ایران گردی

کاروانسرای بی‌نظیر قصر بهرام در گرمسار

تودی تریپ: کاروانسرای قصر بهرام یکی از بناهای تاریخی استان سمنان است و همانطور که از نامش پیداست همچنان به عنوان توقفگاه و استراحت گروه های علاقه مند به تماشای آسمان پرستاره شب استفاده می شود.

در اطراف این کاروان، یعنی در مناطق کویری اطراف به نام پارک ملی کویری، گونه های گیاهی و جانوری زیادی وجود دارد که توسط سازمان حفاظت محیط زیست از گونه های موجود در این منطقه محافظت می شود.

از کاروانسرای کاخ بهرام در گرمسار دیدن کنید

در وسط «پارک ملی کویر» در نزدیکی شهر گرمسار در استان سمنان، عمارتی شگفت‌انگیز قرار دارد. کاروانسرای قصر بهرام نام این بنای باستانی است که واقعاً زیبا و باشکوه است و شاید بتوان آن را «کاخ بهرام» نیز نامید.

گفته می شود که بهرام پنجم (معروف به بهرام گور)، پانزدهمین پادشاه امپراتوری ساسانی، این مکان را ساخته است. در زمان صفویه شاه عباس صفوی آن را بازسازی و به کاروانسرا تبدیل کرد. اگرچه این کاروانسرا یک اثر تاریخی باشکوه است، اما موقعیت منحصر به فرد آن، کاخ بهرام را به یک مقصد گردشگری فوق‌العاده منحصربه‌فرد تبدیل کرده است.

کاروانسرای بی نظیر قصر بهرام در گرمسار

این کاروانسرا در دامنه کوه سیاه و در میان دشت کویر بزرگترین کویر ایران قرار دارد. این منطقه با بیش از 4000 کیلومتر مربع وسعت، منطقه ای حفاظت شده از نظر اکولوژیکی به نام پارک ملی کویر است.

این قلمرو یکی از بزرگترین و قدیمی ترین مناطق حفاظت شده کشور است. به دلیل تنوع زیستی شگفت انگیزی که در طبیعت دارد به آفریقای کوچک ایران نیز معروف است.

معماری کاروانسرای قصر بهرام

کاروانسرای قصر بهرام به دلیل معماری و ساختار سنگی آن قابل توجه است. برخلاف کاروانسراهای موجود در ایران، در ساخت این بنا از خشت استفاده نشده و تماماً از سنگ ساخته شده است. این بنا در طول سال ها به خوبی حفظ شده است و هنوز هم قابل سکونت است.

کاروانسرای کاخ بهرام از چهار برج نیم دایره و 24 اتاق مشرف به یک حوض مستطیل شکل تشکیل شده است. در نزدیکی این بنای باستانی آثار تاریخی دیگری نیز وجود دارد. از آنجایی که در گذشته تنها پادشاهان از کاروانسرا اصلی استفاده می کردند، کاروانسرای دیگری در نزدیکی کاروانسرا اصلی برای مردم عادی ساخته شد.

کاروانسرای بی نظیر قصر بهرام در گرمسار

همچنین می توانید خرابه های کاخی به نام «حرمسرا» را که در جنوب کاخ بهرام قرار دارد، ببینید. سیستم آب یکی دیگر از شاهکارهای بنا است، آب این بنا از چشمه سیاه می آید. آب از طریق یک مسیر آبی که از تخته سنگ های سفید تراشیده شده است، درست به حیاط مرکزی کاروانسرا منتقل می شود. همچنین می توانید از چشمه دیدن کنید زیرا این چشمه در 5.7 کیلومتری ساختمان عمارت قرار دارد.

پلان بنا متقارن و مربع و مستطیل به ابعاد 74*65 می باشد که دارای دو در جنوبی و شمالی می باشد. دو فرود و دو اتاق در دو طرف دروازه ورودی وجود دارد. داخل حیاط بزرگی است که با اتاق های کوچک احاطه شده است.

در بدنه غربی صحن تالار با شاه نشین و طاقچه هایی در اطراف آن و ایوانی در جلو ساخته شده و در زیر تالار سرداب بزرگی قرار دارد. پشت ساختمان های حیاط اصطبل هایی با آخورهای فراوان و در کنار هر آخور استراحتگاهی برای دوستان چهارپا و تنور پخت و پز وجود دارد.

کاروانسرای بی نظیر قصر بهرام در گرمسار

در چهار گوشه و بین ضلع شرقی و غربی شش برج دفاعی قرار دارد که دارای تیرآهن است.

برای دیدن کاروانسرای کاخ بهرام باید 154 کیلومتری جنوب تهران به مکانی در جنوب گرمسار و شمال دریاچه نمک بروید. در این مکان علاوه بر دیدن جاذبه های کویر و گونه های زیبای جانوری و گیاهی، بنای تاریخی و ارزشمندی را نیز خواهید دید.

احتمالاً در اولین نگاه به این بنا احساس خواهید کرد که طرف یک کاروانسرای درون شهری هستید نه یک کاروانسرای میانی. برخی کارشناسان این بنا را محل اقامت شاهان صفوی در هنگام شکار و سفرهای سلطنتی می دانند. .

نمای این کاروانسرا با سنگ های سفید مایل به کرم پوشیده شده و در گوشه و کنار آن برج های چند وجهی دارد. در ورودی به سمت شمال باز می شود و با سنگ فرش تزئین شده بر آن پوشیده شده است.

کاروانسرای بی نظیر قصر بهرام در گرمسار

در این کاروانسرا مانند سایر کاروانسراهای ایرانی، حیاط مرکزی هشت ضلعی را می بینید که 24 اتاق در اطراف آن ساخته شده است و اصطبل احشام در پشت این اتاق ها قرار دارد. در طبقه بالا اتاق هایی وجود دارد که در آن پخت و پز انجام می شود.

شکل ظاهری کاروانسرا به شکل مربع است و چهار برج بلند نیم دایره و دو دروازه شمالی و جنوبی وجود دارد و علاوه بر صحن مرکزی، حیاط ساده و بزرگی نیز در ضلع شرقی کاروانسرا قرار دارد. . تالار بزرگی در ضلع غربی حیاط مرکزی ساخته شده که داخل آن تخت و طاقچه هایی در اطراف آن قرار دارد و جلوی تالار نیز هشتی قرار دارد.

در وسط صحن حوضچه ای با چهار دهانه به عمق 2 متر وجود دارد و چشمه شاهی در دامنه سیاه کوه چشمه ای در 7/5 کیلومتری این کاروانسرا برای تامین آب این کاروانسرا استفاده می شده است. آب این چشمه در 100 متری این بنا در مخزنی ذخیره می شد و از آنجا به کاروانسرا و حمام هدایت می شد.

کاروانسرای بی نظیر قصر بهرام در گرمسار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا