل شکل با چهار ایوان ساخته شده و دریاچه بزرگ آب در مرکز آن از ویژگی های کاروانسرا است. در حال حاضر هتل و رستوران «مانتساران» در این کاروانسرا دایر شده است.

معماری کاروانسرای امین آباد شهرضا

8 برج در هشت گوشه بیرونی ساختمان تعبیه شده است. این برج ها علاوه بر استحکام بخشی بیرونی بنا، نقش مهمی در امنیت کاروان ها داشتند.

کاروانسرای هشت ضلعی امین آباد شهرضا

تأسیسات پدافندی از جمله برج‌ها و موقعیت‌های تیراندازی روی آنها و دیوارها حاکی از خطرناک بودن منطقه امین آباد است. در حال حاضر کنگره ای بر روی دیوار بیرونی کاروانسرا برگزار نمی شود. اما جزئیات آن را می توان در نقاشی «ژان باتیست تاورنیه» جهانگرد فرانسوی مشاهده کرد.

بنای کاروانسرا از سنگ و آجر ساخته شده و با سقف‌های گنبدی شکل ظاهری باشکوه دارد. وجود مسجد، آب انبار و حمام در کنار این بنای تاریخی می تواند نمونه ای خاص از یک سکونت در جاده را ایجاد کند. کاروانسرای امین آباد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. امین آباد روستایی در روستای اسفرجان بخش مرکزی شهرستان شهرضا در استان اصفهان است. حمام شاه عباسی، سد شاه عباسی و درخت توت کهنسال در این روستا مورد توجه گردشگران است.

دوره ساخت کاروانسراها در ایران به دوره صفویه برمی گردد. شاه عباس اول که تصمیم به مرمت و احیای جاده ابریشم گرفته بود، ساخت کاروانسراها را در دستور کار قرار داد و تا آنجا که توانست از معماران خبره برای ساخت آنها استفاده کرد، به طوری که یکی از شاهکارهای معماری ایران، کاروانسرا و آن است. طاق ها، حجره ها، اندرونی و بیرونی فراوان آن را می شناسند و شاه عباس صفوی را بانی کاروانسراسازی در ایران می دانند.

کاروانسرای هشت ضلعی امین آباد شهرضا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا