ایران گردی

کاروانسرای مرنجاب؛ بنایی تماشایی در دل کویر

با سلام خدمت نوین_توریسم: در کویر بی نظیر و پرهیجان مرنجاب کاروانسرایی وجود دارد که امروزه پناهگاه مسافران کویر مرنجاب محسوب می شود. با توجه به اینکه صدها سال از کاروانسرای مرنجاب می گذرد، همچنان یکی از مقاصد گردشگری برای علاقه مندان به کویرگردی محسوب می شود. این بنا در سال 1012 هجری قمری به دستور شاه عباس ساخته شد و محل دقیق آن در مسیر جاده ابریشم بوده و راه ارتباطی بین شهرهای مهمی مانند اصفهان و خراسان از آن می گذشت و سپس بقیه راه را ادامه دهید.

کاروانسرای تاریخی مرنجاب

قدمت کاروانسرای مرنجاب به صدها سال پیش می‌رسد و شاه عباس در سال 1012 هجری قمری دستور ساخت این کاروانسرا را در یکی از پر رفت‌وآمدترین جاده‌های ایران داد تا رفاه مسافران و کمک به رونق اقتصادی این منطقه مفید باشد.

کاروانسرای مرنجاب;  ساختمانی باشکوه در دل کویر

اسکندر بیک منشی نیز در کتاب علم آرای عباسی از کاروانسرای مرنجاب به عنوان کاروانسرای اصیل کنار جاده ای یاد می کند که شاه عباس در میان کویر نمک ساخته است.

این کاروانسرا دارای پایه های سنگی و ساروج است و داخل آن حیاطی به ابعاد 30 در 20 وجود دارد که در این کاروانسرا 29 حجره وجود دارد که در چند قدمی طبقه همکف قرار دارند.

پشت اتاق های این کاروانسرا اصطبل هایی ساخته بودند تا مسافران اسب و قاطر خود را در آنجا نگهداری کنند. این کاروانسرا در مجموع به شکل قلعه ای مربع شکل به مساحت 3500 متر مربع است که شش برج در دیوارهای آن تعبیه شده است.

بر فراز این کاروانسرا سنگرهای دیده بانی ساختند که حدود 500 نگهبان مسلح وظیفه نگهبانی و حفاظت از قلعه را بر عهده داشتند. همچنین این کاروانسرا دارای قنات آب شیرین است. آب بی نمک قنات کاروانسرای مرنجاب همه ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می کند.

کاروانسرای مرنجاب;  ساختمانی باشکوه در دل کویر

امکانات کاروانسرای دیدنی مرنجاب

کاروانسرای مرنجاب برای آسایش مسافران جاده ابریشم به دستور شاه عباس اول در قرن هفدهم ساخته شد. مرنجاب یکی از روستاهای کویری شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان و در 50 کیلومتری این دهستان قرار دارد.

این کاروانسرا نشان می دهد که اهمیت کویر بسیار بیشتر از امروز بوده است. جاده آران و بیدگل به مرنجاب و دستکان یکی از راه های ارتباطی بود که اصفهان را به شهرهای کاشان، یزد، مشهد و تهران متصل می کرد.

در زمان صفویه مسیر اصفهان به مشهد که در آن زمان پایتخت ایران محسوب می شد از اهمیت خاصی برخوردار بود. در واقع مسیر مرنجاب اصفهان را به مشهد متصل می کند.

امروزه کویر مرنجاب به دلیل بازسازی کاروانسرای مرنجاب و قابل سکونت شدن هر ساله پذیرای گردشگران زیادی است و آن را به یکی از مقاصد اصلی کویردوستان تبدیل کرده است.

این کاروانسرا 29 اتاق دارد و گردشگرانی که می خواهند شب را در کاروانسرا سپری کنند می توانند یکی از اتاق های آن را رزرو کنند. ظرفیت اتاق ها 10 و 15 نفر است و هر اتاق دارای سرویس بهداشتی مخصوص به خود می باشد.

از دیگر ویژگی های مثبت این کاروانسرا داشتن سفره خانه سنتی و چاه آب شیرین در دل کویر و محصور در دریاچه های نمک است.

کاروانسرای مرنجاب;  ساختمانی باشکوه در دل کویر

در این منطقه مردم می توانند جالب ترین پدیده های کویر مانند تپه های ماسه ای متحرک و ثابت، سنگ های رسوبی و بیابان های نمک و رس را مشاهده کنند. دریاچه کوم که به نام های خوز سلطان، دریاچه ساوه و دریاچه نمک نیز معروف است به این منطقه نزدیک است.

این دریاچه از دور شبیه دریای سفید و بی پایان است و سال هاست در این منطقه نمک استخراج می شود. کاروانسرا و کویر مرنجاب از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از غرب به کویر مسیله و دریاچه نمک خوز سلطان و خز مره، از شرق به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و شهرستان های آران محدود می شود. و بیدگل به سمت جنوب.

امنیت، تنوع جاذبه های گردشگری، تنوع گونه های گیاهی و جانوری محیطی بکر و مناسب را برای گردشگری فراهم کرده است.

این کویر یکی از زیباترین نقاط کویری ایران است. تپه های ماسه ای مرتفع و جنگل های تگ جلوه زیبایی به این منطقه بخشیده است. از دیگر جاذبه های نزدیک کاروانسرای مرنجاب می توان به پیست رالی، ماراتن کویر، بالون سواری، دوچرخه سواری، شتر سواری، چاه دستکن، تپه های شنی، ریگزار و جزیره سرگردان اشاره کرد.

کاروانسرای مرنجاب;  ساختمانی باشکوه در دل کویر

علاوه بر این، برخی از گردشگران به قصد شن درمانی، روان درمانی، پوست درمانی و برخی دیگر به منظور نجوم، زمین شناسی، جانورشناسی یا گیاه شناسی به این منطقه سفر می کنند.

بر اساس اطلاعات هواشناسی این منطقه در طول 6 ماه از سال، از اواسط مهر تا اوایل بهار، در شب سرد و از اواسط خرداد تا اوایل شهریور گرم است. در نتیجه بهترین زمان برای بازدید از این مکان از نظر آب و هوای معتدل اواخر فروردین تا اوایل خرداد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا