ایران گردی

کاخ گلستان تهران؛ پرده‌ای از داستان‌های شاهان و وقایع تاریخی

تودی تریپ: کاخ گلستان یکی از میراث جهانی یونسکو ایران است که به دلیل معماری و تزئینات منحصربفرد مکانی ایده آل برای عکاسی و ثبت تصاویر زیبا به شمار می رود.

این بنای ارزشمند در سال 1334 در فهرست آثار ملی ایران و در سال 1392 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

علاوه بر این، وقوع رویدادهای مهم تاریخی در این محوطه، آن را به سندی زنده از تاریخ ایران تبدیل کرده است.

این مجموعه که یکی از جاذبه های تهران محسوب می شود در بافت قدیمی شهر واقع شده و با وسایل نقلیه عمومی به راحتی قابل دسترسی است و مجذوب تمام زیبایی ها، تاریخ، معماری، فرهنگ و هنر ایران زمین می شود.

بنای شگفت انگیز کاخ گلستان

کاخ گلستان مجموعه‌ای از بناهای تاریخی استان تهران است که در زمان‌های مختلف ساخته شده‌اند. این کاخ از نظر معماری و ارزش آثار هنری و تاریخی یکی از مهم ترین بناهای تاریخی کشور به شمار می رود که گواه حضور گردشگران داخلی و خارجی در طول سال است.

کاخ گلستان، تهران;  پرده ای از داستان ها در مورد پادشاهان و رویدادهای تاریخی

کاخ مذکور از قسمت های مختلفی از جمله ایوان مرمر تخت، تالار سلام، تالار آیینه، تالار سفرخانه، حرم کریمخانی، تالار برلیان، عمارت بادگیر، کاخ شمس العماره، تالار الماس و کاخ آبیز تشکیل شده است. ایوان و زیارتگاه تخت مرمر کریمخانی متعلق به دوره کریمخان زند، قدیمی ترین بناهای مجموعه گلستان است.

مجموعه فرهنگی تاریخی گلستان به غیر از ساختمان‌های مذکور، از بخش‌های مختلفی از جمله کتابخانه نسخ خطی، مرکز اسناد تصویری، مرکز نسخ خطی، دفتر فنی، امور بین‌الملل، کتابخانه چاپی، امور فرهنگی، معرفی، واحد کودک و نوجوان تشکیل شده است. دفتر ایستاد

در اطراف کاخ گلستان مکان های دیدنی زیادی از جمله بازار تهران، کافه حاج علی درویش، سبزه میدان، خیابان ناصرخسرو، سرای روشن، خیابان مروی و دارالفنون وجود دارد.

کارشناسان اهمیت این بنا را از دو جهت درک می کنند:

  1. معماری این مجموعه نشان از سیر تحول معماری ایرانی و گذار آن است. در این دوره، معماری محلی ایران تحت تأثیر روابط سیاسی، تجاری و فرهنگی با کشورهای اروپایی و الگوبرداری از معماری نئوکلاسیک اروپا قرار گرفت.

کاخ گلستان، تهران;  پرده ای از داستان ها در مورد پادشاهان و رویدادهای تاریخی

تأثیری که همه چیز را از معماری و عناصر مرتبط به شخصی ترین جنبه ها مانند پوشش زنان در حرم دگرگون کرد. نتیجه این اتفاق، پیدایش سبک جدیدی بود که به آن دانشکده معماری تهران می گویند.

2- کاخ گلستان را نمی توان تنها یک سازه معماری دانست. این مجموعه گنجینه ای ارزشمند از آثار تاریخی ایران و جهان محسوب می شود و همین امر آن را از نمونه های ایرانی خود در فهرست میراث جهانی یونسکو متمایز می کند. پیش از ثبت این اثر، تنها بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی اشیای نفیس تاریخی در خود داشت.

در اینجا به معماری این مجموعه می پردازیم که بسیار جالب است. معماری کاخ گلستان حرفه ای و چشم نواز است و با سبک ها و کنده کاری های اروپایی و تلفیق آن با هنر ایرانی چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

این مجموعه به گونه ای طراحی و ساخته شد که در دوره قاجاریه هم برای اداره و هم برای شاه نشینی استفاده می شد و هم محل آموزش و پرورش هنرمندان و معماران بود.

کاخ گلستان، تهران;  پرده ای از داستان ها در مورد پادشاهان و رویدادهای تاریخی

این مجموعه را می توان محل تولید آثار هنری در قرن نوزدهم دانست و مهم ترین مرکز هنری قاجار به شمار می رود. زبان معماری منحصربفرد قاجار و هنر تزیین آن به ویژه در دوران ناصرالدین شاه در این مجموعه به چشم می خورد.

گلستان تأثیر ایرانیان بر هنر اروپا را نشان می دهد و داستان تلفیق این دو سبک توسط ایرانیان را روایت می کند. هنرمندان ایرانی توانستند گامی بلند به سوی مدرنیته بردارند و برای همسویی با آن چنین شاهکاری خلق کنند. کاری که یکی از آرزوهای ناصرالدین شاه بود و با ترور او ناتمام ماند.

ساعت کار کاخ گلستان

ساعات کاری: از ساعت 9 صبح تا 19 (بلیت فروشی تا 17:15) مجموعه کاخ گلستان در ایام ارتحال امام خمینی (ره) (14 خرداد)، شهادت حضرت علی (ع) (21 رمضان)، تاسوعا و عاشورای حسینی (9 و 10 محرم)، اربعین حسینی (20 صفر)، وفات شهادت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) (28 صفر)، شهادت امام جعفر صادق (ع) (25 شوال) و روز طبیعت (13 فروردین) تعطیل است.

کاخ گلستان، تهران;  پرده ای از داستان ها در مورد پادشاهان و رویدادهای تاریخی

قیمت بلیط: ورودی کاخ گلستان برای هر بازدیدکننده از ایران (سال 1402) معادل 46 هزار تومان است.

تلفن: 33956662-021

آدرس: تهران، خیابان پانزده خرداد، ضلع شمالی میدان ارگ، کاخ گلستان

بنای شمس العماری واقع در این موزه اولین بنای فلزی است.

یک تخت مرمر بزرگ و حکاکی شده از 65 قطعه در آن قرار دارد.

آینه ها، گچ بری ها و نقاشی های جذاب بسیاری وجود دارد.

کاخ گلستان مجموعه ای تاریخی است که شامل کاخ ها و تالارهای سلطنتی مختلفی است. سبک معماری این مجموعه برگرفته از سنت های ایرانی است. اما از طریق تعاملات تجاری، سیاسی و فرهنگی با کشورهای اروپایی، تحت تأثیر معماری نئوکلاسیک اروپایی، دستخوش تغییرات و پیشرفت هایی شده است.

در نتیجه اکنون شاهد ترکیبی جذاب از سبک معماری ایرانی و اروپایی هستیم که هر بیننده ای را مجذوب خود می کند و ارزش حداقل یک بار دیدن را دارد.

یکی از ویژگی های بارز کاخ گلستان کاشی کاری برجسته آن است که مضامین مختلفی مانند اساطیر، شکار، عشق، جنگ، مناظر، آثار تاریخی، پادشاهان، درباریان، مقامات دولتی و نقوش مذهبی را به نمایش می گذارد.

کاخ گلستان، تهران;  پرده ای از داستان ها در مورد پادشاهان و رویدادهای تاریخی

این آثار همچنین تأثیر افزایش ارتباط با دنیای غرب و حمایت از تلاش های هنری را نشان می دهد. آن‌ها به طرز ماهرانه‌ای از تکنیک‌های نقاشی غربی مانند حجم مرئی، سایه‌زنی و طبیعت‌گرایی در کنار روش‌های سنتی نقاشی ایرانی استفاده می‌کنند.

نمای بیرونی ساختمان های کاخ گلستان تنها جنبه ای نیست که مخاطب را شگفت زده می کند. با ورود به این سازه ها، تحت تاثیر هنر آینه باشکوه قرار خواهید گرفت. مخصوصا تالار آینه که تزیین آن بیش از هفت سال طول کشیده و واقعا نفس گیر است.

تزیینات طلاکاری شده روی سطوح سنگی مانند شمس العماره و تخت مرمر بر جذابیت این کاخ می افزاید که سبکی رایج در دوران قاجار است.

زرگران ماهر آن زمان از ورقه های فلزی در این تزئینات استفاده می کردند و مهارت خود را به نمایش می گذاشتند. استفاده از طلا در تزئینات معماری کاخ گلستان همراه با تاکید بر دوام، ارزش این مجموعه را افزایش می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا