ایران گردی

کاروانسرای جالب بابا قدرت در مشهد

سرویس گردشگری تودی تریپ: گاهی آرزو می کنیم ساعت های بیشتری را صرف بازدید از هر یک از آثار تاریخی یا میراث باشکوه کشورمان کنیم.

در بسیاری از بناهای تاریخی و قدیمی ممکن است نتوانیم مدت زیادی آنجا بمانیم یا بعد از چند دقیقه خیلی خسته و گرسنه باشیم و مجبور به ترک شویم. اما کاروانسرای بابا قدرت در مشهد مقدس جایی است که می توانید از امکانات رفاهی در اختیار گردشگران استفاده کنید و لذت تماشای یک بنای گجری را تجربه کنید.

زیرا می توانید هر چند وقت یکبار بدون عجله از این کاروانسرای تاریخی و جذاب دیدن کنید و در آن اقامت کنید. برای آشنایی بیشتر با کاروانسرای بابا قدرت در مشهد تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با کاروانسرای بابا گدرات

قدمت این کاروانسرا (همانطور که در بالا ذکر شد) به دوران قاجاریه باز می گردد و در آن زمان ساخته شده است.

کاروانسرای جالب بابا قدرت در مشهد

کاروانسرای بابا قدرت در طول زندگی خود شاهد اتفاقات عجیبی بوده که در آن فعالیت های زیادی صورت می گیرد و تا به امروز تبدیل به مجموعه ای توریستی و چند منظوره برای گردشگران شده است.

در واقع آخرین جانشین بابا قدرت کاروانسرایی شخصی به نام اسحاق خان کرایی بود و پس از او جانشین دیگری برای تصاحب این بنای باشکوه وجود نداشت. پس از مرگ اسحاق خان کرایی که گفته می شود در زمان قاجار والی مشهد بوده است، دولت وقت این مکان را تصرف کرده و تحت حکومت خود درآورده است.

کاروانسرای بابا قدرت سرانجام در سال 1380 با شماره ثبت 4031 در فهرست آثار ملی کشورمان قرار گرفت اما تا آن زمان این مکان همچنان بلا استفاده بود تا اینکه در سال 1384 دستور مرمت و مرمت این بنای باشکوه از سوی دولت وقت صادر شد.

اما از آنجایی که چنین ساختمان بزرگ و بسیار ارزشمندی برای چنین فرآیند طولانی مدتی نیاز به زمان و انرژی زیادی داشت، با تلاش پیگیر متخصصان و مرمتگران درجه یک کشورمان در مدت 4 سال تکمیل شد. سرانجام در سال 1388 کاروانسرای بابا کدرات با نظارت سازمان میراث فرهنگی کشور افتتاح و مورد استفاده عموم قرار گرفت.

کاروانسرای جالب بابا قدرت در مشهد

کاروانسرای بابا گودرت مشهد در زمان قاجار ساخته شده است و معماری بناهای قاجار از سبک خاصی پیروی می کند و به راحتی از سایر بناها قابل تشخیص است. مثلاً در تمام آثار قاجار آجرکاری بسیار جذاب و منحصربفردی را می بینید که صیقلی و با ظرافت کار شده اند.

فضای کاروانسرا بسیار بزرگ و وسیع است و می توانید با خانواده از گردش در حیاط لذت ببرید و از محیط زیبای آن نهایت لذت را ببرید. جالب است بدانید در داخل کاروانسرا رستوران بسیار بزرگی وجود دارد که می توانید در یکی از صندلی های سنتی و زیبای گجری در این بنای باشکوه بنشینید و در عین حال از غذاهای لذیذ کاروانسرای بابا گودرت لذت ببرید و به آن خیره شوید. طاق جذاب و آجرکاری گجری آن.

دسترسی به کاروانسرای بابا گودرات

کاروانسرای بابا کدرات در زمان فتحعلی شاه قاجار توسط سردار اسحاق خان کرایی از بزرگان عصر فتحعلی شاه در خارج از خندق شهر مشهد و نزدیک دروازه عیدگا برای استراحت و استراحت مسافران ساخته شد.

کاروانسرای جالب بابا قدرت در مشهد

این کاروانسرا یکی از 400 کاروانسرا است که در دوره قاجار ساخته شده است و مسافران قبل از ورود به مشهد یا پس از خروج از شهر به طور موقت در آنجا اقامت می کنند. این کاروانسرا قبل از انقلاب به رباط نوش معروف بوده است. سپس یک تقاطع است که قبل از انقلاب به آن تری را نوش می گفتند. علاوه بر این، تاکستان های زیادی در این منطقه وجود داشت.

کاروانسرای بابا گدرات در حال حاضر یک مجموعه گردشگری سنتی است و دارای رستوران، سفره خانه، چایخانه و بازارچه محصولات سنتی است. کاروانسرای باباگادرت در بخش جنوبی شهر مشهد و در محدوده شش شهرداری واقع شده است. این کاروانسرا در گذشته بیرون دروازه شهر و بر سر راه روستای گلهتمی (پایان شهید صدر کنونی) روستایی در دو کیلومتری جنوب مشهد قرار داشت.

کاروانسرای بابا قدرت معماری بسیار زیبایی دارد و بافت سنتی کاروانسرا قدیمی را حفظ کرده است. حیاط این کاروانسرا بسیار باز و بزرگ است و رستوران سنتی زیبایی را در خود جای داده است.

کاروانسرای جالب بابا قدرت در مشهد

علاوه بر این، بازار سنتی بابا گدرات نیز در این منطقه قرار دارد. همچنین بازدید از این کاروانسرا هزینه ای ندارد.

مشهد، میدان هفده شهریور، خیابان شهیدصدر، نبش خیابان صدر شانزده. تلفن: 05133440803

جاده دسترسی

این بنا به بازار رضا بسیار نزدیک است. بنابراین می توانید مستقیماً از میدان بیت المقدس به سمت بلوار 17 شهریور بروید. باید از طریق خیابان شیخ طوسی به آنجا بروید. پس از رسیدن به بلوار 17 شهریور در همان خیابان به صورت مستقیم پیاده روی کرده و سپس به راست بپیچید.

سپس در اولین تقاطع باید به چپ بپیچید و در امتداد خیابان ناسترن مستقیم ادامه دهید تا به اولین تقاطع برسید که باید به چپ بپیچید. همین مسیر را مستقیم دنبال کنید تا به خیابان صدر برسید. کاروانسرای مادربزرگ پیش روی شما خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا