ایران گردی

کاخ موزه تماشایی باغچه جوق

تودی تریپ: باغچه جوک نام روستایی در نزدیکی شهرستان ماکو است که در حدود 2 کیلومتری جنوب غربی جاده ترانزیتی ماکو – بازرگان قرار دارد. بنای مجلل و باشکوه کاخ باغچه جوک در این روستا و در مساحتی بسیار وسیع و حدود 11 هکتار وسعت دارد. تاریخ ساخت آن 1313-1324 هجری قمری است. آغاز بنای کاخ در زمان تیمور پاشا خان بوده و در زمان پسرش مرتضی قلی خان اقبال السلطان که از سران مظفرالدین بود به پایان رسید.

آشنایی با موزه قصر باغ جوک ماکو

بنای مذکور در سال 1353 توسط دولت خریداری و پس از تعمیرات لازم به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری واگذار شد و از سال 1364 به عنوان کاخ موزه فعالیت می‌کند و زیربنای آن 2500 متر مربع می‌باشد. بنای کاخ در میان باغی بزرگ با انواع درختان و میوه های معمولی واقع شده و از واحدهای معماری به شرح زیر تشکیل شده است.

موزه کاخ بزرگ باغ جوگ

– باغ کاخ بزرگ و مجلل با انواع درختان معمولی و میوه و گل های زینتی و چشمه ای با آب روان به وسعت 11 هکتار.

– ورودی حیاط که دارای هشتی نسبتاً کوچکی با تزئینات تزئینی است که فواصل آن با نگاره های گل و بوته و تصاویر انسان تزیین شده است.

– ساختمان اصلی کاخ که در وسط باغ قرار دارد و شامل ساختمانی دو طبقه است.

– بنای سنگی (معروف به آشپزخانه) که در حدود 50 متری جنوب غربی کاخ قرار دارد، با 2 متر اختلاف سطح با ساختمان اصلی، بر روی تپه ای و در وسط محوطه مشجر کاخ بنا شده است. این باغ

– گلخانه و حمام طاقدار.

این مجموعه اصیل از نظر پلان و واحدهای معماری اعم از راه پله ها و راهروها، اتاق ها، ایوان ها، تالارها و بیشتر تزیینات و نقوش داخلی و خارجی که اکثراً به همین صورت ساخته و چیده شده اند، به نوبه خود یکی است. از آثار مجلل که از نظر وسعت باغ و تعداد واحدهای معماری قابل توجه و قابل توجه است به طوری که هر بیننده و سلیقه ای را کاملاً تحت تأثیر و مجذوب خود قرار می دهد.

موزه کاخ بزرگ باغ جوگ

پل بشگز

این پل در زمان ساخت آن در 2 کیلومتری شهر ماکو بوده و از آثار اسقف زکریا و برادرانش بوده است. مصالح به کار رفته در این پل سنگ های تراش خورده و آجر و ملات ماسه و آهک است. این پل به شماره 802 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این پل بر روی رودخانه زنگمار ساخته شده است. این پل از شمال به جنوب است و گفته می شود که برای کوتاه کردن راه مسافرانی که به کلیسای کارا (تاتاوس) می روند ساخته شده است. طول پل 43 متر، عرض آن 3.20 متر و ارتفاع آن 50.5 متر است.

دکتر «ولفرام کلیس» در سال 1986 به طور مختصر به این پل اشاره کرد و آن را مربوط به قرن 18 میلادی دانست که توسط ارامنه ساخته شده است.

این پل دارای سه پایه است که برخی از این پایه ها از سنگ طبیعی و قسمت های دیگر از سنگ های تراش سفید با ملات آهک ساخته شده است. این پل دارای موج شکن های مثلثی شکل در خلاف جهت رودخانه است. سطح پل عبوری از دهانه بزرگ به دلیل قرار گرفتن در انتهای پل دارای شیب تند به سمت شمال و شیب اندکی به سمت جنوب است.

موزه کاخ بزرگ باغ جوگ

فضای دیدنی باغ موزه جوک

در طبقه اول کاخ موزه یک اتاق غذاخوری وجود دارد که به اتاق سبز معروف است. نکته جالب سقف این تالار است که در نیمی از آن تابلوهای مربوط به سفره ایرانی و مردان ایرانی و در نیمه دیگر ظروف اروپایی و زنان و مردان خارجی به زیبایی به تصویر کشیده شده است.

قسمت دیگری از ساختمان که به اتاق غذاخوری نیز متصل بود به عنوان اتاق انتظار و مکانی برای جلسات رسمی استفاده می شد. یکی از زیباترین قسمت های داخلی این کاخ بدون شک حوضخانه یا تالار آیینه است که محل برگزاری برنامه ها و جشن های مختلف بوده است. این قسمت جدا از آینه کاری های زیبای دیوارها، با آبنمای آبی وسط سالن و صدای دلنشین آب هر گردشگری را به خود جذب می کند.

از طریق پله های دو طرف ساختمان می توانید به سایر قسمت های کاخ مانند اتاق خواب، دفاتر و اتاق های پادشاه دسترسی داشته باشید. مجسمه های سنگی زیبایی نیز روی این پله ها به چشم می خورد. در سرتاسر طبقه دوم می توانید مبل ها، میزها و کمدهای ساخته شده توسط هنرمندان مختلف خارجی را ببینید.

موزه کاخ بزرگ باغ جوگ

یکی از لحظات قابل توجه در این بنا وجود پنجره های دوجداره بی نظیری است که شیشه های رنگی آن خاصیت حشره کشی دارد و با تبدیل نور خورشید به فرابنفش حشرات را دفع می کند. این عینک توسط هنرمندان ایرانی دوره قاجار ساخته شده است.

این کاخ دارای شومینه‌های دیواری بسیار زیبایی است که انتهای برخی از آن‌ها با نقش‌های گل و درختچه‌ها و انتهای برخی دیگر با حجاری و گچ‌کاری هنرمندانه تزئین شده است. از این شومینه ها در تابستان به عنوان تهویه و در زمستان به عنوان بخاری استفاده می شد.

اگر به دیوارهای طبقه دوم این کاخ موزه دقت کنید، گل های خشک شده طبیعی را می بینید که داخل دیوار و در جعبه های شیشه ای قرار گرفته اند. قدمت این گل ها به اندازه خود قصر است.

نام هر یک از اتاق های این ساختمان به رنگ آن اتاق است. به عنوان مثال اتاق سفید که سالن اجتماعات است و اتاق سبز که اتاق غذاخوری است. اتاق خواب ها هنوز برخی از تزئینات دوره را حفظ کرده اند و شامل مبلمان لهستانی، کمدهای اتریشی منبت کاری شده، مبلمان استیل فرانسوی و لوسترهای برنزی و کریستالی است. حتی میز آرایش آنالی همسر سردار هنوز در این مکان باقی مانده است.

موزه کاخ بزرگ باغ جوگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا